Zakup nieruchomości przez cudzoziemca

Nawigacja po wpisie

Kto musi uzyskać zezwolenie?

Nabycie nieruchomości przez cudzoziemca wymaga uzyskania zezwolenia. Cudzoziemcem w rozumieniu ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców jest:

  • osoba fizyczna nieposiadająca obywatelstwa polskiego,
  • osoba prawna mająca siedzibę za granicą,
  • spółka niemająca osobowości prawnej osób, o których mowa w pkt 1 lub 2, mająca siedzibę za granicą, utworzona zgodnie z ustawodawstwem państw obcych,
  • osoba prawna oraz niemająca osobowości prawnej spółka prawa handlowego mająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, kontrolowana bezpośrednio lub pośrednio przez osoby lub spółki, o których mowa w pkt 1, 2 i 3.

Co do zasady, uzyskanie zezwolenia nie jest wymagane w przypadku cudzoziemców będących obywatelami lub przedsiębiorcami państw będących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej.

Zezwolenie wydaje się na wniosek cudzoziemca, jeżeli:

  • nabycie nieruchomości przez cudzoziemca nie stanowi zagrożenia dla obronności, bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego oraz nie jest sprzeczne z polityką społeczną i względami zdrowia publicznego,
  • cudzoziemiec wykaże, że zachodzą okoliczności potwierdzające jego więzi z Rzeczpospolitą Polską.

Kto wydaje zezwolenie?

Zezwolenie wydaje w drodze decyzji administracyjnej Minister Spraw Wewnętrznych, jeżeli sprzeciwu nie wniesie Minister Obrony Narodowej, a w przypadku nieruchomości rolnych, jeżeli sprzeciwu nie wniesie Minister Rozwoju Wsi.

Sprzeciw jest wyrażany, w drodze decyzji, w terminie 14 dni od dnia przekazania wniosku przez Ministra Spraw Wewnętrznych. Odmowa wydania zezwolenia nie wymaga wystąpienia do Ministra Obrony Narodowej lub ministra właściwego do spraw rozwoju wsi.


Jak wygląda procedura uzyskania zezwolenia?

1. Cudzoziemiec powinien złożyć wniosek o wydanie zezwolenia, który powinien zawierać:

  • oznaczenie wnioskodawcy i jego statusu prawnego,
  • oznaczenie nieruchomości,
  • oznaczenie zbywcy,
  • określenie formy prawnej nabycia,
  • informację o celu i możliwości nabycia nieruchomości.

2. Przed wydaniem zezwolenia Minister Spraw Wewnętrznych może:

  • żądać dodatkowych dowodów lub informacji niezbędnych do rozpatrzenia wniosku,
  • dokonać, także przy pomocy właściwych organów administracji rządowej, sprawdzenia, czy nabycie nieruchomości przez cudzoziemca nie będzie stanowić zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego oraz, czy jest zgodne z interesem państwa.

3. Minister Spraw Wewnętrznych może określić w zezwoleniu szczególne wymagania dla cudzoziemca zamierzającego nabyć nieruchomość. W takim przypadku zezwolenie będzie warunkowe i skuteczne po spełnieniu warunków.

4. Zezwolenie jest ważne przez dwa lata od dnia jego wydania.


Czy są jakieś wyjątki od obowiązku uzyskania zezwolenia?

Zezwolenia nie wymagają przede wszystkim następujące czynności:

  • Nabycie samodzielnego lokalu mieszkalnego,
  • Nabycie samodzielnego lokalu garażowego lub udziału w takim lokalu,
  • Nabycie nieruchomości przez cudzoziemca zamieszkującego w Rzeczypospolitej Polskiej co najmniej 5 lat na podstawie zezwolenia na pobyt stały lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Wspólnot Europejskich,
  • Nabycie przez cudzoziemca, będącego małżonkiem obywatela polskiego i zamieszkującego w Rzeczypospolitej Polskiej co najmniej 2 lata na podstawie zezwolenia na pobyt stały lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Wspólnoty Europejskiej, nieruchomości, która w wyniku nabycia stanowić będzie majątek wspólny małżonków,
  • nabycie przez osobę prawną lub inny podobny podmiot na jej cele statutowe, nieruchomości niezabudowanej, której łączna powierzchnia w całym kraju nie przekracza 0,4 ha w miastach.

Nabycie nieruchomości przez cudzoziemca z naruszeniem przepisów ustawy jest nieważne.

Ekspert team leader DKP Legal Marcin Kręglewski
Skontaktuj się z ekspertem
Napisz wiadomość: info@dudkowiak.com
check full info of team member: Marcin Kręglewski