Rejestracja znaków towarowych

Nawigacja po wpisie

Nawigacja po artykule:
Michał Dudkowiak
Skontaktuj się z naszym ekspertem
Napisz wiadomość: info@dudkowiak.com

Rejestracja znaku towarowego w Polsce – najważniejsze fakty

Czas rejestracji
  • 6 – 9 miesięcy, jeśli wniosek jest bezsporny.
Czas rejestracji – jeśli jest kwestionowany
  • Jeśli po dokonaniu zgłoszenia wpłynie sprzeciw wobec rejestracji, np. od właściciela innego znaku towarowego, postępowanie może ciągnąć się nawet kilka lat.
Moment uzyskania ochrony
  • Ochrona znaku towarowego rozpoczyna się od daty zgłoszenia, jeśli znak został pomyślnie zarejestrowany.
Czas trwania ochrony
  • Domyślnie 10 lat od daty zgłoszenia z możliwością przedłużenia.
Zgłoszenia wieloklasowe
  • Dopuszczalne są zgłoszenia znaków towarowych w wielu klasach.
Rodzaj / forma znaków towarowych
  • werbalne (słowne),
  • werbalny – graficzny,
  • graficzny,
  • przestrzenny.
Definicja znaku towarowego w Polsce Znakiem towarowym jest każde oznaczenie, które nadaje się do odróżniania w obrocie gospodarczym towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów konkurentów.
Język zgłoszenia i dokumentów Akceptowany jest wyłącznie język polski.

Proces rejestracji znaku towarowego

Proces rejestracji znaku towarowego

Etap 1 – Sprawdzenie zgodności znaku towarowego

Weryfikacja znaku towarowego (due diligence) ma na celu ustalenie, czy wybrana nazwa lub logotyp nie koliduje z zarejestrowanym znakiem towarowym. Weryfikacja obejmuje: e-Search (PUEUP), TMview, Madrid Monitor, eSearch plus i Global Brand Database.

Etap 2 – Zgłoszenie znaku towarowego

Zgłoszenia znaku towarowego dokonuje się w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej. Zgłoszenie znaku towarowego zawiera opis znaku towarowego oraz powiązanych z nim towarów i usług.

Etap 3 – Badanie wstępne

Urząd Patentowy weryfikuje zgłoszenie pod względem formalno-prawnym. Obejmuje to weryfikację, czy opłaty urzędowe zostały należycie uiszczone.

Następnie zgłoszenie znaku towarowego jest ujawniane w publicznym rejestrze znaków towarowych e-Search (PUEUP). Inni uczestnicy rynku mogą zgłaszać uwagi i argumenty, na podstawie których Urząd Znaków Towarowych odrzuci zgłoszenie.

Etap 4 – Badanie merytoryczne znaku towarowego

Urząd Patentowy przeprowadza również badanie merytoryczne zgłoszonego znaku towarowego. Sprawdza, czy zgłoszony znak towarowy jest uznawany za znak towarowy w rozumieniu polskiego prawa. Oznacza to, że Urząd weryfikuje, czy znak nie należy do kategorii znaków wyłączonych z rejestracji w Polsce.

Etap 5 – Publikacja zgłoszenia znaku towarowego

Jeśli powyższe etapy zakończą się pomyślnie – Urząd Patentowy publikuje zgłoszenie znaku towarowego w Biuletynie Urzędu Patentowego RP (BUP). Rozpoczyna się bieg 3-miesięcznego terminu na wniesienie sprzeciwu.

Etap 6 – Trzymiesięczny okres na wniesienie sprzeciwu

W toku postępowania w sprawie sprzeciwu każda osoba może wnieść sprzeciw wobec zgłoszenia znaku towarowego na podstawie np. wcześniej udzielonych praw i procedur.

W przypadku wniesienia sprzeciwu – rozpoczyna się 2-miesięczny okres, w którym możliwe jest polubowne rozstrzygnięcie sporu między stronami. Jeśli nie uda się osiągnąć porozumienia, Urząd Patentowy może przystąpić do rozstrzygnięcia sporu.

Etap 7 – Rejestracja znaku towarowego w Polsce

W przypadku oddalenia przez Urząd Patentowy sprzeciwu osób trzecich lub braku sprzeciwu w terminie, znak towarowy zostaje oficjalnie zarejestrowany. Sprzeciw może zostać uwzględniony w całości lub w części. W takim przypadku nie udziela się prawa ochronnego na znak towarowy w zakresie, w jakim sprzeciw został uwzględniony.

Prawo ochronne na znak towarowy może być przedłużane co 10 lat. Przedłużenie na kolejny okres 10 lat można uzyskać w ciągu ostatnich 12 miesięcy okresu ochrony.

Przedłużenie prawa ochronnego na znak towarowy

Prawo ochronne na znak towarowy może być przedłużane co 10 lat. Przedłużenie na kolejny okres 10 lat można uzyskać w ciągu ostatnich 12 miesięcy okresu ochrony.

Wyjątkowo – możliwe jest również zapewnienie przedłużenia w ciągu 6 miesięcy po wygaśnięciu ochrony, jeśli uiszczona zostanie podwyższona opłata za przedłużenie. Opłaty za przedłużenie są porównywalne z opłatami rejestracyjnymi. Opłaty za przedłużenie należy uiszczać w określonych powyżej terminach.


Monitorowanie znaku towarowego

Po zarejestrowaniu znaku towarowego w Polsce warto zachować należytą staranność i monitorować zgłoszenia konkurencyjnych firm w celu weryfikacji potencjalnych konfliktów. Zaleca się powierzenie monitorowania znaku towarowego prawnikom zajmującym się ochroną znaków towarowych.


Opłaty za rejestrację znaku towarowego

Polskie prawo własności intelektualnej przewiduje następujące opłaty urzędowe za zgłoszenia:

  • Opłata za zgłoszenie jednej klasy: 400 PLN
  • Opłata za każdą dodatkową klasę: 120 PLN

Jeśli znak towarowy zostanie pomyślnie zarejestrowany, pojawią się dwie dodatkowe opłaty:

  • Opłata za publikację: 100 PLN
  • Opłata za ochronę znaku towarowego przez 10 lat (dla każdej klasy): 400 PLN

Opłaty za rejestrację znaku towarowego

Dokumenty wymagane do zgłoszenia znaku towarowego

Polskie prawo własności intelektualnej wymienia następujące dokumenty wymagane do rejestracji znaku towarowego w Polsce:

  • Pełnomocnictwo (dla kancelarii prawnej lub pełnomocnika)
  • Uwierzytelniony odpis z rejestru handlowego lub inne dokumenty urzędowe potwierdzające, że osoba, która podpisała pełnomocnictwo jest do tego upoważniona.
  • Ponadto, wszystkie dokumenty sporządzone w językach obcych muszą zostać przetłumaczone na język polski.
  • Dodatkowe dokumenty:
    • Poświadczona kopia dokumentu pierwszeństwa do znaku towarowego,
    • Oświadczenie o pierwszeństwie do znaku,
    • Warunki korzystania ze znaku towarowego,
    • Dokumenty potwierdzające, że znaki mogą być częścią znaku towarowego (np. flagi, godła)

 Rejestracja znaku towarowego w Polsce niesie ze sobą kluczową korzyść w postaci uzyskania certyfikatu potwierdzającego prawo ochronne przysługujące właścicielowi znaku. Dodatkowo umożliwia legalne korzystanie ze znaku w codziennej działalności gospodarczej.

Korzyści z rejestracji znaku towarowego w Polsce

Zgodnie z polskim prawem własności przemysłowej, rejestracja znaku towarowego w Polsce niesie ze sobą kluczową korzyść w postaci uzyskania certyfikatu potwierdzającego prawo ochronne przysługujące właścicielowi znaku. Dodatkowo umożliwia ona legalne korzystanie ze znaku w codziennej działalności gospodarczej.

W rezultacie logo lub nazwa firmy zarejestrowana jako znak towarowy jest istotnym dowodem własności w przypadku sporów wynikających z używania znaku towarowego przez nieuprawniony podmiot.

Jak w każdym kraju Unii Europejskiej, również w Polsce, rejestracja znaku towarowego gwarantuje, że na rynku nie będzie działać żadna inna firma z podobnym znakiem. Świadectwo ochronne na znak towarowy wydane przez Urząd Patentowy RP zapewnia Twojej firmie wyłączne prawo do prowadzenia działalności i sprzedaży towarów i usług na terenie Polski.

Ochrona znaku towarowego zapewnia również prawo do dochodzenia odszkodowania i podejmowania działań prawnych (w tym postanowień o zabezpieczeniu) przeciwko każdemu, kto naruszył lub zamierza naruszyć Twoje prawa wyłączne.


Jakie jest ryzyko niezarejestrowania znaku towarowego?

Rezygnacja z rejestracji znaku towarowego w Polsce wiąże się z ryzykiem, które może zagrozić Twojej firmie w przyszłości:

  • Brak możliwości obrotu towarami i usługami opatrzonymi znakiem towarowym.
  • Brak możliwości licencjonowania towarów i usług opatrzonych znakiem towarowym.
  • Ryzyko rejestracji znaku towarowego w Polsce przez konkurencję.
  • Niemożność korzystania z ochrony znaku towarowego i dochodzenia roszczeń w przypadku naruszenia praw do nizarejestrowanego znaku towarowego.
  • Niemożność używania znaku ®/™.
  • Niższa reputacja marki.

Kiedy rejestracja znaku towarowego nie jest możliwa?

Kiedy rejestracja znaku towarowego nie jest możliwa?

Prawo własności przemysłowej przewiduje tzw. bezwzględne przesłanki odmowy udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy. Spełnienie którejkolwiek z tych przesłanek uniemożliwia Urzędowi Patentowemu RP rejestrację znaku towarowego.

Poniżej znajdują się kluczowe przesłanki uzasadniające odrzucanie wniosku o rejestrację znaku towarowego:

  • znak nie może być znakiem towarowym,
  • nie nadaje się do odróżniania towarów, dla których został zgłoszony,
  • składa się wyłącznie z elementów, które mogą być używane w handlu do wskazania, w szczególności, rodzaju towarów, ich pochodzenia, jakości, ilości, wartości, przeznaczenia, sposobu wytwarzania, składu, funkcji lub przydatności,
  • składa się wyłącznie z elementów, które weszły do języka potocznego lub są zwyczajowo używane w uczciwych i utrwalonych praktykach handlowych,
  • składa się wyłącznie z kształtu lub innej właściwości towarów, wynikającej z charakteru samych towarów, niezbędnej do uzyskania efektu technicznego lub znacznie zwiększającej wartość towarów,
  • wniosek został złożony w złej wierze i jest sprzeczny z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami,
  • zawiera element będący symbolem, w szczególności o charakterze religijnym, patriotycznym lub kulturowym, którego użycie obrażałoby uczucia religijne, patriotyczne lub tradycję narodową,
  • zawiera symbol Rzeczypospolitej Polskiej (godło, barwy lub hymn), znak sił zbrojnych, organizacji paramilitarnej lub służb porządkowych, odwzorowanie polskiego orderu, odznaczenia lub odznaki honorowej, odznaki lub odznaki wojskowej albo innego urzędowego lub powszechnie używanego odznaczenia i odznaki, w szczególności administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, lub organizacji społecznej działającej w ważnym interesie publicznym, gdy obszar działania tej organizacji obejmuje teren całego kraju lub znaczną jego część, jeżeli zgłaszający nie wykaże się prawem, w szczególności zezwoleniem właściwego organu państwowego lub organu samorządu terytorialnego albo zgodą organizacji, do używania oznaczenia w obrocie,
  • zawiera symbol (godło, flagę, emblemat) obcego państwa, nazwę, skrót nazwy lub symbol (godło, flagę, emblemat) organizacji międzynarodowej lub urzędowe oznaczenie przyjęte w obcym państwie, stempel kontrolny lub gwarancyjny, jeżeli zakaz taki wynika z umów międzynarodowych, chyba że zgłaszający wykaże się zezwoleniem właściwego organu, które uprawnia go do używania takiego oznaczenia w obrocie,
  • zawiera urzędowo uznane oznaczenie dopuszczone do używania w obrocie, w szczególności znak bezpieczeństwa, znak jakości lub cechę legalizacyjną, w zakresie, w jakim może wprowadzić odbiorców w błąd co do charakteru takiego oznaczenia, chyba że zgłaszający wykaże, że jest uprawniony do jego używania,
  • ze względu na swój charakter może wprowadzać odbiorców w błąd, w szczególności co do charakteru, jakości lub pochodzenia geograficznego towarów (np. w odniesieniu do produktów alkoholowych za wprowadzający odbiorców w błąd uznaje się znak towarowy zawierający element geograficzny niezgodny z pochodzeniem produktu),
  • stanowi lub odtwarza w istotnych elementach nazwę odmiany roślin zarejestrowaną z wcześniejszym pierwszeństwem w Rzeczypospolitej Polskiej lub na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej lub wiążącej Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowej, przewidującej ochronę prawa do ochrony odmian roślin, i odnosi się do odmian roślin tego samego gatunku lub gatunków ściśle ze sobą spokrewnionych,
  • zawiera element geograficzny, który jest prawdziwy w dosłownym znaczeniu co do terytorium, regionu lub miejsca, z którego pochodzą towary, co mogłoby wprowadzić odbiorców w błąd, że towary pochodzą z innego obszaru słynącego z danych produktów. W przypadku identycznych oznaczeń geograficznych dla wina i piwa, ochrona może zostać udzielona pod warunkiem, że Urząd Patentowy zażąda od osoby, która dokonała zgłoszenia w późniejszym terminie, wprowadzenia odpowiednich zmian w znaku w celu odróżnienia go od znaku wcześniejszego,
  • jest wyłączony z rejestracji na podstawie przepisów prawa krajowego, prawa Unii Europejskiej lub umowy międzynarodowej przewidującej ochronę oznaczenia geograficznego, nazwy pochodzenia, tradycyjnego określenia wina lub gwarantowanej tradycyjnej specjalności, w zakresie w nich przewidzianym.

FAQ - Znaki towarowe w Polsce

Znak towarowy w Polsce – FAQ

Jakie są etapy rejestracji znaku towarowego w Polsce?

Rejestracja znaku towarowego w Polsce odbywa się w następujących etapach:

  1. Zgłoszenie,
  2. Wstępne badanie znaku towarowego,
  3. Merytoryczne badanie znaku towarowego,
  4. Publikacja znaku towarowego,
  5. Sprzeciwy dotyczące znaków towarowych,
  6. Rejestracja znaku towarowego.

Jak długo trwa rejestracja znaku towarowego w Polsce?

Rejestracja znaku towarowego w Polsce trwa około 6 – 9 miesięcy, jeśli nie zgłoszono sprzeciwu.

Jak długi jest okres na wniesienie sprzeciwu w procesie rejestracji znaku towarowego w Polsce?

Okres na wniesienie sprzeciwu wynosi 3 miesiące i w tym okresie osoby trzecie mogą składać  zgłoszenia w odniesieniu do znaku towarowego.

Na czym polega postępowanie w sprawie sprzeciwu wobec znaku towarowego?

Jeśli osoba trzecia sprzeciwia się rejestracji znaku towarowego, rozpoczyna się postępowanie sporne. W tym czasie ekspert z Urzędu Patentowego analizuje argumenty strony przeciwnej oraz kontrargumenty zgłaszającego znak towarowy. Po zakończeniu procedury urząd wydaje decyzję o udzieleniu lub odmowie udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy.

Jaki jest okres ważności znaku towarowego w Polsce?

Podstawowy okres ważności znaku towarowego w Polsce wynosi 10 lat.

Ekspert team leader DKP Legal Michał Dudkowiak
Skontaktuj się z ekspertem
Napisz wiadomość: info@dudkowiak.com
check full info of team member: Michał Dudkowiak