Rejestracja oddziału w Polsce
- Rejestracja spółek
- Spółka komandytowa
- Spółka jawna
- Spółka cywilna
- Przedstawicielstwo w Polsce
- Oddział w Polsce
- Spółka zależna/celowa
- Spółki gotowe (spółki szelfowe, shelf companies)
- Otwarcie konta bankowego
- Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
- Spółka akcyjna
Aktualizacja: 8.03.2024
Rejestracja oddziałów w Polsce – kluczowe fakty
Czas wymagany do rejestracji | 2 tygodnie – 2 miesiące |
Nazwa rejestru | Rejestr przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) |
Czy oddział posiada osobowość prawną | Nie – oddział nie ma osobowości prawnej |
Minimalny kapitał zakładowy | Brak minimalnego wymogu kapitałowego |
Kto może otworzyć oddział w Polsce? | Przedsiębiorcy z UE i innych krajów (na dodatkowych warunkach) |
Księgowość | Tak – oddział musi prowadzić księgi rachunkowe zgodnie z polskimi przepisami. |
Sprawozdawczość | Tak – oddział musi sporządzać roczne sprawozdania finansowe zgodnie z polskimi przepisami. |
Podatki | Tak – oddział podlega opodatkowaniu w Polsce |
Konto bankowe | Oddział nie ma obowiązku posiadania rachunku bankowego w Polsce, ale jest to zalecane |
Numery rejestracyjne | Każdy oddział posiada:
W razie potrzeby oddział może ubiegać się o numer NIP, jeśli zatrudnia pracowników w Polsce W razie potrzeby oddział może również ubiegać się o numer VAT |
Oddział w Polsce
„Klienci, którzy rozważają rozpoczęcie działalności w Polsce, często pytają nas: która forma prawna będzie lepsza do prowadzenia działalności w Polsce przez podmiot zagraniczny: oddział czy przedstawicielstwo?
Na tak postawione pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bowiem wszystko zależy od celu i charakteru działalności.
Jeśli planujesz działać w Polsce za pośrednictwem swojej zagranicznej spółki, masz dwie opcje:
- oddział – umożliwia prowadzenie w Polsce działalności identycznej z tą, którą prowadzisz za granicą,
- przedstawicielstwo – pozwala wyłącznie na działalność w zakresie reklamy i promocji w Polsce.”
- Jeśli chcesz rozpocząć niezależną działalność gospodarczą w Polsce, powinieneś założyć oddzielną firmę w Polsce..
Oddział spółki zagranicznej w Polsce stanowi organizacyjnie i finansowo samodzielną część działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot zagraniczny na terytorium Polski. Oddział musi być zarejestrowany w polskim rejestrze sądowym – KRS.
Jak zarejestrować oddział w Polsce?
1. Wybór nazwy oddziału i osoby upoważnionej w oddziale do reprezentowania podmiotu zagranicznego (przedstawiciela).
2. Podjęcie uchwały o utworzeniu oddziału.
3. Zebranie niezbędnych dokumentów założycielskich.
4. Złożenie wniosku o rejestrację do KRS.
5. Rozpoczęcie działalności w Polsce.
Procedura rejestracji oddziału w Polsce
Uchwała o utworzeniu oddziału
Jeśli spółka planuje otworzyć oddział w Polsce, musi spełnić wymogi prawne w kraju, w którym ta spółka jest zarejestrowana. Zazwyczaj wymaga to podjęcia uchwały wspólników lub zarządu, w której zapada decyzja o otwarciu zagranicznego biura oraz udzielenie upoważnienia lokalnemu przedstawicielowi do przeprowadzenia tego procesu. W niektórych krajach konieczna jest dodatkowa rejestracja w kraju siedziby spółki, zarówno przed, jak i po zakończeniu rejestracji oddziału w Polsce (np. w Wielkiej Brytanii rejestracja w Companies House po zakończeniu procedury w Polsce).
Dokumenty założycielskie i tłumaczenia
Dokumenty założycielskie spółki będą musiały zostać przetłumaczone przez polskiego tłumacza przysięgłego. W większości przypadków są to: umowy spółki, statuty lub inne podobne dokumenty, wraz z wszelkimi modyfikacjami i poprawkami. Takie dokumenty będą musiały być opatrzone klauzulą apostille lub zalegalizowane.
Rejestracja w KRS
Wypełnienie wniosku o rejestrację oddziału w KRS odbywa się drogą elektroniczną i zazwyczaj jest rozpatrywane w terminie od 2 tygodni do 2 miesięcy. Po dokonaniu wpisu zostanie on umieszczony w publicznie dostępnym rejestrze przedsiębiorców..
Rozpoczęcie działalności
Po zarejestrowaniu oddziału, pierwsze kroki przed rozpoczęciem działalności obejmują:
- nawiązanie współpracy z lokalnym księgowym
- nawiązanie współpracy z dostawcą usług płacowych
- zarejestrowanie się jako pracodawca w ZUS
- otwarcie rachunku bankowego
- zgłoszenie rejestracji oddziału do Urzędu Skarbowego
- rejestracja do VAT
Kluczowe aspekty otwarcia oddziału w Polsce
Zakres działalności w Polsce
Procedura rejestracji oddziału w Polsce obejmuje weryfikację zakresu działalności spółki zagranicznej. Wynika to z zasady, że polski oddział nie będzie mógł prowadzić działalności innego rodzaju niż ta, która jest wykonywana przez spółkę zagraniczną w kraju jej siedziby. Przykładowo, spółka informatyczna nie będzie mogła prowadzić w Polsce zupełnie innej działalności, np. handlu produktami spożywczymi, w związku z czym istotne jest zgromadzenie materiałów i dokumentów założycielskich potwierdzających zakres działalności spółki zagranicznej. W Polsce zakres działalności określają specjalne kody PKD.
Przedstawiciel w oddziale
Każdy oddział musi mieć osobę upoważnioną w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego. Nie ma ograniczeń co do narodowości lub miejsca zamieszkania przedstawiciela w oddziale. Zagraniczny dyrektor spółki może również działać jako przedstawicie. Należy jednak podkreślić, że przedstawiciel w oddziale jest nie tylko upoważniony do reprezentacji, ale jest również obciążony pewnymi obowiązkami biurokratycznymi, np. obowiązkami sprawozdawczymi, podatkowymi itp.
Nazwa oddziału w Polsce
Oddział spółki zagranicznej w Polsce powinien posługiwać się w umowie spółki i innych dokumentach oryginalną nazwą wraz z tłumaczeniem na język polski jej formy prawnej (np. MY BUSINESS LLC, Oddział w Polsce).
Osobowość prawna oddziału
Warto wiedzieć, że oddział zagranicznej spółki w Polsce nie ma osobowości prawnej jak np. spółka prawa handlowego. Oddział jest jedynie wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo jednostką zagranicznego przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą poza zwykłą siedzibą.
Ponieważ oddział spółki zagranicznej w Polsce nie posiada osobowości prawnej, nie może samodzielnie występować w stosunkach gospodarczych. Umowy pomiędzy kontrahentami podpisywane są wyłącznie w imieniu i na rzecz spółki zagranicznej.
Oddział i podatki w Polsce
Zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi, spółka zagraniczna oddział w Polsce podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w ramach podatku dochodowego od osób prawnych. Oznacza to, że oddziałpodlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podatkowi tylko od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Oddział spółki zagranicznej w Polsce podlega rejestracji jako podatnik VAT w Polsce.
Podatek dochodowy od osób prawnych
Z punktu widzenia podatku CIT – oddział jest traktowany jako spółka celowa – Permanent Establishment – i będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce z tytułu przychodów generowanych lokalnie. W rezultacie polski oddział powinien mieć na uwadze dwie podstawowe stawki podatku CIT:
- 9% dla małych podatników (obrót nieprzekraczający 2 mln EUR)
- 19% dla pozostałych podatników.
VAT
Oddział stanie się również polskim podatnikiem VAT, jeżeli prowadzi sprzedaż towarów lub świadczy usługi (lokalnie lub międzynarodowo). Po rozpoczęciu takiej działalności taki oddział powinien zarejestrować się jako podatnik VAT w Polsce.
Podstawowe stawki VAT na rok 2024 wynoszą:
- 23% – jako domyślna i najbardziej powszechna stawka
- 0%, 5% i 8% dla wybranych produktów i usług.
Co jest lepsze – oddział czy przedstawicielstwo?
Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie co jest lepsze. Te formy prawne po prostu są różne, a różnice można przeanalizować zapoznając się z danymi z poniższej tabeli:
Oddział | Przedstawicielstwo | |
Nazwa rejestru | Rejestr Przedsiębiorców KRS | Rejestr przedstawicielstw prowadzony przez ministra właściwego ds. gospodarki |
Minimalny kapitał zakładowy | Brak wymogu minimalnego kapitału | Brak wymogu minimalnego kapitału |
Rodzaj dozwolonej działalności | Każda firma prowadzona przez „firmę matkę” | Tylko działania w zakresie reklamy i promocji podmiotu zagranicznego |
Opłata rejestracyjna | 600 PLN + wydatki (głównie tłumaczenia) | 1000 PLN + wydatki (głównie tłumaczenia) |
Obowiązek wyznaczenia przedstawiciela w Polsce | Tak | Tak |
Odrębna osobowość prawna | Nie | Nie |
Możliwość przekształcenia w spółkę | Nie – tylko opcja sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa | Nie – tylko opcja sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa |
Obowiązek sprawozdawczy | Tak, oddział jest zobowiązany do sporządzania i złożenia sprawozdań finansowych | Tak, przedstawicielstwo jest zobowiązane do sporządzania i złożenia sprawozdań finansowych |
Kluczowa różnica: zdolność do prowadzenia biznesu
Kluczową różnicą między oddziałem a biurem przedstawicielskim jest zdolność do prowadzenia działalności. Oddziały mogą prowadzić działalność gospodarczą i z tego powodu są rejestrowane w tym samym rejestrze co spółki (KRS). W przeciwieństwie do tego, przedstawicielstwa nie mogą prowadzić działalności gospodarczej w Polsce, a ich działalność może ograniczać się jedynie do reklamy. Z tego powodu cudzoziemcy najczęściej wybierają formę oddziału.
Przekształcenie przedstawicielstwa w oddział
Niektórzy klienci zastanawiają się nad tym, żeby początkowo otworzyć przedstawicielstwo, a gdy już będzie ono dobrze ugruntowane, a produkty i usługi będą dobrze reklamowane lokalnie – dokonać jego przekształcenia w oddział.
Nasi prawnicy podkreślają jednak, że taka opcja nie istnieje. W takiej sytuacji konieczne będzie zamknięcie przedstawicielstwa i otwarcie nowego oddziału.
Oddział czy spółka zależna?
Najczęstszym pytaniem, na które odpowiadają nasi prawnicy, jest – co jest lepsze – oddział czy spółka zależna? Jeśli chcę prowadzić działalność w Polsce, co powinienem wybrać?
Otóż, nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie, każda firma i każdy projekt ma swoje specyficzne warunki. Możemy tylko ogólnie powiedzieć, że w większości przypadków zalecamy założenie spółki zależnej, ponieważ zapewnia to ograniczenie odpowiedzialności, które w przypadku oddziału nie istnieje.
Z drugiej strony, czasami, zwłaszcza w branżach wysoce regulowanych, łatwiej jest otworzyć oddział niż spółkę zależną i polegać na już istniejących koncesjach i zezwoleniach, niż przechodzić przez proces uzyskiwania nowych lokalnych zezwoleń dla polskiej spółki zależnej. W każdym przypadku zaleca się konsultację z prawnikiem przed podjęciem jakichkolwiek decyzji.
Oddział spółki z UE lub spółki spoza UE
Zgodnie z polskimi przepisami Prawa przedsiębiorców istnieją dwa sposoby zarejestrować oddział w Polsce – w zależności od tego, czy zagraniczny przedsiębiorca pochodzi z:
- Unia Europejska lub Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu (procedura uproszczona); lub
- inny kraj spoza UE lub EFTA (procedura zwykła)
Zagraniczni przedsiębiorcy z państw członkowskich UE lub EFTA mogą tworzyć oddziały swoich podmiotów zagranicznych w Polsce bez żadnych ograniczeń, tj. na takich samych warunkach jak obywatele polscy.
Zagraniczni przedsiębiorcy z spoza UE lub spoza EFTA państwa członkowskie mogą jedynie otworzyć własny oddział gdy obowiązuje ich stan pochodzenia proceduręreciprocity czyli gdy polska firma może otworzyć swój oddział na terytorium kraju pochodzenia zagranicznego przedsiębiorcy.
FAQ – Oddział w Polsce
Czy oddział spółki zagranicznej w Polsce posiada osobowość prawną?
Nie, oddział w Polsce nie jest odrębnym podmiotem prawnym (w przeciwieństwie do spółki zależnej).
Czy oddział w Polsce podlega obowiązkowi sporządzenia sprawozdań finansowych?
Tak, oddział w Polsce jest zobowiązany do corocznego sporządzenia i złożenia sprawozdań finansowych do polskiego Rejestru Przedsiębiorców (KRS).
Czy oddział ma obowiązek posiadania księgowego w Polsce?
Teoretycznie – nie, ale nie w praktyce, oddział podlega takim samym obowiązkom księgowym jak spółka lokalna, w związku z czym wysoce zalecane jest zatrudnienie księgowego dla polskiego oddziału.
Czy oddział podlega opodatkowaniu w Polsce?
Tak, oddział w Polsce podlega opodatkowaniu zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi.
Ile czasu potrzeba na otwarcie oddziału w Polsce?
Proces rejestracji oddziału w Polsce trwa od ok. 2 tygodni do 2 miesięcy.
Jakie dokumenty są potrzebne do otwarcia oddziału w Polsce?
Potrzebny będzie statut spółki zagranicznej, wyciąg z lokalnego rejestru spółek oraz uchwała o otwarciu oddziału w Polsce i wyznaczeniu przedstawiciela oddziału.
Kto jest przedstawicielem oddziału?
Przedstawiciel oddziału to osoba, która będzie upoważniona do reprezentowania oddziału w Polsce. Osoba ta figuruje w rejestrze spółki i jest odpowiedzialna za wypełnianie obowiązków sprawozdawczych.
Czy cudzoziemiec może działać jako przedstawiciel oddziału?
Tak, cudzoziemiec może działać jako przedstawiciel oddziału.
Jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z naszymi prawnikami specjalizującymi się w rejestracji oddziałów na info@dudkowiak.com