Agencja pośrednictwa pracy

Nawigacja po wpisie

Ostatnia aktualizacja: 28.10.204

Licencja agencji pośrednictwa pracy

Wymienione poniżej działania biznesowe związane z zatrudnieniem wymagają licencji HR w Polsce:

  • Pośrednictwo pracy,
  • Doradztwo personalne,
  • Doradztwo zawodowe,
  • Oferowanie pracy tymczasowej (podobne do EOR).

Wszystkie powyższe są uważane w Polsce za działalność regulowaną i wymagają uprzedniej obowiązkowej rejestracji w Krajowym Rejestrze Agencji Zatrudnienia, tj. uzyskania licencji HR / zatrudnienia.

Poszukiwanie talentów i usługi rekrutacyjne mieszczą się w definicji pośrednictwa pracy i również wymagają licencji rekrutacyjnej w Polsce.

Agencja HR nie jest zobowiązana do świadczenia wszystkich wyżej wymienionych rodzajów usług. Jeśli jedna z powyższych usług ma być świadczona przez nowo zarejestrowaną spółkę lub podmiot zagraniczny w Polsce – obowiązkowe jest uzyskanie wpisu do Rejestru Agencji Zatrudnienia.

Z uwagi na powyższe zakresy usług, w praktyce w Polsce funkcjonują cztery rodzaje licencji agencji doradztwa personalnego/pośrednictwa pracy:

  • Licencja agencji rekrutacyjnej,
  • Licencja doradztwa personalnego,
  • Licencja doradztwa zawodowego,
  • Licencja na pracę tymczasową (Licencja EOR).

Rejestr agencji zatrudnienia w Polsce

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia, Rejestr Agencji Zatrudnienia (KRAZ) jest prowadzony przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę podmiotu ubiegającego się o wpis.

KRAZ jest jawny i dostępny pod adresem: http://stor.praca.gov.pl/portal/#/kraz

Kto może zarejestrować się jako agencja zatrudnienia?

  • Krajowi przedsiębiorcy
    • którzy chcą prowadzić agencję zatrudnienia.
    • którzy nie prowadzą działalności gospodarczej – jeżeli chcą świadczyć usługi w zakresie pośrednictwa pracy, doradztwa personalnego i poradnictwa zawodowego.
  • Przedsiębiorcy zagraniczni
    • którzy chcą założyć i prowadzić agencję zatrudnienia w Polsce od podstaw – wykonują działalność na takich samych zasadach jak krajowy przedsiębiorca.
    • zamierzający świadczyć usługi agencji pracy tymczasowej w Polsce – muszą posiadać odpowiednie zezwolenie i prowadzić tę działalność w swoim kraju. O wpis mogą ubiegać się przedsiębiorcy z krajów Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu – tj. krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej, innych krajów, które podpisały stosowne umowy z Unią Europejską i jej państwami członkowskimi.

Licencja agencji rekrutacyjnej w Polsce

Licencja agencji rekrutacyjnej jest tym samym, co licencja agencji zatrudnienia. Jedyną różnicą jest zakres licencji, który w przypadku agencji rekrutacyjnej obejmuje jedynie „usługi pośrednictwa pracy”. Zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa pracy w Polsce – usługi pośrednictwa pracy obejmują w szczególności:

  • pomoc osobom fizycznym w uzyskaniu zatrudnienia,
  • pomoc pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników,
  • wyszukiwanie talentów, headhunting,
  • pozyskiwanie i rozpowszechnianie ofert pracy,
  • przekazywanie pracodawcom informacji o kandydatach,
  • informowanie kandydatów i pracodawców o aktualnej sytuacji na rynku pracy,
  • inicjowanie i organizowanie kontaktów z kandydatami,
  • kierowanie osób do pracy za granicą,
  • kierowanie cudzoziemców do pracy w Polsce.

Licencja agencji pracy tymczasowej

Usługi pracy tymczasowej w Polsce polegają na zatrudnianiu pracowników i kierowaniu tych pracowników do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika, na zasadach określonych w odrębnej ustawie o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Praca tymczasowa jest w Polsce rodzajem EOR (Employment of Record).

Licencja na doradztwo personalne

Licencja na doradztwo personalne obejmuje w szczególności następujące usługi HR:

  • prowadzenie analizy zatrudnienia u pracodawców, określanie kwalifikacji pracowników i ich predyspozycji, a także innych cech niezbędnych do wykonywania określonej pracy,
  • wskazywanie źródeł i metod pozyskiwania kandydatów na określone stanowiska pracy,
  • weryfikacja kandydatów pod kątem oczekiwanych kwalifikacji i predyspozycji.

Licencja doradcy zawodowego

Licencja na doradztwo zawodowe obejmuje w szczególności następujące usługi HR:

  • udzielanie pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia,
  • udzielanie informacji niezbędnych do podejmowania decyzji zawodowych, w szczególności o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach szkolenia i kształcenia,
  • inicjowanie, organizowanie i prowadzenie grupowych porad zawodowych, zajęć aktywizacyjnych w zakresie pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy,
  • udzielanie pracodawcom pomocy w doborze kandydatów do pracy, w szczególności udzielanie informacji i porad w tym zakresie.

Jakie są wymagania dotyczące licencji HR / rekrutacyjnej?

Wniosek o wydanie licencji HR / rekrutacyjnej powinien zawierać w szczególności:

  1. zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami, składkami na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych,
  2. zaświadczenie o niekaralności za przestępstwa lub wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o promocji zatrudnienia, w szczególności:
    • prowadzenie agencji zatrudnienia bez zezwolenia,
    • pobieranie nielegalnych, dodatkowych opłat od osób poszukujących pracy,
    • naruszenie zasady niedyskryminacji,
    • nieprawidłowe kierowanie pracownika do pracy za granicą,
  3. dowód, że nie otwarto likwidacji lub nie ogłoszono upadłości.

Procedura przyznawania licencji rekrutacyjnych – FAQ

Kiedy należy złożyć wniosek? Przed rozpoczęciem świadczenia usług agencji zatrudnienia.
Do kogo należy złożyć wniosek? Do wojewódzkiego urzędu pracy lub urzędu marszałkowskiego ze względu na siedzibę wnioskodwacy.
Co powinien zawierać wniosek?

 

  • oznaczenie podmiotu ubiegającego się o wpis do rejestru,
  • adres siedziby podmiotu oraz adresy lokali, w których będą świadczone usługi, wraz z nazwą gminy, powiatu i województwa oraz numerem telefonu,
  • oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności,
  • oznaczenie rodzaju świadczonych usług,
  • numer identyfikacji podatkowej NIP,
  • numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego,
  • adres poczty elektronicznej,
  • przedstawia dowód uiszczenia opłaty.

Wraz z wnioskiem Zarząd wnioskodawcy składa oświadczenie o spełnianiu wymogów.

Czy wniosek może złożyć pełnomocnik? Tak, wniosek może zostać podpisany i złożony przez pełnomocnika, po udzieleniu stosownego pełnomocnictwa.

Jednakże oświadczenie wskazane powyżej jako załącznik do wniosku powinno zostać podpisane przez Zarząd wnioskodawcy.

W jakiej formie można złożyć wniosek? Wniosek można złożyć zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej.
Jak długo wniosek będzie rozpoznawany? Organ dokonuje wpisu w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku, chyba że wniosek zawiera braki formalne. Przed dokonaniem wpisu do rejestru organ może przeprowadzić kontrolę oraz wezwać do złożenia dodatkowych wyjaśnień i dokumentów.

Jeżeli organ nie dokona wpisu w powyższym terminie, a od dnia wpływu wniosku do organu upłynęło 14 dni, przedsiębiorca może rozpocząć działalność, chyba że trwają czynności kontrolne organu.

Jaki dokument wyda organ potwierdzający rejestrację? Organ wyda certyfikat dokonania wpisu do rejestru agencji zatrudnienia.
Ile wynosi opłata za certyfikat o wpisie do rejestru agencji zatrudnienia? Opłata za uzyskanie certyfikatu wynosi 200 zł.

Jeśli wniosek obejmuje również świadczenie usług agencji pracy tymczasowej, wówczas organ wyda 2 certyfikaty, a opłata wyniesie 400 zł.

Czy przysługuje odwołanie w przypadku negatywnej decyzji i braku wpisu do rejestru agencji zatrudnienia? W terminie 14 dni, licząc od dnia otrzymania decyzji o odmowie wpisu, wnioskodawcy przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Obowiązki po uzyskaniu wpisu do rejestru

Po wpisaniu kandydata do rejestru istnieją określone, ustawowe obowiązki, które powinna spełnić każda agencja zatrudnienia. Najważniejsze z nich zostały wymienione poniżej:

  • przetwarzanie danych osobowych kandydatów będących w jej posiadaniu zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych, w szczególności z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych),
  • niedyskryminowania ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, pochodzenie etniczne, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie, a także ze względu na przynależność związkową osób, dla których poszukują zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
  • informowania marszałka województwa o każdej zmianie danych, o których mowa w nazwie firmy Klienta i adresie siedziby oraz adresach lokali lub zmianie rodzaju świadczonych usług, w terminie 14 dni od dnia ich zaistnienia, zaprzestania działalności, zawieszenia lub wznowienia działalności gospodarczej,
  • jest obowiązany składać marszałkowi województwa sprawozdanie z działalności agencji zatrudnienia – w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku, za rok poprzedni,
  • umieszczać numer wpisu do rejestru agencji zatrudnienia w swoich dokumentach, ogłoszeniach i ofertach pracy,
  • współpracować z władzami w zakresie realizacji polityki rynku pracy,
  • zobowiązany do przestrzegania wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, porozumień i programów dotyczących zatrudnienia, a także przepisów o zatrudnieniu obowiązujących w kraju zatrudnienia oraz przepisów regulujących działalność agencji zatrudnienia.

Kontrola agencji zatrudnienia

Ponieważ świadczenie usług agencji zatrudnienia (pośrednictwo pracy, doradztwo personalne, doradztwo zawodowe, praca tymczasowa) jest w Polsce regulowane, podlegają one nadzorowi prowadzonemu przez organy, w tym wojewodę i marszałka województwa.

Cofnięcie licencji agencji zatrudnienia / agencji rekrutacyjnej

Marszałek województwa może cofnąć licencję / wykreślić z rejestru agencji zatrudnienia w drodze decyzji administracyjnej w szczególności w następujących sytuacjach:

  • na wniosek wnioskodawcy,
  • postawienia wnioskodawcy w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości,
  • wydania decyzji o zakazie wykonywania działalności objętej wpisem do KRAZ,
  • nieprowadzenia agencji zatrudnienia, w zakresie pośrednictwa pracy, doradztwa personalnego, poradnictwa zawodowego lub pracy tymczasowej, przez dwa kolejne lata, stwierdzone na podstawie informacji, którą zobowiązany jest składać corocznie do dnia 31 stycznia,
  • naruszenia warunków prowadzenia agencji zatrudnienia,
  • złożenie do KRAZ wniosku lub oświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym,
  • niezgodność danych w rejestrze ze stanem faktycznym po wezwaniu wnioskodawcy do złożenia wyjaśnień w sprawie w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania,
  • wykreślenie wnioskodawcy z Krajowego Rejestru Sądowego (zakończenie działalności spółki).

Zakaz prowadzenia agencji doradztwa personalnego

Marszałek województwa wydaje decyzję o zakazie prowadzenia działalności, jeżeli:

  • wnioskodawca złoży wymagane oświadczenie (załącznik do wniosku o wpis do KRAZ) niezgodne ze stanem faktycznym,
  • wnioskodawca nie usunie naruszeń warunków wymaganych prawem do prowadzenia agencji zatrudnienia w wyznaczonym przez organ terminie, zgodnie z wezwaniem organu,
  • stwierdzi naruszenie przez wnioskodawcę warunków wymaganych prawem do prowadzenia agencji zatrudnienia.

Agencja zatrudnienia i rekrutacji – kary

Naruszenie przepisów ustawy o promocji zatrudnienia może prowadzić do odpowiedzialności za wykroczenia.

Poniżej znajdziesz wybrane przykłady takiej odpowiedzialności:

Prowadzenie agencji zatrudnienia bez wymaganego wpisu do rejestru grzywna nie niższa niż 3.000 zł, do maksymalnie 100.000 zł
Pobieranie niezgodnie z prawem dodatkowych opłat od osób poszukujących pracy grzywna nie niższa niż 3.000 zł
Nieprzestrzeganie zasady zakazu dyskryminacji grzywna nie niższa niż 3.000 zł
Naruszenie obowiązku skierowania osoby do pracy za granicą bezpośrednio do pracodawcy zagranicznego lub obowiązku zawarcia z tą osobą pisemnej umowy o pracę grzywna nie niższa niż 4.000 zł
Naruszenie obowiązku zawarcia pisemnej umowy z pracodawcą zagranicznym, do którego kierowani są pracownicy lub zawarcie tej umowy niezgodnie z przepisami grzywna nie niższa niż 4.000 zł

Powyższe przykłady dotyczą odpowiedzialności karnej, ale mogą również powodować roszczenia cywilne.

Ekspert team leader DKP Legal
Skontaktuj się z ekspertem
Napisz wiadomość: info@dudkowiak.com
check full info of team member: Paula Osiecka
Ekspert team leader DKP Legal Michał Dudkowiak
Skontaktuj się z ekspertem
Napisz wiadomość: info@dudkowiak.com
check full info of team member: Paula Osiecka