Podatek u źródła w Polsce

Nawigacja po wpisie

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2025

Podatek u źródła w Polsce

Podatek u źródła – najważniejsze zasady

Nierezydenci uzyskujący przychody z polskich źródeł, w szczególności w postaci dywidend, odsetek i należności licencyjnych wypłacanych od uzyskanych przychodów przez polskich rezydentów podatkowych, otrzymują płatności pomniejszone o podatek u źródła pobierany przez płatników podatku (spółki wypłacające).

Ogólna stawka podatku u źródła (WHT – withholding tax) dla dywidend wynosi 19%. Stawka podatku u źródła w wysokości 20% ma zastosowanie do odsetek, należności licencyjnych i usług niematerialnych (takich jak doradztwo, zarządzanie itp.) wypłacanych nierezydentom.

Ogólna stawka podatku u źródła (WHT - withholding tax) dla dywidend wynosi 19%. Stawka podatku u źródła w wysokości 20% ma zastosowanie do odsetek, należności licencyjnych i usług niematerialnych (takich jak doradztwo, zarządzanie itp.) wypłacanych nierezydentom.

Stawka WHT może zostać obniżona na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (UPO).

19% podatek u źródła Dywidendy
20% podatek u źródła Odsetki, tantiemy i usługi niematerialne
Obniżona stawka lub zwolnienie Na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (UPO)

Podatek u źródła – obniżone stawki i zwolnienia

Polska stawka podatku u źródła może zostać obniżona na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (UPO) zawartej przez Polskę, pod warunkiem posiadania przez płatnika podatku (spółkę wypłacającą) m.in. certyfikatu rezydencji podatkowej podatnika.

Certyfikat rezydencji podatkowej to dokument, który wskazuje siedzibę (w przypadku osób prawnych) lub miejsce zamieszkania (w przypadku osób fizycznych) podatnika oraz określa, w którym kraju podatnik będzie płacił podatki.

Certyfikat rezydencji podatkowej to dokument, który wskazuje siedzibę (w przypadku osób prawnych) lub miejsce zamieszkania (w przypadku osób fizycznych) podatnika oraz określa, w którym kraju podatnik będzie płacił podatki.

Posiadanie przez kontrahenta certyfikatu rezydencji podatkowej pozwala na zastosowanie zwolnienia z WHT wszędzie tam, gdzie dana UPO przewiduje taką możliwość.

Zwolnienia z podatku u źródła od odsetek i dywidend mogą być stosowane na podstawie polskiej ustawy o CIT i odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, jeśli spełnione są określone warunki, takie jak odpowiedni poziom udziałów, czas ich posiadania lub rzeczywiste prawo do płatności. Dzięki temu spółka wypłacająca nie będzie zobowiązana do poboru podatku u źródła w Polsce.

Należy jednak pamiętać, że powyższe zwolnienia mają zastosowanie wyłącznie do płatności dokonywanych na rzecz spółek – tj. nie mają zastosowania do osób fizycznych.

Oznacza to, że płatności odsetek i dywidend ze spółek celowych wypłacane bezpośrednio na rzecz osób fizycznych nie będą objęte zwolnieniem z podatku u źródła na podstawie przepisów krajowych i będą podlegały właściwemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zastosowanie preferencyjnego oprocentowania wynikającego z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (UPO) jest możliwe jedynie pod warunkiem, że osoba fizyczna jest beneficjentem rzeczywistym danej płatności.

Zastosowanie preferencyjnego oprocentowania wynikającego z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (UPO) jest możliwe jedynie pod warunkiem, że osoba fizyczna jest beneficjentem rzeczywistym danej płatności.

W niektórych przypadkach UPO może przewidywać brak opodatkowania w Polsce, na przykład w odniesieniu do usług niematerialnych.

Należy pamiętać, że nawet jeśli osoba fizyczna nie otrzymuje dywidend / odsetek bezpośrednio od spółek celowych, może podlegać badaniu statusu rzeczywistego właściciela przez polskie organy podatkowe (co wynika z tzw. podejścia „look through approach”).

Międzynarodowe umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania przewidują różne mechanizmy eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku poboru podatku u źródła (WHT) w Polsce od płatności takich jak dywidendy, odsetki czy należności licencyjne.

Wybór odpowiedniej metody zależy od postanowień konkretnej umowy między Polską a krajem rezydencji inwestora i może różnić się w zależności od rodzaju dochodu.

Dwa główne mechanizmy – zwolnienie dochodu z podatku lub możliwość zaliczenia podatku u źródła zapłaconego w Polsce na poczet zobowiązań podatkowych w kraju rezydencji – mają na celu uniknięcie podwójnego opodatkowania tego samego dochodu.


Zwolnienie z podatku u źródła od odsetek (dyrektywa w sprawie odsetek i należności licencyjnych)

Zwolnienie z podatku u źródła od odsetek wypłacanych przez polskie spółki zależne na rzecz spółek z siedzibą w państwie członkowskim UE/EOG (oraz Szwajcarii) ma zastosowanie, jeżeli spełnione są wszystkie poniższe warunki :

  • spółka wypłacająca odsetki jest polskim podatnikiem CIT z miejscem zarządu lub siedzibą w Polsce
  • odbiorca podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w państwie członkowskim UE/EOG (innym niż Polska) lub Szwajcarii od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;
  • odbiorca nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od całości swoich dochodów (co należy udokumentować pisemnym oświadczeniem);
  • przez co najmniej dwa lata (nieprzerwanie) odbiorca posiada bezpośrednio co najmniej 25% kapitału spółki wypłacającej odsetki. Okres posiadania może być spełniony po dokonaniu płatności;
  • spółka wypłacająca posiada ważny certyfikat rezydencji podatkowej odbiorcy;
  • istnieje podstawa prawna do żądania przez organ podatkowy informacji od administracji podatkowej państwa, w którym podatnik ma siedzibę, na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Polska;
  • spółka wypłacająca otrzyma pisemne oświadczenie potwierdzające, że odbiorca nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania oraz że jest „rzeczywistym właścicielem” wypłacanych odsetek;

Jeżeli powyższe warunki nie zostaną spełnione, zastosowanie mają postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, przy założeniu, że dostarczony zostanie certyfikat rezydencji podatkowej.

Jeżeli powyższe warunki nie zostaną spełnione, zastosowanie mają postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, przy założeniu, że dostarczony zostanie certyfikat rezydencji podatkowej.


Zwolnienie z podatku u źródła od dywidend (Dyrektywa Parent-Subsidiary)

Zwolnienie z podatku u źródła od płatności odsetek dokonywanych przez polskie spółki zależne na rzecz spółek z siedzibą w państwie członkowskim UE/EOG (i Szwajcarii) ma zastosowanie, jeżeli spełnione są wszystkie poniższe warunki:

  • spółka wypłacająca jest polskim podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z miejscem zarządu lub siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;
  • odbiorca podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w państwie członkowskim UE/EOG (innym niż Polska) lub Szwajcarii od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;
  • odbiorca nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od całości swoich dochodów (co należy udokumentować pisemnym oświadczeniem);
  • przez co najmniej dwa lata (nieprzerwanie) odbiorca posiada bezpośrednio co najmniej 25% kapitału spółki wypłacającej odsetki. Okres posiadania może być spełniony po dokonaniu płatności;
  • spółka wypłacająca posiada ważny certyfikat rezydencji podatkowej odbiorcy;
  • istnieje podstawa prawna do żądania przez organ podatkowy informacji od administracji podatkowej państwa, w którym podatnik ma siedzibę, na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Polska;
  • spółka wypłacająca otrzyma pisemne oświadczenie potwierdzające, że odbiorca nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania oraz że jest beneficjentem rzeczywistym wypłacanych odsetek;

Jeżeli powyższe warunki nie zostaną spełnione, zastosowanie mają postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, przy założeniu, że dostarczony zostanie certyfikat rezydencji podatkowej.


Zwolnienie z podatku u źródła od wypłat dywidend (przepisy dyrektywy Parent-Subsidiary)

Zwolnienie z podatku u źródła (krajowego) od dywidend wypłacanych z polskich spółek zależnych do spółek mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub innym państwie członkowskim UE/EOG (oraz Szwajcarii) ma zastosowanie, jeżeli spełnione są wszystkie poniższe warunki:

  • odbiorca podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce, państwie członkowskim UE/EOG lub Szwajcarii od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;
  • odbiorca nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od całości swoich dochodów (co należy udokumentować pisemnym oświadczeniem);
  • przez co najmniej dwa lata (nieprzerwanie) odbiorca posiada bezpośrednio co najmniej 10% (25% dla spółek z siedzibą w Szwajcarii) kapitału spółki wypłacającej dywidendę; okres posiadania może być spełniony po dokonaniu wypłaty;
  • spółka wypłacająca posiada ważny (nie starszy niż 12 miesięcy) certyfikat rezydencji podatkowej odbiorcy;
  • istnieje podstawa prawna do żądania przez organ podatkowy informacji od administracji podatkowej państwa, w którym podatnik ma siedzibę, na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Polska;
  • spółka wypłacająca otrzyma pisemne oświadczenie potwierdzające, że odbiorca nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od dochodu osiągniętego na terytorium kraju, bez względu na źródło jego osiągania.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z aktualnym stanowiskiem polskich instytucji skarbowych oraz sądów niższej instancji, jeżeli efektywna stawka CIT zagranicznego odbiorcy wynosi 0% lub przysługują mu krajowe zwolnienia podatkowe, np. w odniesieniu do dywidendy otrzymanej z Polski, polskie zwolnienie z WHT może nie mieć zastosowania. W naszej ocenie takie podejście jest sprzeczne zarówno z obowiązującymi przepisami krajowymi, jak i regulacjami unijnymi.

Kwestia ta ma istotne znaczenie dla wszystkich międzynarodowych grup kapitałowych inwestujących w Polsce i planujących dystrybucję do krajów UE/EOG. Z naszych obserwacji wynika jednak, że podejście w tym zakresie stopniowo zmienia się na korzyść podatników.

Zasadniczo, według polskich instytucji skarbowych, dywidendy mogą być zwolnione z WHT/CIT w Polsce, jeżeli ich odbiorca zostanie uznany za beneficjenta rzeczywistego danej wypłaty.

Zasadniczo, według polskich instytucji skarbowych, dywidendy mogą być zwolnione z WHT/CIT w Polsce, jeżeli ich odbiorca zostanie uznany za beneficjenta rzeczywistego danej wypłaty.

Klauzula przeciwko nadużyciom w zakresie dywidend (SAAR) obowiązuje od 2016 roku. Zwolnienie z tytułu udziału w dywidendzie od wypłaconych dywidend lub innych zysków pochodzących z udziału w polskiej spółce nie ma zastosowania, jeżeli głównym celem (lub jednym z głównych celów) umowy lub innej czynności prawnej jest uzyskanie zwolnienia podatkowego, a czynności te nie mają rzeczywistego charakteru.

Termin „nierzeczywisty” oznacza, że czynność prawna została dokonana bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Jeżeli powyższe warunki do zastosowania zwolnienia z WHT nie są spełnione, zastosowanie mają postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, pod warunkiem przedstawienia co do zasady certyfikatu rezydencji podatkowej. Odbiorca powinien być uznany za beneficjenta rzeczywistego płatności.

Jeśli powyższe warunki nie są spełnione, zastosowanie ma 19% WHT.

Polski płatnik WHT (tj. spółka dokonująca wypłaty dywidendy) jest odpowiedzialny za dochowanie należytej staranności w odniesieniu do płatności podlegających WHT.


Podatek u źródła dla płatności do 2 milionów złotych rocznie

Jeżeli kwalifikowane płatności na rzecz danego podatnika nie przekraczają 2 mln PLN w roku podatkowym płatnika (spółki wypłacającej), zasadniczo nadal obowiązują standardowe zasady, z wyjątkiem:

  • rozszerzenia warunków dla rzeczywistego właściciela;
  • wymogu dochowania należytej staranności przez płatnika (spółkę wypłacającą) w celu zastosowania preferencyjnej stawki WHT lub zwolnienia z WHT warunek ten sugeruje, że płatnik (spółka wypłacająca) powinien wprowadzić procedurę należytej staranności, aby móc udowodnić, że dokonano wymaganej weryfikacji.

Jeżeli kwalifikowane płatności na rzecz danego podatnika nie przekraczają 2 mln PLN w roku podatkowym płatnika (spółki wypłacającej), zasadniczo nadal obowiązują standardowe zasady, z wyjątkiem: rozszerzenia warunków dla rzeczywistego właściciela; wymogu dochowania należytej staranności przez płatnika (spółkę wypłacającą) w celu zastosowania preferencyjnej stawki WHT lub zwolnienia z WHT warunek ten sugeruje, że płatnik (spółka wypłacająca) powinien wprowadzić procedurę należytej staranności, aby móc udowodnić, że dokonano wymaganej weryfikacji.


Płatności powyżej 2 milionów PLN rocznie – podatek u źródła i mechanizm pay & refund

Co do zasady, płatnik będzie zobowiązany do obliczenia, poboru podatku i jego zapłaty u źródła przy zastosowaniu standardowych (ustawowych) stawek określonych w ustawie o CIT. Podatek u źródła ma być pobierany na tej zasadzie od nadwyżki wypłat ponad 2 mln zł.

Mechanizm Pay & Refund ma zastosowanie wyłącznie w przypadku płatności pomiędzy spółkami powiązanymi. Dotyczy on dywidend, odsetek i należności licencyjnych (a nie np. wynagrodzenia za usługi niematerialne, takie jak zarządzanie czy doradztwo).

Mechanizm Pay & Refund ma zastosowanie wyłącznie w przypadku płatności pomiędzy spółkami powiązanymi. Dotyczy on dywidend, odsetek i należności licencyjnych (a nie np. wynagrodzenia za usługi niematerialne, takie jak zarządzanie czy doradztwo).

Podatnik lub (w niektórych przypadkach) płatnik podatku (spółka wypłacająca) będzie uprawniony do ubiegania się o zwrot podatku u źródła.

Istnieją dwie możliwości zwolnienia z obowiązku poboru podatku u źrodła (WHT) z zastosowaniem standardowej (ustawowej) stawki:

  • złożenie stosownego oświadczenia przez płatnika (spółkę wypłacającą);
  • złożenie wniosku o wiążącą opinię WHT.

Istnieją dwie możliwości zwolnienia z obowiązku poboru podatku u źrodła (WHT) z zastosowaniem standardowej (ustawowej) stawki: złożenie stosownego oświadczenia przez płatnika (spółkę wypłacającą); złożenie wniosku o wiążącą opinię WHT.


Opinia w sprawie preferencji w podatku u źródła w Polsce

Aby uzyskać opinię w sprawie preferencji w podatku u źródła bez korzystania z mechanizmu „pay and refund”, podatnicy lub płatnicy muszą złożyć elektroniczny wniosek za pośrednictwem Biuletynu Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów. Właściwy formularz zależy od rodzaju wnioskodawcy:

  • WH-WOP – dla płatników
  • WH-WOZ – dla podatników
  • WHWOE – dla podmiotów obsługujących rachunki papierów wartościowych.

Od stycznia 2024 r. wnioski można składać wyłącznie za pośrednictwem formularza internetowego Ministerstwa. Metoda ta ma również zastosowanie do wszelkich dodatkowych zgłoszeń lub dokumentacji uzupełniającej.

Wymagane informacje

Wniosek musi zawierać

  • dane identyfikacyjne wnioskodawcy (płatnika, podatnika, emitenta lub podmiotu wypłacającego)
  • Cel i właściwość wniosku
  • Uzasadnienie wniosku
  • Dane kontaktowe
  • Listę załączonych dokumentów
  • Oświadczenie potwierdzające prawdziwość dostarczonych informacji i dokumentów

Dokumenty uzupełniające

Ustawa o CIT nie określa obowiązkowej listy dokumentów, ale historycznie wymagane dokumenty obejmują:

  • Ważny certyfikat rezydencji podatkowej
  • Odpis z rejestru przedsiębiorców
  • Bankowe potwierdzenie rachunku podatnika
  • Deklaracja beneficjenta rzeczywistego
  • Umowa spółki
  • Bilans finansowy
  • Umowa pożyczki/licencji (na odsetki lub tantiemy)

Lubelski Urząd Skarbowy zaostrzył ostatnio wymagania, wymagając większej ilości dokumentacji w celu weryfikacji działalności gospodarczej. Wszelkie dokumenty obcojęzyczne muszą być przetłumaczone na język polski, a dokumenty urzędowe wymagają tłumaczenia przysięgłego.

Uzasadnienie wniosku

Wnioskodawcy muszą wykazać zgodność z ustawą o CIT (art. 21 ust. 3 i art. 22 ust. 4) lub umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania. Obejmuje to przedstawienie jasnych argumentów popartych odpowiednimi dokumentami potwierdzającymi kwalifikowalność do preferencji WHT.


Podatek u źródła a beneficjent rzeczywisty – definicja

W celu zastosowania zwolnienia z WHT lub niższej stawki WHT od wypłaconych (lub skapitalizowanych) pożyczkodawcy odsetek, podmiot zagraniczny powinien być beneficjentem rzeczywistym otrzymanej płatności (w szczególności odsetek) oraz powinien prowadzić działalność gospodarczą.

Beneficjent rzeczywisty jest terminem ściśle związanym z istotą działalności gospodarczej i wymóg ten jest również istotny w odniesieniu do wypłat dywidend.

W rozumieniu ustawy o CIT, beneficjentem rzeczywistym jest podmiot, który spełnia łącznie następujące warunki:

  • otrzymuje wypłatę na swoją rzecz, podejmuje indywidualne decyzje co do jej wykorzystania i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej kwoty lub jej części;
  • nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym prawnie lub faktycznie do przeniesienia całości lub części wierzytelności na inny podmiot;
  • prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju swojej siedziby, jeżeli wierzytelności zostały uzyskane w związku z działalnością gospodarczą.

W rozumieniu ustawy o CIT, beneficjentem rzeczywistym jest podmiot, który spełnia łącznie następujące warunki: otrzymuje wypłatę na swoją rzecz, podejmuje indywidualne decyzje co do jej wykorzystania i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej kwoty lub jej części; nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym prawnie lub faktycznie do przeniesienia całości lub części wierzytelności na inny podmiot; prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju swojej siedziby, jeżeli wierzytelności zostały uzyskane w związku z działalnością gospodarczą.

Ocena, czy dany podmiot pełni rolę pośrednika, przedstawiciela, powiernika lub innego podmiotu zobowiązanego prawnie bądź faktycznie do przeniesienia wierzytelności w całości lub w części na inny podmiot, powinna uwzględniać rzeczywisty przebieg oraz okoliczności zawarcia i realizacji transakcji.

Oznacza to konieczność ustalenia, kto faktycznie jest uprawniony do nabycia wierzytelności oraz czy jej odbiorca nie ma obowiązku dalszego przekazania jej na rzecz innego podmiotu.

Jeżeli rzeczywistym właścicielem wierzytelności okaże się inny podmiot (co wymaga odpowiedniego wykazania lub zbadania), wówczas podatek u źródła zostanie opodatkowany zgodnie z przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług obowiązującymi w kraju rezydencji tego podmiotu (tzw. podejście „look-through”).

Jeżeli rzeczywistym właścicielem wierzytelności okaże się inny podmiot (co wymaga odpowiedniego wykazania lub zbadania), wówczas podatek u źródła zostanie opodatkowany zgodnie z przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług obowiązującymi w kraju rezydencji tego podmiotu (tzw. podejście „look-through”).

Przykładowo, organy podatkowe mogą powiązać rolę pośrednika w przypadku odsetek z sytuacją, w której spółka finansująca sama uzyskała finansowanie poprzez pożyczkę od podmiotu powiązanego (tzw. back-to-back loans).

Przy ocenie, czy dany podmiot prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, brane są pod uwagę (w szczególności) następujące okoliczności:

  • zarejestrowanie podmiotu wiąże się z istnieniem przedsiębiorstwa, w ramach którego spółka faktycznie prowadzi działalność gospodarczą, w tym w szczególności czy spółka ta posiada swoją bazę lokalową, wykwalifikowany personel oraz sprzęt wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej;
  • podmiot nie tworzy struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn gospodarczych;
  • istnieje adekwatność pomiędzy zakresem działalności prowadzonej przez podmiot a faktycznie posiadanymi przez niego pomieszczeniami, personelem lub wyposażeniem;
  • zawarte porozumienia odzwierciedlają rzeczywistość gospodarczą, mają uzasadnienie ekonomiczne i nie są w oczywisty sposób sprzeczne z ogólnymi interesami gospodarczymi tej spółki;
  • podmiot niezależnie wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy użyciu własnych zasobów, w tym kadry kierowniczej obecnej na miejscu.

W celu dochowania należytej staranności, w tym weryfikacji, czy odbiorca należności (spółka) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, płatnik (spółka wypłacająca) może w szczególności zwrócić się do podatnika z następującym zapytaniem i analizą, tj. jakiego rodzaju personelem, sprzętem i pomieszczeniami dysponuje spółka.

W celu dochowania należytej staranności, w tym weryfikacji, czy odbiorca należności (spółka) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, płatnik (spółka wypłacająca) może w szczególności zwrócić się do podatnika z następującym zapytaniem i analizą, tj. jakiego rodzaju personelem, sprzętem i pomieszczeniami dysponuje spółka.

Prawidłowość takiej oceny jest weryfikowana przez organy podatkowe. Należyta staranność powinna obejmować uzyskanie dokumentów grupowych wskazujących na przepływy finansowe pomiędzy podmiotami wchodzącymi w skład grupy oraz rolę poszczególnych podmiotów w jej strukturze, a także dokumentów pozwalających na ustalenie przedmiotu działalności powiązanego odbiorcy należności.

Dokumentami pozwalającymi na ustalenie przedmiotu działalności powiązanego odbiorcy należności mogą być: opis przedmiotu działalności odbiorcy należności, jego sprawozdanie finansowe, struktura organizacyjna i zarządcza, opisy stanowisk osób, które zatrudnia.

Dokumentami pozwalającymi na ustalenie przedmiotu działalności powiązanego odbiorcy należności mogą być: opis przedmiotu działalności odbiorcy należności, jego sprawozdanie finansowe, struktura organizacyjna i zarządcza, opisy stanowisk osób, które zatrudnia.


Odpowiedzialność karna w zakresie podatku u źródła

Należy zauważyć, że polskie przepisy przewidują odpowiedzialność karną za składanie fałszywych informacji organom podatkowym. Osoby zarządzające (np. członkowie zarządu) mogą podlegać karze grzywny, pozbawienia wolności lub obu tym karom łącznie.

Ponadto, zgodnie z obowiązującymi przepisami, odpowiedzialności karnej skarbowej będzie podlegał menedżer, który poda nieprawdę lub zatai prawdę:

  • w oświadczeniu dotyczącym weryfikacji i posiadania dokumentów potwierdzających zasadność zastosowania obniżonej stawki lub zwolnienia z WHT;
  • w załączonym do wniosku o zwrot podatku u źródła oświadczeniu o prawdziwości okoliczności podanych we wniosku;
  • we wniosku o wydanie opinii w sprawie zwolnienia z podatku u źródła;
  • w oświadczeniu o dołożeniu należytej staranności.

zgodnie z obowiązującymi przepisami, odpowiedzialności karnej skarbowej będzie podlegał menedżer, który poda nieprawdę lub zatai prawdę: w oświadczeniu dotyczącym weryfikacji i posiadania dokumentów potwierdzających zasadność zastosowania obniżonej stawki lub zwolnienia z WHT; w załączonym do wniosku o zwrot podatku u źródła oświadczeniu o prawdziwości okoliczności podanych we wniosku; we wniosku o wydanie opinii w sprawie zwolnienia z podatku u źródła; w oświadczeniu o dołożeniu należytej staranności.

Za złożenie nieprawdziwych lub zatajenie informacji w wyżej wymienionych dokumentach osoba zarządzająca będzie podlegała karze grzywny do 720 stawek dziennych (do ok. 41,3 mln zł od 1 lipca 2024 r.).

W przypadku czynu mniejszej wagi (niska społeczna szkodliwość, w szczególności gdy narażona na uszczuplenie należność publicznoprawna nie przekracza pięciokrotności minimalnego wynagrodzenia – tj. 21.500 zł od 1 lipca 2024 r.) kierownik jednostki podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe, tj. od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia (od 1 lipca 2024 r. 430 zł – 86.000 zł).


FAQ – Podatek u źródła

FAQ - Podatek u źródła

Czym jest podatek u źródła i jakie są obowiązki z nim związane?

Podatek u źródła to zryczałtowany podatek dochodowy pobierany przez płatnika od wypłaty należności takich jak dywidendy, czy odsetki. Obowiązek poboru podatku spoczywa na płatniku zgodnie z przepisami prawa podatkowego oraz regulacjami dotyczącymi przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Czy obowiązek poboru podatku u źródła dotyczy wszystkich spółek?

Obowiązek poboru podatku u źródła nie dotyczy spółek publicznych oraz europejskich zgrupowań interesów gospodarczych, chyba że ich działalność lub wypłaty należności są związane z użytkowaniem urządzeń przemysłowych lub innymi dochodami uzyskanymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Obowiązek poboru podatku u źródła nie dotyczy spółek publicznych oraz europejskich zgrupowań interesów gospodarczych, chyba że ich działalność lub wypłaty należności są związane z użytkowaniem urządzeń przemysłowych lub innymi dochodami uzyskanymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jaka jest definicja beneficjenta rzeczywistego?

Określenie beneficjent rzeczywisty odnosi się do osoby fizycznej, która faktycznie kontroluje podmiot otrzymujący należności.

Ustalenie beneficjenta rzeczywistego wymaga szczególnej należytej staranności, zwłaszcza w przypadku transakcji międzynarodowych i zastosowania preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Określenie beneficjent rzeczywisty odnosi się do osoby fizycznej, która faktycznie kontroluje podmiot otrzymujący należności.

Kto jest beneficjentem rzeczywistym w przypadku spółek kapitałowych?

W spółkach kapitałowych, takich jak spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna czy spółka akcyjna, beneficjentem rzeczywistym jest osoba fizyczna, która posiada co najmniej 25% ogólnej liczby udziałów lub akcji, dysponuje prawem własności umożliwiającym wywieranie decydującego wpływu na decyzje spółki, lub spełnia inne kryteria określone w przepisach dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Kto jest beneficjentem rzeczywistym w przypadku spółek osobowych?
W przypadku spółek osobowych (jawnej, partnerskiej, komandytowej i komandytowo-akcyjnej) beneficjentami rzeczywistymi są wspólnicy, którym na podstawie umowy spółki oraz zgodnie z wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym przysługują uprawnienia do reprezentowania spółki.

Co to jest centralny rejestr beneficjentów rzeczywistych (CRBR)?
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) to publiczny rejestr, w którym zgłaszane są dane beneficjentów rzeczywistych, czyli osób fizycznych sprawujących bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółką.

Centralny rejestr beneficjentów rzeczywistych ma na celu przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Co to jest centralny rejestr beneficjentów rzeczywistych (CRBR)? Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) to publiczny rejestr, w którym zgłaszane są dane beneficjentów rzeczywistych, czyli osób fizycznych sprawujących bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółką.

Jakie są sankcje za brak zgłoszenia beneficjenta rzeczywistego do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych?
Za niezłożenie informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych w terminie lub złożenie fałszywego oświadczenia grożą sankcje finansowe oraz odpowiedzialność karna.

Osoby zajmujące wyższe stanowiska kierownicze mogą być obciążone rygorem odpowiedzialności karnej za niedopełnienie tego obowiązku.

Czy obowiązek zgłaszania informacji do CRBR dotyczy wszystkich spółek?
Z obowiązku zgłaszania danych beneficjentów rzeczywistych wyłączone są spółki publiczne notowane na zorganizowanym systemie obrotu.

Obowiązek ten dotyczy między innymi spółek akcyjnych (z wyjątkiem publicznych), spółek komandytowych, spółek jawnych oraz stowarzyszeń podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego.

Czy podatek u źródła w wysokości 19% lub 20% obejmuje wszystkie spółki, w tym spółki akcyjne i spółki komandytowe?

Podatek u źródła w wysokości 19% dotyczy dywidend wypłacanych przez spółki akcyjne, proste spółki akcyjne oraz inne osoby prawne, w tym spółki komandytowe i spółki komandytowo-akcyjne. Stawka 20% ma zastosowanie do należności licencyjnych, znaków towarowych, odsetek oraz wynagrodzeń za usługi niematerialne, takie jak doradztwo i zarządzanie.

Wyjątkiem są spółki publiczne oraz spółki europejskie, które mogą korzystać z preferencyjnych warunków pod warunkiem spełnienia wymogów należytej staranności oraz zgłaszania informacji do odpowiedniej instytucji finansowej.

Podatek u źródła w wysokości 19% dotyczy dywidend wypłacanych przez spółki akcyjne, proste spółki akcyjne oraz inne osoby prawne, w tym spółki komandytowe i spółki komandytowo-akcyjne. Stawka 20% ma zastosowanie do należności licencyjnych, znaków towarowych, odsetek oraz wynagrodzeń za usługi niematerialne, takie jak doradztwo i zarządzanie.

Jakie warunki muszą być spełnione, aby beneficjent rzeczywisty mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku u źródła?

Aby skorzystać ze zwolnienia z podatku u źródła, beneficjent rzeczywisty musi spełnić określone warunki, w tym posiadać prawo własności do udziałów w spółce akcyjnej, spółce jawnej lub spółce komandytowej oraz mieć możliwość wywierania decydującego wpływu na jej działalność.

Organ podatkowy może również badać stosunki gospodarcze i okoliczności prawne transakcji, w tym miejsca zawarcia umowy i działania podejmowane w celu wykonania świadczenia. Osoby zajmujące stanowiska równoważne wyższym stanowiskom kierowniczym oraz wspólnicy uprawnieni do reprezentacji spółki partnerskiej powinni również dochować staranności w zakresie praw pokrewnych, praw autorskich i licencyjnych.

Organ podatkowy może nałożyć sankcje za niezgłoszenie beneficjenta rzeczywistego lub podanie fałszywych informacji dotyczących prawa własności, stosunków gospodarczych czy należności licencyjnych.

Jakie są konsekwencje karne za naruszenie przepisów dotyczących podatku u źródła i beneficjenta rzeczywistego?

Osoby fizyczne, w tym osoby zajmujące wyższe stanowisko kierownicze w spółce akcyjnej, spółce jawnej lub spółce komandytowej, mogą ponosić odpowiedzialność karną za naruszenie przepisów dotyczących podatku u źródła.

Organ podatkowy może nałożyć sankcje za niezgłoszenie beneficjenta rzeczywistego lub podanie fałszywych informacji dotyczących prawa własności, stosunków gospodarczych czy należności licencyjnych.

W przypadku działania w charakterze faktycznego właściciela pobierającego korzyści bez dochowania należytej staranności grozi kara grzywny, a nawet kara pozbawienia wolności. Szczególne znaczenie mają także działania podejmowane w warunkach wprowadzania instrumentów finansowych, nabywania nieruchomości oraz unikania opodatkowania zysków osób prawnych, które mogą skutkować dodatkowymi konsekwencjami prawnymi

Ekspert team leader DKP Legal Michał Dudkowiak
Skontaktuj się z ekspertem
Napisz wiadomość: info@dudkowiak.com
check full info of team member: Michał Dudkowiak
Ekspert team leader DKP Legal Mateusz Gogol
Skontaktuj się z ekspertem
Napisz wiadomość: info@dudkowiak.com
check full info of team member: Michał Dudkowiak