Hazard w Polsce - ramy prawne
Ostatnia aktualizacja: 08.10.2024
Hazard w Polsce podlega ścisłemu nadzorowi władz publicznych – jest to wysoce regulowana działalność, a świadczenie usług hazardowych bez odpowiedniej pozwolenia lub z naruszeniem obowiązujących przepisów grozi odpowiedzialnością karną i finansową.
Ponadto niektóre gry hazardowe podlegają monopolowi państwa i nie mogą być świadczone przez operatorów wolnorynkowych. Niniejszy artykuł stanowi systemowy przegląd regulacji poświęconych urządzaniu gier hazardowych, a także zwięzły opis nakazów, które należy spełnić, aby legalnie prowadzić działalność w zakresie gier hazardowych.
Najważniejsze akty prawne odpowiadające za urządzanie gier hazardowych w Polsce obejmują:
- Ustawę o grach hazardowych – określa zasady prowadzenia działalności w zakresie gier hazardowych, warunki urządzania gier oraz zasady opodatkowania,
- Ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej– określa zasady przeprowadzania kontroli oraz innych czynności zleconych przez Ministra Finansów,
- Kodeks karny skarbowy oraz Kodeks Wykroczeń– zawierają katalog przestępstw skarbowych i wykroczeń przeciwko organizacji gier hazardowych oraz określa kary za ich popełnienie,
- Ordynację podatkowa – określa ramy procedury kontrolnej oraz składania środków odwoławczych w postępowaniach w przedmiocie nałożenia administracyjnych kar pieniężnych,
- Pozostałe akty wykonawcze wydane na podstawie ww. ustaw.
Ramy działalności hazardowej wyznacza w Polsce w najistotniejszym stopniu ustawa o grach hazardowych.
Rynek gier hazardowych jest bardzo ściśle nadzorowany przez organy ścigania w Polsce, stąd oprócz nadzoru Ministra Finansów, poważną część kompetencji operacyjnych posiada również Krajowa Administracja Skarbowa, w tym Służba Celno-Skarbowa, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a także Policja.
Hazard w Polsce – najważniejsze fakty
Regulacje dotyczące hazardu |
Polska ustawa o grach hazardowych |
Organ wydający zezwolenia | |
Rodzaje gier hazardowych |
|
Czas wymagany do uzyskania pozwoleń |
ok. 6 miesięcy (w zależności od gry hazardowej) |
Okres ważności pozwolenia |
|
Zakres monopolu państwa w sektorze gier hazardowych |
Gry liczbowe, loterie pieniężne, gry telebingo i gry na automatach prowadzone poza kasynami |
Koncesja na gry kasynowe wymagana dla |
Gier cylindrycznych (ruletki), gier karcianych, gier w kości i gier na automatach |
Formy zakładów wzajemnych |
|
Loterie promocyjne, loterie fantowe i bingo fantowe |
Mogą być urządzane na podstawie zezwolenia lub jeżeli wartość puli wygranych nie przekracza kwoty bazowej, na podstawie zgłoszenia. |
Organ właściwy dla sprawowania nadzoru nad rynkiem gier hazardowych
Postępowania w przedmiocie uzyskania zezwoleń na prowadzenie działalności hazardowej podlegają co do zasady Ministrowi Finansów – to właśnie ten organ weryfikuje, czy:
- wszystkie wymogi przewidziane prawem zostały spełnione,
- następnie udziela pozwolenia, a kolejno
- kontroluje, czy działalność jest prowadzona zgodnie z prawem.
Kompetencje Ministerstwa Finansów mogą zostać przekazane podległym wyspecjalizowanym jednostkom ds. gier hazardowych, takim jak właściwi miejscowo Dyrektorzy Izby Administracji Skarbowej w odniesieniu do niektórych gier hazardowych
Jaka jest definicja legalna gier hazardowych?
Zgodnie z polskim prawem grami hazardowymi są:
- Gry losowe – to gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik zależy od przypadku, m.in. gry liczbowe, loterie pieniężne, bingo, loterie promocyjne itp,
- Zakłady bukmacherskie (zakłady wzajemne)– są to zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wysokość zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek, obejmujące zgadywanie:
- wyników sportowych,
- wystąpienia różnych zdarzeń, w tym wirtualnych.
- Gry karciane – w tym black jack, poker i bakarat (baccara, punto banco).
- Gry na automatach.
Powyższa definicja gry hazardowej ma kluczowe znaczenie, ponieważ określa działania, które wymagają uzyskania pozwolenia.
Pozwolenia na urządzenia gier hazardowych
Urządzanie gier hazardowych w Polsce oraz prowadzenie działalności w zakresie gier hazardowych jest dozwolone wyłącznie na podstawie stosownych pozwoleń udzielanych przez Ministra Finansów lub inne wskazane organy. |
Ustawa o grach hazardowych wyróżnia trzy rodzaje pozwoleń:
- koncesję,
- zezwolenie,
- zgłoszenie.
Wszystkie z nich będą dalej zbiorczo określane jako „pozwolenie”. Rodzaj pozwolenia zależy od rodzaju gry hazardowej i procedury poprzedzającej jej uzyskanie.
Kto może ubiegać się o zezwolenie na prowadzenie działalności hazardowej?
Katalog podmiotów, które mogą oferować gry hazardowe w Polsce jest ściśle określony. Wymagana forma działalności zależy głównie od rodzaju oferowanych gier – dla zakładów wzajemnych, gier kasynowych (m.in. gier cylindrycznych, gier w karty, gier na automatach), loterii audiotekstowych, wymogi te są następujące:
- Spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- Spółki działające na zasadach właściwych dla ww. spółek, z siedzibą w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub EFTA – w takim przypadku konieczne jest:
- ustanowienie przedstawiciela (według zasad przewidzianych ustawą hazardową), lub
- oddziału w Polsce.
Zezwolenie na urządzanie gier hazardowych – wymogi o charakterze korporacyjnym
W przypadku zakładów wzajemnych, gier kasynowych (m.in. gier cylindrycznych, gier w karty, gier na automatach) – dodatkowe wymagania przedstawiono poniżej:
1. Powołanie rady nadzorczej
2. Kapitał zakładowy spółki akcyjnej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powinien wynosić:
-
- 4.000.000 zł – dla gier urządzanych w kasynie gry,
- 2.000.000 zł – dla zakładów wzajemnych i gier urządzanych w salonie gry w bingo.
Co istotne kapitał zakładowy spółek akcyjnych lub spółek z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółek działających na zasadach właściwych, mających siedzibę na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego EFTA wyrażony w innej walucie niż złotówka zostanie przeliczony wg średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski. Po przeliczeniu wartość kapitału zakładowy nie może być niższa niż ten wskazany w treści ustawy hazardowej.
3. Udziały w spółkach prowadzących działalność w zakresie gier hazardowych mogą nabywać wyłącznie:
- osoby fizyczne będące obywatelami państwa członkowskiego UE lub państwa członkowskiego EFTA,
- osoby prawne lub spółki nieposiadające osobowości prawnej, których siedziba znajduje się na terytorium państwa członkowskiego UE lub państwa członkowskiego EFTA.
Należy podkreślić, że powyższego wymogu nie stosuje się do spółek posiadających siedzibę na terenie UE lub państwa członkowskiego EFTA działających w Polsce poprzez ustanowionego pełnomocnika bądź powołany oddział.
4. Brak akcji lub udziałów uprzywilejowanych.
5. W przypadku oferowania gier hazardowych przez spółkę akcyjną – akcje mogą być wyłącznie imienne,
6. W stosunku do spółki, akcjonariuszy bądź udziałowców (posiadających powyżej 10% akcji lub udziałów), członków organów przedstawicielskich, rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej, a także prokurentów spółki nie mogą zachodzić uzasadnione podejrzenia dotyczące:
- bezpieczeństwa państwa,
- porządku publicznego,
- bezpieczeństwa interesów ekonomicznych państwa,
- zgodności z przepisami regulującymi AML.
7. Członkowie zarządu, rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej posiadają obywatelstwo polskie, innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub innego państwa członkowskiego EFTA. Chyba, że spółka nie posiada siedziby w Polsce i działa przez ustanowionego pełnomocnika lub oddział. Wówczas osoby wchodzące w skład wymienionych organów nie muszą spełniać nakazów dot. obywatelstwa,
8. Przeciwko osobom wymienionym w punkcie 6 nie toczą się postępowania o przestępstwa przeciwko przepisom AML,
9. Udziałowcy (akcjonariusze) posiadający ponad 10% udziałów (akcji) muszą mieć nienaganną reputację i nie mogą być karani.
Wniosek o wydanie pozwolenia (koncesji, zezwolenia czy zgłoszenia)
Spółki ubiegające się o jedno z pozwoleń administracyjnoprawnych muszą złożyć wniosek, do którego należy dołączyć:
- kopię aktu założycielskiego lub umowy spółki oraz numer z właściwego rejestru handlowego państwa siedziby spółki;
- zarejestrowane oznaczenie udziałów lub akcji o określonej wartości nominalnej;
- informacje o aktualnym i przeszłym statusie prawnym i sytuacji finansowej;
- dane osobowe (imiona, nazwiska, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, rodzaj i seria oraz numer dokumentu tożsamości, informacje o wykształceniu i doświadczeniu zawodowym) wspólników będących osobami fizycznymi, reprezentujących co najmniej 10% kapitału zakładowego spółki, członków zarządu, rady nadzorczej i komisji rewizyjnej spółki oraz osób mających sprawować zarząd nad kasynem gry; w przypadku spółek handlowych będących wspólnikami – także informacje o ich aktualnym i przeszłym statusie prawnym oraz sytuacji finansowej;
- opis lokalizacji geograficznej i zgoda na wykorzystanie budynku lub miejsca, w którym mają być urządzane gry hazardowe;
- przewidywaną datę rozpoczęcia działalności;
- w przypadku zakładów – przewidywany rodzaj i liczba zakładów, wraz ze wskazaniem, czy zakłady będą organizowane przez Internet;
- Szacunkowa wielkość zatrudnienia, z wyszczególnieniem stanowisk pracy;
- Opis organizacji i funkcjonowania spółki, w szczególności zasady przechowywania i rejestrowania kapitału;
- Analizę ekonomiczno-finansową, zawierającą co najmniej określenie inwestycji i oczekiwanej rentowności;
- Projekt regulaminu gier lub zakładów wzajemnych, zawierający:
- nazwę podmiotu urządzającego grę lub turniej;
- szczegółowe warunki gry lub turnieju, w tym sposób ustalania wygranych,
- termin i miejsce gry lub turnieju,
- prawa i obowiązki uczestników gry lub turnieju,
- tryby i terminy rozpatrywania reklamacji,
- tryb i termin zgłaszania roszczeń gry lub teleturnieju,
- wysokość kapitału gry lub turnieju, przeznaczonego do natychmiastowej wypłaty wygranych.
- Projekt systemu wykorzystywanego do rejestracji odwiedzających;
- Proponowane warunki zamieszczania zabezpieczeń;
- W przypadku zakładów wzajemnych – zgoda organizatorów zawodów sportowych na wykorzystywanie ich wyników;
- Dokumenty potwierdzające legalność źródeł kapitału, w szczególności:
- w przypadku akcjonariusza (wspólnika) będącego osobą fizyczną, będącego osobą fizyczną, reprezentującego co najmniej 10% kapitału zakładowego spółki – zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o pokryciu udziałów z ujawnionych źródeł przychodów,
- w przypadku akcjonariuszy będących osobami prawnymi – sprawozdania finansowe.
- Dowód braku zaległości podatkowych lub celnych,
- Dowód braku zaległych płatności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne,
- Sprawozdania finansowe.
Zainteresowany podmiot składa wniosek o udzielenie zezwolenia na urządzanie gier hazardowych wraz z załącznikami. Dokumenty dołączone do wniosku powinny być złożone w formie oryginałów lub kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez notariusza, adwokata lub radcę prawnego. Dokumenty sporządzone w języku obcym lub ich kopie składa się wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski.
Terminy rozpatrzenia złożonego wniosku o wydanie pozwolenia
Rozpatrzenie wniosku następuje w terminie 6 miesięcy od dnia jego złożenia. Jest to jednak jedynie termin instrukcyjny, więc jego naruszenie przez organ nie wywołuje żadnych skutków prawnych.
Opłaty pobierane w toku postępowania o udzielenie zezwolenia
Wyróżnia się przykładowe rodzaje opłat:
- za uzyskanie pozwolenia,
- za zmianę już wydanego pozwolenia,
- za rejestrację automatu do gier, urządzenia losującego lub urządzenia do gier,
- za rozpatrzenie wniosku o kwalifikację danej gry jako gry hazardowej.
Wysokość pobieranych opłat jest obliczana jako wielokrotność kwoty bazowej. Kwota ta stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie w danym roku. Kwota bazowa w 2024 r. wynosi 7364,30 zł.
Opłaty wynoszą:
- koncesja na prowadzenie kasyna gry – 32 000% kwoty bazowej,
- zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych – 2 000% kwoty bazowej, plus:
- za każdy punkt przyjmowania zakładów wzajemnych – 50% kwoty bazowej
- za urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet – 2000% kwoty bazowej,
- za każdą stronę internetową z zakładami wzajemnymi – 5000% kwoty bazowej,
- zezwolenie na urządzanie loterii promocyjnej – 10% wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 50% kwoty bazowej,
- rozpatrzenie wniosku o rozstrzygnięcie charakteru gry – 200% kwoty bazowej.
Wysokość zabezpieczenia udzielonego pozwolenia
Już po uzyskaniu wnioskowanego pozwolenia przedsiębiorca, który będzie urządzać gry hazardowe jest obowiązany ustanowić zabezpieczenie w celu zapewnienia ochrony interesów finansowych graczy oraz zobowiązań podatkowych, w wysokości:
- 1 200 000 zł – dla kasyna gry,
- 600 000 zł – dla salonu gry bingo pieniężne,
- 480 000 zł – w przypadku urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet,
- 40 000 zł – za każdy punkt przyjmowania zakładów wzajemnych prowadzonych stacjonarnie.
Zabezpieczenie może przyjąć jedną z następujących form:
- gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej,
- zdeponowanej kwoty na rachunku bankowym wskazanym przez organ wydający zezwolenie.
Kto udziela koncesji na prowadzenie działalności hazardowej w Polsce?
Zezwolenia na prowadzenie kasyna gry, salonu gry bingo fantowe oraz zakładu wzajemnego udziela Minister Finansów.
Zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe lub loterii promocyjnej udziela dyrektor właściwej miejscowo izby administracji skarbowej.
Jaki jest okres ważności zezwolenia na urządzanie gier hazardowych?
Zezwolenie na prowadzenie kasyna gry, urządzanie zakładów wzajemnych oraz prowadzenie salonu gry bingo udzielane jest na okres 6 lat.
Zezwolenie na urządzanie loterii fantowej, loterii promocyjnej i loterii audioteksowej udzielane jest na okres 2 lat.
Co zawiera zezwolenie na urządzanie gier hazardowych?
Zezwolenie na urządzanie gier hazardowych zawiera:
- nazwę spółki;
- zatwierdzoną strukturę udziałów lub akcji imiennych, a także imiona i nazwiska członków zarządu i rady nadzorczej spółki;
- miejsce urządzania gry;
- w przypadku zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet dodatkowo:
- adres strony internetowej wykorzystywanej do urządzania zakładów,
- zasady weryfikacji ukończenia 18 lat przez uczestników zakładów;
- warunki, jakie musi spełnić spółka, w szczególności dotyczące zabezpieczeń;
- zatwierdzone warunki techniczne prowadzenia rejestracji odwiedzających;
- termin rozpoczęcia działalności.
Zgodność działalności hazardowej z przepisami
Podatek od gier hazardowych w Polsce
Gry hazardowe podlegają odrębnym regulacjom podatkowym, przy czym wysokość podatku oraz podstawa opodatkowania różni się w zależności od rodzaju gier hazardowych.
Podatnicy podatku od gier
Podatnikiem podatku od gier jest:
- podmiot urządzający gry hazardowe na podstawie udzielonego zezwolenia, z wyjątkiem loterii promocyjnej,
- podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa,
- uczestnik turnieju pokerowego.
Typ działalności | Podstawa opodatkowania | Kwota podatku |
Loterie pieniężne | suma wpływów uzyskanych ze sprzedaży losów / innych dowodów udziału w grze | 15% |
Loterie fantowe | 10% | |
Telebingo | 25% | |
Loteria audioteksowa | przychody (rozumiane zgodnie z przepisami ustawy o CIT) | 25% |
Gry liczbowe | Łączna wpłacona stawka | 20% |
Zakłady na rywalizację sportową zwierząt, | całkowita wpłacona stawka | 2,5% |
Zakłady (inne niż zawody zwierząt) | 12% | |
Bingo pieniężne | wartość nominalna kartonów do gry | 25% |
Bingo fantowe | wartość nominalna kartonów użytych w grze | 10% |
Gra cylindryczna, gra w kości, gra w karty (z wyjątkiem turnieju pokera) | kwota stanowiąca różnicę między sumą wpłaconych stawek a sumą wypłaconych nagród | 50% |
Turniej pokerowy | kwota wygranej pomniejszona o kwotę wpisowego za udział w turnieju | 25% |
Gra na automacie | kwota stanowiąca różnicę między sumą wpłaconych stawek a sumą wygranych uzyskanych przez uczestników gry | 50% |
Obowiązki sprawozdawcze podmiotów urządzających gry hazardowe
Podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych mają również obowiązki ewidencyjne i sprawozdawcze, w tym obowiązek prowadzenia:
- ksiąg dotyczących:
- obrotu żetonami i gotówką w kasynie gry,
- obrotu kartami do gry w salonie gry bingo pieniężne,
- eksploatacji automatu do gier.
- ewidencji podstaw opodatkowania,
- rejestru napiwków.
Ponadto podmioty te są zobowiązane do przekazywania:
- informacji o swojej działalności – na żądanie Ministra Finansów,
- zestawienia danych ekonomiczno-finansowych – kwartalnie Ministrowi Finansów.
Kary pieniężne
Prowadzenie działalności hazardowej z naruszeniem ustawy o grach hazardowych jest zagrożone nałożeniem kar pieniężnych, których wysokość zależy od rodzaju i zakresu naruszenia.
Przykładowo – urządzanie gier hazardowych bez wymaganego zezwolenia lub zgłoszenia podlega:
- w przypadku gier na automatach – karze pieniężnej w wysokości 100.000 zł za każdy automat,
- w przypadku zakładów wzajemnych – karę pieniężną w wysokości 5-krotności opłaty koncesyjnej.
Od decyzji nakładającej karę pieniężną na podmiot urządzający gry hazardowe przysługuje odwołanie do właściwego dyrektora izby administracji skarbowej.
Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi dot. hazardu w Polsce
Jak sprawdzić, czy oferowana przeze mnie gra podlega polskiej ustawie o grach hazardowych?
Zgodnie z art. 2 ustawy o grach hazardowych istnieje możliwość wystąpienia do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie decyzji, określającej czy dana gra lub zakład ma cechy gry hazardowej. Do wniosku należy dołączyć m.in. opis przedsięwzięcia.
Czy można przenieść uzyskane pozwolenie?
Pozwolenie jest przypisane do konkretnego podmiotu, więc nie może zostać przeniesione na inny podmiot. Udziały podmiotów posiadających zezwolenie mogą być jednak nabywane przez inne podmioty, a więc możliwe są zmiany udziałowców po uzyskaniu zezwolenia.
W takiej sytuacji należy pamiętać o spełnieniu wymogów dotyczących pochodzenia podmiotów nabywających udziały oraz o zgłoszeniu nowej struktury udziałowej organowi wydającemu zezwolenie.
Jakie gry podlegają pod reżim ustawy hazardowej?
Gry losowe, zakłady wzajemne, loterie, gry kasynowe, gry karciane, automaty do gier.
Jaki jest wymagany czas na uzyskanie zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych w Polsce?
Wynosi on około 6 miesięcy.
Jaki jest okres ważności pozwolenia na prowadzenie działalności hazardowej w Polsce?
Koncesja na prowadzenie kasyna gry, zezwolenie urządzania zakładów wzajemnych i prowadzenie salonu bingo jest ważne przez 6 lat.
Z kolei zezwolenie na prowadzenie loterii, loterii promocyjnej i loterii audiotekstowej jest ważne przez 2 lata.
Przepisy dotyczące zakładów wzajemnych
Jaka jest definicja zakładów wzajemnych według polskiego prawa?
Zakłady wzajemne to zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe.
Zgodnie z definicją zakłady wzajemne polegają na:
- zgadywaniu wyników zawodów sportowych (zwierząt, ludzi), w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek,
- wystąpienia różnych zdarzeń (także wirtualnych), w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od ustalonego stosunku wpłaty do wygranej.
Regulacja zakładów wzajemnych w Polsce
Rynek zakładów wzajemnych w Polsce (np. zakładów na wyniki sportowe) został uregulowany ustawą o grach hazardowych, która obowiązuje od początku 2010 roku.
Przyjmowanie zakładów wzajemnych jest dozwolone na podstawie zezwolenia udzielonego przez Ministra Finansów.
Na podstawie zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych przyjmowanie zakładów wzajemnych jest dozwolone:
- w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych,
- przez Internet na zasadach określonych w zatwierdzonym regulaminie i udzielonym zezwoleniu, a także wynikających z przepisów ustawy o grach hazardowych.
Zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych w Polsce
Zakłady bukmacherskie mogą być organizowane przez podmioty spełniające poniższe warunki:
Forma prawna spółki urządzającej zakłady wzajemne (bukmacherstwo)
Spółka bukmacherska w Polsce może działać w formie prawnej:
- spółki akcyjnej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, których siedziba znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- spółki akcyjnej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki działającej na zasadach właściwych dla tych spółek, mających siedzibę na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, prowadzących działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach, gry bingo pieniężne, zakładów wzajemnych lub loterii audioteksowych – pod warunkiem utworzenia oddziału lub powołania pełnomocnika.
Udziały spółki urządzającej zakłady wzajemne
Akcje spółki bukmacherskiej muszą być własnością:
- osób prawnych lub spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego (EFTA),
- osoby fizyczne będące obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego (EFTA).
Wymagania korporacyjne spółki urządzającej zakłady wzajemne (bukmacherstwo):
- Kapitał zakładowy spółki musi wynosić co najmniej 2 000 000 PLN,
- Brak możliwości emisji akcji uprzywilejowanych,
- Powołanierady nadzorczej,
- Wyemitowanie wyłącznie akcji imiennej, której każdy wspólnik (akcjonariusz) posiadający co najmniej 10% udziałów (akcji) daje rękojmię należytego jej prowadzenia (tj. co do której nie ma uzasadnionych zastrzeżeń z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa, porządku publicznego, bezpieczeństwa interesów ekonomicznych państwa, a także przestrzegania przepisów regulujących przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu),
- Zarząd, rada nadzorcza lub komisja rewizyjna posiadają obywatelstwo polskie lub obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego (EFTA), chyba, że spółka ma siedzibę za granicą, wówczas po powołaniu pełnomocnika lub utworzenia oddziału wymogu nie stosuje się,
- W stosunku do każdego wspólnika (akcjonariusza) posiadającego co najmniej 10% udziałów/akcji, jak również członków zarządu, rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej nie toczą się postępowania przed organami wymiaru sprawiedliwości państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego (EFTA) w sprawach o przestępstwa związane z praniem pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu,
- Każdy wspólnik (akcjonariusz) posiadający co najmniej 10% udziałów/akcji, a także członkowie zarządu, rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej posiadają nieskazitelną reputację, w tym nie mogą być osobami skazanymi prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
- Każdy wspólnik (posiadający więcej niż 10% kapitału zakładowego spółki), członkowie zarządu, rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej, lub prokurenci nie doświadczyli cofnięcia koncesji lub zezwolenia z powodu rażącego naruszenia warunków (w okresie 6 lat przed dniem złożenia wniosku o udzielenie koncesji lub zezwolenia),
- w okresie 6 lat przed dniem złożenia wniosku o udzielenie koncesji lub zezwolenia nie cofnięto koncesji lub zezwolenia z powodu rażącego naruszenia warunków określonych w koncesji, zezwoleniu lub regulaminie albo innych warunków wykonywania działalności, na którą została udzielona koncesja lub zezwolenie, określonych przepisami prawa,
- wobec którego nie ma uzasadnionych zastrzeżeń z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa, porządku publicznego, bezpieczeństwa interesów ekonomicznych państwa, a także przestrzegania przepisów regulujących przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Zakłady wzajemne online
Zakłady wzajemne online mogą być organizowane przez podmioty posiadające zezwolenie, o ile spełnione są następujące warunki:
- urządzenia przetwarzające i archiwizujące dane dotyczące tych zakładów oraz ich uczestników powinny być zainstalowane i przechowywane na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego EFTA,
- podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet może korzystać wyłącznie ze strony internetowej, której krajowa domena najwyższego poziomu jest przypisana do polskich stron internetowych,
- podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet jest obowiązany do prowadzenia, w czasie rzeczywistym, w urządzeniu archiwizującym dane, znajdującym się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego EFTA, archiwizacji wszystkich danych związanych z urządzaną grą hazardową, w tym wymienianych pomiędzy tym podmiotem a uczestnikiem gier hazardowych, pozwalających na ustalenie przebiegu i wyniku zakładu oraz przeprowadzonych transakcji wynikających z tego zakładu, a także danych niezbędnych do identyfikacji uczestnika zakładu. Przechowywanie danych musi odbywać się w sposób uniemożliwiający ich zmianę bez wykrycia tego zdarzenia przez oprogramowanie urządzenia archiwizującego,
- urządzenie archiwizujące i jego oprogramowanie muszą zapewniać możliwość odtworzenia zarchiwizowanych danych w przypadku ich niezamierzonej całkowitej lub częściowej utraty w okresie 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym zostały zarchiwizowane,
- podmiot urządzający zakłady jest obowiązany zapewnić organom Krajowej Administracji Skarbowej dostęp, w tym zdalny, do danych przechowywanych w urządzeniu archiwizującym oraz dostarczyć w tym celu odpowiednie narzędzia i oprogramowanie zapewniające bezpieczeństwo danych. Dostęp do danych powinien umożliwiać wyszukiwanie, sortowanie, filtrowanie, przeglądanie i drukowanie danych,
- podmiot zapewnia integralność, kompletność, poufność i rozliczalność danych podczas wszystkich procesów związanych z danymi, w tym ich przesyłania, przechowywania i udostępniania. Dane są archiwizowane w sposób zapewniający uzyskanie jednoznacznej informacji o czasie zdarzenia i czasie jego rejestracji, w tym daty i godziny z dokładnością pozwalającą na ustalenie kolejności zdarzeń i ich archiwizacji.
Zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych – wymagane dokumenty
Podmioty ubiegające się o zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych powinny złożyć do Ministra Finansów następujące dokumenty:
- wniosek o udzielenie zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych,
- analizę ekonomiczno-finansową, zawierającą co najmniej określenie inwestycji i przewidywanej rentowności,
- dokumenty potwierdzające legalność źródeł kapitału
- umowa / statut / akt założycielski,
- opis organizacji i funkcjonowania punktu przyjmowania zakładów wzajemnych, w szczególności zasady przechowywania i ewidencjonowania kapitału zakładów wzajemnych,
- oświadczenie akcjonariuszy (wspólników), będących osobami fizycznymi, reprezentujących co najmniej 10% kapitału zakładowego spółki, lub członka zarządu, rady nadzorczej i komisji rewizyjnej spółki, że nie toczy się przeciwko nim postępowanie przed organami wymiaru sprawiedliwości państwa członkowskiego UE lub państwa członkowskiego EFTA – strony umowy o EOG w sprawach o przestępstwa związane z praniem pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu,
- projekt regulaminu zakładów wzajemnych,
- zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości,
- zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS,
- zaświadczenie, że wnioskodawca nie zalega z zapłatą należności celnych,
- zaświadczenie, że akcjonariusz (wspólnik) będący osobą fizyczną reprezentujący co najmniej 10% kapitału zakładowego spółki lub członek zarządu, rady nadzorczej i komisji rewizyjnej spółki nie został skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
- zgoda organizatorów zawodów sportowych na wykorzystanie ich wyników,
- zgoda właściciela budynku,
- dokumenty wydane przez właściwe organy potwierdzające zgodność działalności spółki z odpowiednimi przepisami regulującymi przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
- Sprawozdania finansowe,
- dokumenty potwierdzające prowadzenie zakładów wzajemnych w innym państwie członkowskim UE lub EFTA,
- umowa z przedstawicielem – dokumenty te są składane wyłącznie przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Zainteresowany podmiot składa wniosek o udzielenie zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych wraz z załącznikami. Dokumenty dołączone do wniosku powinny być złożone w formie oryginałów lub kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez notariusza, adwokata lub radcę prawnego.
Dokumenty sporządzone w języku obcym lub ich kopie składa się wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski.
Zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet – wymagane dokumenty
W przypadku zakładów wzajemnych urządzanych przez Internet wniosek powinien zawierać następujące dane/dokumenty dołączone do wniosku:
- adres i dokumentację techniczną strony internetowej, za pośrednictwem której będą urządzane zakłady wzajemne
- projekt zasad weryfikacji ukończenia 18 roku życia przez uczestników zakładów wzajemnych,
- ekspertyzy dowodów udziału w zakładach wzajemnych potwierdzających ich zabezpieczenie przed nieuprawnioną ingerencją oraz możliwość weryfikacji ich autentyczności,
- zasady przechowywania i ewidencjonowania kapitału spółki.
Ponadto podmiot ubiegający się o pozwolenie na zakłady wzajemne online musi udokumentować:
- legalność źródeł pochodzenia kapitału,
- brak zaległości w zapłacie podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz w zapłacie należności celnych,
- nie zalegają z opłacaniem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.
O zezwolenie na przyjmowanie zakładów mogą ubiegać się wyłącznie spółki, które udokumentują zgodność działalności spółki z odpowiednimi przepisami: regulującymi przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, dotyczącymi prowadzenia rachunkowości.
Opłata za zezwolenie na przyjmowanie zakładów
Wniosek podlega opłacie. Opłata wynosi 2,000% kwoty bazowej plus:
- za każdy stacjonarny punkt przyjmowania zakładów wzajemnych – 50% kwoty bazowej,
- za organizowanie zakładów przez Internet – 2.000% kwoty bazowej,
- za każdą stronę internetową wykorzystywaną do zawierania zakładów – 5,000% kwoty bazowej.
Kwota bazowa w 2024 roku wynosi 7364,30 zł.
Rozpatrywanie wniosku o udzielenie zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych
Dokumenty należy złożyć na 6 miesięcy przed planowanym rozpoczęciem zakładów wzajemnych. Następnie Minister Finansów przystępuje do weryfikacji dokumentów, sprawdzając czy spełniają one wymogi formalne.
Gdy wniosek nie spełnia wymogów formalnych, Minister Finansów wzywa podmiot do usunięcia braków w terminie nie krótszym niż 7 dni od dnia otrzymania przez podmiot wezwania, z pouczeniem, że nieusunięcie braków w wyznaczonym terminie skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
Gdy wniosek spełnia wymogi formalne, następuje jego weryfikacja merytoryczna na podstawie treści złożonej dokumentacji. W przypadku wątpliwości lub kwestii wymagających wyjaśnienia lub doprecyzowania, Minister Finansów wzywa podmiot do złożenia wyjaśnień lub dokonania poprawek.
W przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku, Minister Finansów podejmuje decyzję o udzieleniu zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych. Zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych udziela się na okres 6 lat.
W przypadku niepodjęcia działalności w terminie określonym w zezwoleniu, zezwolenie wygasa w całości lub w części, w której działalność nie została podjęta.
Minister Finansów może również odmówić wydania zezwolenia. Od decyzji odmawiającej wydania zezwolenia przysługuje odwołanie. Odwołanie wnosi się do Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Podmiot posiadający zezwolenie na urządzanie zakładów wzajemnych, które wygasa w związku z upływem okresu, na jaki zostało udzielone, może wystąpić jednokrotnie o jego przedłużenie na okres 6 lat.
Reklama zakładów wzajemnych
W Polsce dozwolona jest reklama zakładów wzajemnych, na organizację których udzielono zezwolenia, pod warunkiem, że:
- nie jest skierowana do małoletnich, nie przedstawia małoletnich i nie odbywa się z udziałem małoletnich,
- nie łączy organizowania gier lub uczestnictwa w grach ze sprawnością fizyczną lub intelektualną ani z szansą na łatwą wygraną,
- nie zawiera stwierdzeń, że hazard ma działanie relaksujące, uspokajające lub jest sposobem na rozwiązanie konfliktów osobistych lub problemów finansowych.
Reklama nie może być prowadzona:
- w telewizji, radiu, kinie i teatrze w godzinach 6.00 a 22.00; z wyłączeniem reklamy prowadzonej podczas transmisji wydarzeń sportowych, których sponsorem jest podmiot prowadzący działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych lub jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w danym wydarzeniu sportowym,
- w prasie młodzieżowej i dziecięcej,
- na okładkach gazet i czasopism.
Gry wzajemne a ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, każdy podmiot prowadzący działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier w karty i gier na automatach jest instytucją obowiązaną.
Oznacza to, że jest on zobowiązany do spełnienia licznych wymogów nałożonych przez ustawę AML, w tym w szczególności do:
- stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wobec swoich klientów,
- posiadania wewnętrznej procedury przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
- rozpoznania ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu związanego z konkretną relacją biznesową lub konkretną okazjonalną transakcją,
- zgłaszania podejrzanych transakcji.
Podmiot urządzający gry hazardowe nie spełniające ustawowych obowiązków, podlegają karom administracyjnym. Kary administracyjne obejmują:
- publikację informacji o instytucji obowiązanej i zakresie naruszenia przez tę instytucję przepisów ustawy w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
- nakaz zaprzestania podejmowania określonych działań przez instytucję obowiązaną,
- cofnięcie zezwolenia,
- zakaz pełnienia obowiązków na stanowisku kierowniczym przez osobę odpowiedzialną za naruszenie przez instytucję obowiązaną przepisów ustawy, na okres nie dłuższy niż rok,
- karę pieniężną.