Mała instytucja płatnicza
- Fintech
- Instytucje pożyczkowe w Polsce
- Licencja CASP w Polsce
- Mała instytucja płatnicza
- Instytucja pieniądza elektronicznego
- Licencja VASP w Polsce | Licencja na kryptowaluty
- Pożyczki B2B/kredyty
- AML/CFT
Ostatnia aktualizacja: 26.09.2024
Czym jest mała instytucja płatnicza w Polsce?
Mała instytucja płatnicza to forma prowadzenia działalności w zakresie usług płatniczych w Polsce, m.in. przez: krajowe instytucje płatnicze, biura usług płatniczych, instytucje pieniądza elektronicznego, banki i instytucje kredytowe.
Mała instytucja płatnicza umożliwia małym podmiotom, w szczególności start-upom, świadczenie większości usług płatniczych przy mniej rygorystycznych wymogach niż krajowe instytucje płatnicze. Mała instytucja płatnicza jest szczególnie dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy chcą wypróbować polski rynek, przyzwyczaić się do wymogów prawnych, podejścia Komisji Nadzoru Finansowego oraz potrzeb docelowych klientów.
Według stanu na sierpień 2022 r. zarejestrowanych jest około 134 małych instytucji płatniczych, czyli trzykrotnie więcej niż krajowych instytucji płatniczych (41 na polskim rynku).
Małe Instytucje Płatnicze mogą działać jako instytucje hybrydowe, tj. świadczyć zarówno usługi płatnicze, jak i pozapłatnicze, a więc wpisywać się w model biznesowy podmiotów, które po prostu chcą rozszerzyć dotychczas oferowane usługi o możliwość np. przetwarzania płatności.
Nie ma wymogu formy prawnej małej instytucji płatniczej, co oznacza, że usługi płatnicze mogą być prowadzone przez:
- spółkę akcyjną,
- spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub
- jednoosobową działalność gospodarczą.
Wymogi formalne związane z rejestracją są uproszczone, dzięki czemu dostęp do tej instytucji jest łatwiejszy i szerszy dla większej liczby podmiotów. W przypadku podmiotu ubiegającego się o status małej instytucji płatniczej nie obowiązują wymogi kapitałowe (z wyjątkiem wymogów określonych w Kodeksie spółek handlowych lub innych ustawach szczególnych, np. ustawie o kredycie konsumenckim, jeżeli MIP będzie dodatkowo udzielać kredytów konsumenckich).
Jaki jest zakres dozwolonej działalności MIP?
Mała instytucja płatnicza może oferować niemal wszystkie rodzaje usług płatniczych, tj:
- prowadzenie rachunków płatniczych (np. przechowywanie środków przyjętych od użytkowników, dokonywanie wypłat gotówkowych),
- realizacja przelewów z rachunku,
- realizacja transferów za pomocą instrumentów płatniczych (w tym kart, BLIK oraz innych instrumentów, takich jak aplikacje mobilne),
- realizacja poleceń zapłaty,
- wydawanie instrumentów płatniczych (np. kart płatniczych, aplikacji mobilnych, BLIK),
- acquiring (np. umożliwienie akceptacji kart lub aplikacji mobilnych, BLIK),
- świadczenie usług przekazu pieniężnego.
Mała instytucja płatnicza nie może prowadzić następujących usług płatniczych związanych z otwartą bankowością:
- inicjowania transakcji płatniczych (PIS),
- dostępu do informacji o rachunku (AIS).
Jakie są ograniczenia MIP?
Pomimo szerokiego wachlarza usług płatniczych, prowadzenie działalności jako mała instytucja płatnicza wiąże się z ograniczeniami takimi jak:
- może świadczyć usługi wyłącznie na terenie Polski (przepis ten obejmuje oddziały Małej Instytucji Płatniczej),
- kwota środków, które klient może przechowywać na wszystkich rachunkach płatniczych prowadzonych przez małą instytucję płatniczą, nie może przekraczać 2.000 euro,
- średnia miesięczna wartość wszystkich wykonanych transakcji płatniczych z 12 miesięcy nie może przekroczyć 1 500 000 euro (w tym transakcji dokonanych za pośrednictwem agentów).
Jeśli mała instytucja płatnicza przekroczy 1 500 000 euro miesięcznie w transakcjach, to w ciągu 30 dni od końca okresu, w którym nastąpiło przekroczenie, musi ona:
- dostosować rozmiar swojej działalności w zakresie usług płatniczych do limitu, lub
- złożyć wniosek o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej.
Usługi niepłatnicze (hybrydowe instytucje płatnicze)
Często zdarza się, że status małej instytucji płatniczej jest jedynie uzupełnieniem prowadzonej już przez podmioty działalności gospodarczej. W takiej sytuacji, gdy mała instytucja płatnicza nie świadczy wyłącznie usług płatniczych, mamy do czynienia z podmiotem hybrydowym (hybrydowa mała instytucja płatnicza).
Opis dodatkowej (poza usługami płatniczymi) działalności powinien zostać złożony do KNF wraz z wnioskiem, a w przypadku zmiany modelu biznesowego po uzyskaniu rejestracji, mała instytucja płatnicza powinna powiadomić o tym fakcie KNF.
Mała vs. zwykła instytucja płatnicza
Mała instytucja płatnicza | Krajowa instytucja płatnicza | |
Usługi płatnicze | ||
Przyjmowanie wpłat gotówkowych na rachunek płatniczy i dokonywanie wypłat gotówkowych z rachunku płatniczego oraz wszelkie operacje wymagane do prowadzenia rachunku | Tak | Tak |
Wykonywanie poleceń zapłaty | Tak | Tak |
Wykonywanie transakcji płatniczych przy użyciu karty płatniczej lub podobnego instrumentu płatniczego | Tak | Tak |
Wykonanie polecenia przelewu | Tak | Tak |
Kredyt płatniczy | Tak | Tak |
Wydawanie instrumentów płatniczych | Tak | Tak |
Acquiring | Tak | Tak |
Przekaz pieniężny | Tak | Tak |
Usługi inicjowania płatności | Nie | Tak |
Usługi udzielania informacji o koncie | Nie | Tak |
Limity transakcji | ||
Mała instytucja płatnicza | Krajowa instytucja płatnicza | |
Miesięczny limit transakcji | 1 500 000 PLN | brak |
Limit środków na rachunkach użytkownika | 2 000 EUR | brak |
Wymogi formalne | ||
Minimalny kapitał | brak | 20.000-125.000 EURO |
Forma prawna |
|
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna |
Terytorium działalności | tylko Polska | brak ograniczeń |
Zarząd |
|
|
Czas licencjonowania | do 3 miesięcy | w praktyce około 1 – 1,5 roku |
Dokumenty wewnętrzne | Głównie biznesplan, plan finansowy, procedura AML, procedura zarządzania ryzykiem, procedura zarządzania incydentami bezpieczeństwa i reklamacji klienta i inne | Obszerna dokumentacja |
Rejestracja jako mała instytucja płatnicza
Udziałowcy i beneficjenci rzeczywiści
Mała instytucja płatnicza może posiadać zarówno polskich, jak i zagranicznych udziałowców i beneficjentów rzeczywistych.
Jakkolwiek powiązanie podmiotu licencjonowanego, jego znaczących udziałowców oraz osób nim zarządzających z Federacją Rosyjską lub Republiką Białorusi, w postaci pochodzenia (obywatelstwa) z tych państw, koncentracji jego działalności społecznej, zawodowej lub gospodarczej w tych państwach lub bliskich powiązań osobistych lub gospodarczych z podmiotami koncentrującymi tam swoją działalność, jest i będzie traktowane przez Komisję Nadzoru Finansowego jako istotna wątpliwość że działalność licencjonowanego podmiotu będzie prowadzona w sposób prawidłowy, zgodny z prawem, uczciwy, przejrzysty, ostrożny i stabilny, w związku z czym może mieć wpływ na proces licencyjny i skutkować odmową rejestracji lub wykreśleniem z rejestru.
Dyrektorzy i osoby zarządzające
Zarząd
Jedynym wymogiem prawnym wobec członka zarządu jest niekaralność (w zakresie przestępstwa przeciwko wymiarowi sprawiedliwości, przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu, przestępstwa przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, finansowania terroryzmu, przestępstwa popełnionego w celu osiągnięcia korzyści majątkowych lub osobistych, przestępstwa skarbowego).
W procesie aplikacyjnym KNF nie będzie oceniać doświadczenia i wykształcenia członków zarządu w zarządzaniu instytucją płatniczą. Nie ma technicznego wymogu przedstawienia wraz z wnioskiem zaświadczenia o niekaralności. Zaświadczenie zastępowane jest pisemnym oświadczeniem o spełnianiu wymogów ustawowych, składanym pod rygorem odpowiedzialności karnej.
Inspektor ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
Zgodnie z polską ustawą AML, każda mała instytucja płatnicza, jako instytucja obowiązana do wyznaczenia inspektora ds. zgodności z przepisami AML/ CFT, chyba że:
- prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą,
- ma bardzo ograniczoną liczbę pracowników,
- występują następujące powody uzasadniające nie powołanie AMLRO(powody powinny być dobrze udokumentowane przez instytucję obowiązaną):
- charakter działalności instytucji finansowej i związane z nią ryzyko prania pieniędzy/finansowania terroryzmu, z uwzględnieniem jej ekspozycji geograficznej, bazy klientów, kanałów dystrybucji oraz oferowanych produktów i usług,
- rozmiar działalności w danej jurysdykcji, liczba klientów, liczba i wolumen transakcji oraz liczba pracowników zatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty,
- forma prawna instytucji finansowej, w tym to, czy jest ona częścią grupy.
Zgodnie z Wytycznymi EUNB w sprawie polityk i procedur dotyczących zarządzania zgodnością oraz roli i obowiązków inspektora ds. zgodności z przepisami w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (EBA/GL/2022/05) z dnia 14 lipca 2022 r., instytucje finansowe powinny, przed powołaniem, ocenić, czy inspektor ds. zgodności z przepisami w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu posiada:
- reputację, uczciwość i rzetelność niezbędną do pełnienia swojej funkcji,
- odpowiednie umiejętności i wiedzę fachową w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, w tym znajomość obowiązujących ram prawnych i regulacyjnych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz wdrażania polityk, kontroli i procedur w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
- wystarczającą wiedzę i zrozumienie ryzyka związanego z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu związanego z modelem biznesowym instytucji kredytowej lub finansowej w celu skutecznego pełnienia swojej funkcji,
- odpowiednie doświadczenie w zakresie identyfikacji, oceny i zarządzania ryzykiem prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, oraz
- wystarczająco dużo czasu i odpowiedni staż pracy, aby wykonywać swoje funkcje skutecznie, niezależnie i autonomicznie.
Mała instytucja płatnicza powinna zapewnić, że funkcja zgodności z przepisami AML/CFT działa na bieżąco w ramach ogólnego zarządzania ciągłością działania. Powinna ona uwzględniać możliwość zaprzestania pełnienia funkcji przez inspektora ds. zgodności z przepisami AML/CFT oraz zapewnić dostępność delegata posiadającego odpowiednie umiejętności i wiedzę specjalistyczną, aby przejąć funkcję inspektora ds. zgodności z przepisami AML/CFT w przypadku jego nieobecności przez pewien czas lub zakwestionowania uczciwości.
W przypadku, gdy nie powołano odrębnego inspektora ds. zgodności z przepisami AML/CFT, mała instytucja płatnicza powinna zorganizować wykonywanie zadań inspektora ds. zgodności z przepisami AML/CFT przez członka organu zarządzającego lub kierownika wyższego szczebla odpowiedzialnego za AML/CFT lub poprzez outsourcing funkcji operacyjnych.
Kto jest odpowiedzialny za kontrolę wewnętrzną w spółce?
Zgodnie z zasadami ładu korporacyjnego, instytucje nadzorowane, w tym małe instytucje płatnicze, powinny posiadać (o ile pozwala na to ich wielkość) osobę odpowiedzialną za funkcje kontroli wewnętrznej.
W procesie licencyjnym nie ma obowiązku przedkładania życiorysu takiej osoby (w przeciwieństwie do KIP), należy jednak zapewnić, aby funkcję tę pełniła osoba posiadająca odpowiednie doświadczenie i dająca rękojmię należytego wykonywania swoich obowiązków.
Jakie są wymogi kapitałowe do rejestracji małej instytucji płatniczej?
Mała instytucja płatnicza nie podlega szczególnym wymogom kapitałowym, poza tymi, które są ogólnie obowiązujące dla wszystkich spółek zgodnie z Kodeksem spółek handlowych (minimum dla spółki z o.o. wynosi 5 000 PLN, dla spółki akcyjnej 100 000 PLN, a dla spółki komandytowo-akcyjnej 50 000 PLN).
Jeżeli mała instytucja płatnicza będzie również udzielać pożyczek konsumentom, wówczas podlega dodatkowo reżimowi ustawy o kredycie konsumenckim, co wiąże się z obowiązkiem posiadania minimalnego kapitału w wysokości 200 000 PLN.
Jak wygląda proces wpisu do rejestru?
Informacje ogólne
Sama rejestracja podmiotu jako Małej Instytucji Płatniczej nie jest skomplikowana. Wniosek składa się na specjalnym formularzu udostępnionym przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF). Ważne jest jednak, aby jasno określić, jakie usługi płatnicze będzie świadczyć mała instytucja płatnicza, osobno opisać schemat przepływu informacji i środków oraz przedstawić graficzny schemat usług.
W tym zakresie zalecamy kontakt z prawnikami naszego działu Fintech, którzy pomogą w skutecznym sporządzeniu wniosku, tak aby jak najszybciej otrzymać pozytywną decyzję KNF. Każde bowiem wezwanie ze strony organu do uzupełnienia informacji lub poprawienia wniosku wiąże się z wydłużeniem procesu licencyjnego.
Sam wniosek wymaga również podania podstawowych informacji o wnioskodawcy, tj. nazwy, adresu, numeru KRS. Obowiązkowym załącznikiem jest oświadczenie przedstawiciela podmiotu o kompletności i prawdziwości złożonych informacji, a także informacja o tym, czy podmiot zamierza korzystać z usług agentów przy świadczeniu usług płatniczych.
Opłata skarbowa za złożenie wniosku jest stała i wynosi 616 zł. Wniosek można złożyć do KNF na 3 różne sposoby:
- za pośrednictwem ePaup (platforma elektroniczna),
- pocztą,
- osobiście.
Jak długo trwa proces rejestracji małej instytucji płatniczej?
Maksymalny termin na dokonanie przez KNF wpisu małej instytucji płatniczej do rejestru dostawców usług płatniczych wynosi 3 miesiące, o ile wniosek jest kompletny. Jeżeli wniosek wymaga dodatkowych informacji, wówczas 3-miesięczny termin biegnie od dnia poprawienia wniosku.
W naszej praktyce zauważyliśmy, że średni czas rozpatrywania wniosku małej instytucji płatniczej wynosi około 1 miesiąca.
Dokumenty wymagane do prowadzenia działalności jako mała instytucja płatnicza
Po uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie działalności jako mała instytucja płatnicza, KNF prześle wezwanie do przedstawienia organowi listy dokumentów wewnętrznych oraz kilku oświadczeń, m.in:
- biznesplanu na pierwszy rok działalności małej instytucji płatniczej,
- plan finansowy na pierwszy rok działalności małej instytucji płatniczej,
- procedury dotyczące zarządzania ryzykiem,
- wewnętrzna procedura AML,
- opis rozwiązań organizacyjnych pozwalających na obliczenie całkowitej miesięcznej wartości świadczonych usług płatniczych,
- procedura monitorowania i zarządzania incydentami bezpieczeństwa oraz skargami klientów,
- opis sposobów ochrony środków użytkowników,
- opis sposobu informowania użytkowników o świadczonych usługach płatniczych,
- opis działalności innej niż świadczenie usług płatniczych oraz usług pokrewnych i pomocniczych (np. wymiana walut, przechowywanie środków, przetwarzanie danych), jeśli ma to zastosowanie do modelu biznesowego wnioskodawcy.
Warto mieć na uwadze, że zgodnie z art. 117k polskiej ustawy o usługach płatniczych, za dzień rozpoczęcia działalności w charakterze małej instytucji płatniczej uznaje się dzień wpisu do rejestru małych instytucji płatniczych. W związku z powyższym, wszystkie ww. dokumenty powinny zostać przygotowane przed złożeniem wniosku, najpóźniej pomiędzy datą złożenia wniosku a datą wpisu do rejestru.
Ponadto, mała instytucja płatnicza powinna posiadać dokumentację związaną z onboardingiem klienta, tj. wzory umów o świadczenie usług płatniczych, regulamin świadczenia usług płatniczych,dokumentację RODO, procedurę outsourcingu, zwłaszcza gdy mała instytucja płatnicza korzysta z rozwiązań chmurowych.
Nadzór KNF
Organem nadzoru nad małą instytucją płatniczą jest Komisja Nadzoru Finansowego. KNF jest uprawniona do podejmowania odpowiednich działań nadzorczych, w tym karania za naruszenia. W szczególności KNF bada, czy interesy użytkowników i konsumentów (np. w zakresie opłat i obowiązków informacyjnych) są przestrzegane.
W przypadku stwierdzenia naruszenia KNF może wydać zalecenia. Mogą one obejmować żądanie podjęcia pewnych działań określonych w wezwaniu i mających na celu usunięcie naruszeń. KNF dysponuje również szeregiem środków przymusu służących usunięciu naruszeń. Są to m.in. kary finansowe, żądanie odwołania osób zarządzających podmiotem, a nawet, w skrajnych przypadkach, wydanie zakazu prowadzenia działalności w charakterze małej instytucji płatniczej.
Mała instytucja płatnicza, w ramach prowadzonej działalności, zobowiązana jest do ponoszenia kosztów nadzoru. Maksymalna stawka wynosi 0,025% całkowitej wartości kwoty transakcji przeprowadzonych przez małą instytucję płatniczą w poprzednim roku.
Obowiązki sprawozdawcze
Obowiązek | Właściwy organ | Termin |
Zmiana informacji w rejestrze | KNF | W ciągu 14 dni od uzyskania informacji o zmianie |
Obowiązki informacyjne podmiotów przejmujących | NBP | Kwartalnie – do końca miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, którego dotyczą dane, tj:
|
Obowiązki informacyjne wydawców instrumentów płatniczych | NBP | Kwartalnie – do końca miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, którego dotyczą dane, tj:
|
Powiadomienie o przekroczeniu progu 1 500 000 EUR | KNF | W terminie 14 dni od zakończenia miesiąca, kwartału lub roku. |
Zawiadomienie o wszczęciu postępowania karnego lub postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe przeciwko osobie zarządzającej małą instytucją płatniczą | KNF | W terminie 14 dni od powzięcia informacji o wszczęciu postępowania. |
Mała instytucja płatnicza
informacja o całkowitej wartości i liczbie transakcji |
KNF | Kwartalnie – do końca miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, którego dotyczą dane, tj:
oraz
a także
|
Informacja o liczbie i wartości przekazów pieniężnych oraz transakcji mających na celu naruszenie lub obejście prawa | NBP | Na żądanie NBP, co pół roku – do końca ostatniego dnia roboczego miesiąca następującego po zakończeniu półrocza, którego dane dotyczą. |
Informacja o otwartych i przeniesionych rachunkach – jeśli dotyczy. | KNF | Corocznie – do 31 stycznia następnego roku. |
Ocena i aktualizacja procedur zarządzania ryzykiem operacyjnym | KNF | Rocznie – do 31 stycznia roku następnego. |
Dane dotyczące oszustw związanych ze świadczonymi usługami płatniczymi, z uwzględnieniem różnych sposobów świadczenia usług płatniczych | KNF | Corocznie – do 31 stycznia następnego roku. |
Informacje o poważnym incydencie operacyjnym lub incydencie związanym z bezpieczeństwem, w tym o charakterze teleinformatycznym | KNF |
|
Roczny raport finansowy i statystyczny | KNF | Rocznie – w ciągu 15 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający jednostki. |
Raportowanie transakcji ponadprogowych | GIIF | w terminie 7 dni od:
|
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa | GIIF | Niezwłocznie, ale nie później niż 2 dni robocze po potwierdzeniu przez Spółkę podejrzenia popełnienia przestępstwa. |
Powiadomienie o podejrzanej transakcji | GIIF | Niezwłocznie |
Powiadomienie prokuratora | Właściwy prokurator | Niezwłocznie |
FAQ – Małe instytucje płatnicze w Polsce
Czy mała instytucja płatnicza może wykonywać międzynarodowe transakcje płatnicze?
Technicznie tak, w praktyce nie. Zgodnie z art. 117f ust. 1 ustawy o usługach płatniczych usługi płatnicze mogą być wykonywane wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zwykle zakładamy, że transakcja jest przeprowadzana w miejscu jej zlecenia. Niemniej jednak KNF stoi na stanowisku, że transakcja nie może przekroczyć granicy Polski, dlatego też kierując się zasadą ostrożności przyjmujemy, że mała instytucja płatnicza nie może przeprowadzać transakcji międzynarodowych.
Czy mała instytucja płatnicza może uzyskać licencję krajowej instytucji płatniczej?
Tak, mała instytucja płatnicza może ubiegać się o licencję KIP dobrowolnie w dowolnym momencie, pod warunkiem, że spełnia wymogi formalne. Mała instytucja płatnicza jest zobowiązana do ubiegania się o licencję KIP, gdy przekracza 1 500 000 euro miesięcznie w transakcjach i nie jest w stanie dostosować wielkości swojej działalności w zakresie usług płatniczych, aby zmieścić się w limicie.
Czy mała instytucja płatnicza może wymieniać walutę?
Tak, zgodnie z art. 117f ust. 5 i art. 74 ust. 1 pkt 1 ustawy o usługach płatniczych, mała instytucja płatnicza może świadczyć usługi wymiany walut, które są ściśle powiązane z usługami płatniczymi – np. sytuacja, w której wykonywana jest transakcja płatnicza z przewalutowaniem, tj. gdy środki przyjmowane od płatnika są w innej walucie niż waluta, w której zostanie uznany rachunek odbiorcy.
Czy mała instytucja płatnicza może świadczyć usługi kryptowalutowe (przechowywanie, handel)?
Tak, taki model biznesowy jest dopuszczalny, w rzeczywistości na polskim rynku istnieje kilka podmiotów, które łączą świadczenie usług płatniczych z usługami kryptowalutowymi. Należy jednak pamiętać, że w takim przypadku podmiot będzie zobowiązany zarówno do (i) uzyskania licencji małej instytucji płatniczej, jak i (ii) zarejestrowania się w rejestrze walut wirtualnych (zgodnie z art. 129m polskiej ustawy AML).
Jak długo trwa uzyskanie licencji małej instytucji płatniczej?
Powinno to zająć maksymalnie 3 miesiące. Zwykle zajmuje to 1-2 miesiące, jeśli wniosek jest przygotowywany z profesjonalną pomocą.
Czy cudzoziemiec / osoba niebędąca polskim rezydentem może być dyrektorem w małej instytucji płatniczej?
Co do zasady tak. W przypadku małej instytucji płatniczej jedynym wymogiem prawnym wobec członka zarządu jest niekaralność (w zakresie przestępstwa przeciwko wymiarowi sprawiedliwości, przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu, przestępstwa przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, finansowania terroryzmu, przestępstwa popełnionego w celu osiągnięcia korzyści majątkowych lub osobistych, przestępstwa skarbowego).
W procesie aplikacyjnym KNF nie będzie oceniać doświadczenia i wykształcenia członków zarządu w zakresie zarządzania instytucją płatniczą. Nie ma też technicznego wymogu przedstawienia wraz z wnioskiem zaświadczenia o niekaralności.
Dobrą praktyką jest jednak (szczególnie w przypadku, gdy mała instytucja płatnicza planuje zostać KIP), aby wszystkie nadzorowane podmioty, w tym MIP, stosowały się do rekomendacji KNF:
- liczba członków zarządu (i ew. rady nadzorczej) powinna zapewniać skuteczne, prawidłowe i ostrożne zarządzanie instytucją, a w szczególności uwzględniać zakres, skalę i złożoność jej działalności. Zwykle zaleca się co najmniej 2-3 członków zarządu,
- w skład zarządu (i ewentualnie rady nadzorczej) powinny wchodzić osoby o odpowiednim profilu wykształcenia, nieposzlakowanej opinii w związku z pełnioną funkcją, wiedzy, kompetencjach i doświadczeniu niezbędnym do skutecznego, prawidłowego i ostrożnego zarządzania (lub nadzoru),
- co najmniej połowa składu zarządu, w tym prezes i członek zarządu odpowiedzialny za zarządzanie ryzykiem, powinna posługiwać się językiem polskim,
- dostępność czasu poświęcanego na wykonywanie obowiązków członka zarządu powinna być wystarczająca do zapewnienia efektywnego zarządzania, biorąc pod uwagę wielkość, specyfikę i zakres działalności podmiotu.
Dodatkowo należy zauważyć, że w dniu 14 kwietnia 2022 r. KNF wydała uchwałę, w której stwierdziła, że wszelkie powiązania małej instytucji płatniczej, jego znaczących akcjonariuszy i osób nim zarządzających z Federacją Rosyjską lub Republiką Białorusi, w postaci pochodzenia (obywatelstwa) z tych krajów, koncentracji jego działalności społecznej, zawodowej lub gospodarczej w tych krajach lub bliskich powiązań osobistych lub biznesowych z tymi krajami, koncentracja jego działalności społecznej, zawodowej lub gospodarczej w tych krajach lub bliskie powiązania osobiste lub biznesowe z podmiotami koncentrującymi tam swoją działalność, jest i będzie traktowane przez Komisję Nadzoru Finansowego jako istotna wątpliwość, czy działalność takiego podmiotu będzie prowadzona w sposób prawidłowy – zgodny z prawem, uczciwy, przejrzysty, ostrożny i stabilny. W konsekwencji istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że w postępowaniach licencyjnych lub autoryzacyjnych, w których zapewnienie prawidłowego prowadzenia działalności jest wymogiem dopuszczenia i funkcjonowania na rynku usług finansowych lub zarządzania podmiotem działającym na tym rynku, wymóg ten będzie uznawany za niespełniony w przypadku podmiotów posiadających takie powiązania.
W konsekwencji oznacza to, że KNF może odmówić podmiotowi wpisu do rejestru małych instytucji płatniczych w przypadku wystąpienia ww. powiązań z Rosją lub Białorusią.
Czy wymagany jest lokalny polski dyrektor?
Zgodnie z dobrą praktyką oraz rekomendacją KNF, sugerujemy powołanie przewodniczącego zarządu będącego obywatelem Polski, jednak nie jest to obowiązkowe zgodnie z Ustawą o usługach płatniczych.
Jaka jest opłata za złożenie wniosku o wpis do rejestru jako mała instytucja płatnicza?
Wniosek o wydanie zezwolenia dla małej instytucji płatniczej podlega stałej opłacie skarbowej w wysokości 616 zł.
W przypadku, gdy mała instytucja płatnicza zamierza
- rozszerzyć zakres usług płatniczych,
- świadczyć usługi przez agenta,
- utworzyć oddział,
spółka powinna złożyć wniosek w tym zakresie, który podlega opłacie w wysokości 308 zł.
Ponadto, mała instytucja płatnicza zobowiązana jest również do ponoszenia kosztów nadzoru sprawowanego przez KNF. Ich wysokość uzależniona jest od wartości transakcji płatniczych wykonanych w danym roku oraz stawki ogłaszanej przez Przewodniczącego KNF. Maksymalna stawka wynosi 0,025% całkowitej wartości transakcji wykonanych przez MIP.
Jakie są wymogi kapitałowe dla małej instytucji płatniczej?
Nie ma innych wymogów kapitałowych dla małej instytucji płatniczej niż te wynikające z kodeksu spółek handlowych (minimum dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to 5.000 zł, dla spółki akcyjnej to 100.000 zł, a dla spółki komandytowo-akcyjnej – 50.000 zł).
Czy mała instytucja płatnicza może przechowywać pieniądze Klienta?
Jeżeli mała instytucja płatnicza prowadzi rachunki płatnicze dla swoich klientów, może przechowywać dla jednego klienta środki pieniężne nieprzekraczające kwoty 2 000 EUR.
Średnia całkowita kwota transakcji płatniczych za ostatnie 12 miesięcy wykonanych przez małą instytucję płatniczą, w tym agentów, nie może przekroczyć kwoty 1 500 000 EUR miesięcznie.
Mała instytucja płatnicza jest zobowiązana do ochrony środków pieniężnych otrzymanych od klientów na następujących warunkach:
- środki pieniężne przyjęte w celu realizacji transakcji płatniczych nie mogą być łączone w żadnym momencie przechowywania ze środkami pieniężnymi posiadanymi przez małą instytucję płatniczą na jakimkolwiek innym rachunku;
- środki pieniężne przyjęte w celu wykonania transakcji płatniczych, które nie zostały przekazane odbiorcy do końca dnia roboczego następującego po dniu otrzymania takich środków, powinny zostać:
- zdeponowane na rachunku bankowym przeznaczonym do tego celu, lub
- zainwestowane w bezpieczne, płynne aktywa o niskim ryzyku, zdeponowane na odrębnym rachunku przeznaczonym do tego celu.
Czy KNF może odmówić wpisu podmiotu do rejestru małych instytucji płatniczych?
KNF może odmówić dokonania wpisu do rejestru, jeżeli wniosek jest niekompletny i nie został uzupełniony w wyznaczonym terminie lub dane zawarte we wniosku są niezgodne ze stanem faktycznym.
KNF odmawia wpisu (obligatoryjnie), jeżeli:
- zostało wydane prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru dostawców usług płatniczych,
- dany przedsiębiorca został wykreślony z rejestru dostawców usług płatniczych w wyniku wydania przez KNF decyzji o zakazie wykonywania przez tego przedsiębiorcę działalności objętej wpisem w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku.