Rynek zamówień publicznych
- Działalność regulowana
- Zamówienia publiczne
- HR / Rekrutacja / Agencja zatrudnienia
- Prawo kosmiczne
- Sankcje Gospodarcze
- Crowdfunding
- Licencja transportowa w Polsce
- Prawo górnicze – koncesje wydobywcze
- Regulacje CBD w Polsce i UE
Ostatnia aktualizacja: 21.10.2025
Skala i charakterystyka polskiego rynku zamówień publicznych
Polski rynek zamówień publicznych stanowi jeden z największych i najbardziej dynamicznych rynków w Unii Europejskiej, oferując znaczące możliwości dla inwestorów krajowych i zagranicznych.
W 2024 roku całkowita wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła około 587 mld PLN.

Z tej kwoty, wartość kontraktów udzielonych w reżimie ustawy Prawo zamówień publicznych (PZP) osiągnęła 330,4 mld PLN, co stanowiło około 9,07% polskiego produktu krajowego brutto (PKB). Dane te pokazują wyraźny wzrost w porównaniu z rokiem 2023, kiedy to rynek regulowany przez PZP był wart 279,8 mld PLN, co świadczy o rosnącej wartości i formalizacji publicznych wydatków.
W 2024 roku podmioty publiczne udzieliły łącznie około 153 000 zamówień. Inwestycje publiczne obejmują szeroki wachlarz sektorów, od robót budowlanych (infrastruktura drogowa, kolejowa, budynki użyteczności publicznej), przez dostawy (sprzęt IT, pojazdy, aparatura medyczna), po usługi (doradztwo, sprzątanie, ochrona). Wśród zamówień dominują również usługi społeczne i usługi związane z obsługą techniczną.
Głównymi zamawiającymi są jednostki administracji rządowej i samorządowej, spółki publiczne oraz inne podmioty sektora finansów publicznych. To stabilny i wypłacalny segment rynku, otwarty na konkurencję międzynarodową.
Zamówienia publiczne – ramy prawne
System zamówień publicznych w Polsce opiera się na podwójnych ramach prawnych.
Regulacje te działają na dwóch uzupełniających się poziomach:
- Prawo krajowe: Głównym aktem prawnym jest Ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (PZP). Reguluje ona wszystkie aspekty w sprawie udzielania zamówień publicznych w Polsce i jest podstawowym źródłem przepisów dla kontraktów o wartości niższej niż progi unijne.
- Prawo Unii Europejskiej: Zestaw dyrektyw unijnych, przede wszystkim Dyrektywa 2014/24/UE, ustanawia zharmonizowane zasady i obowiązkowe procedury dla zamówień o wysokiej wartości w całej UE. Przepisy te mają na celu zapewnienie równego dostępu do rynków publicznych dla firm ze wszystkich państw członkowskich. Dyrektywy te są implementowane (transponowane) do polskiego porządku prawnego właśnie poprzez stosowanie przepisów ustawy PZP.
Zrozumienie, które przepisy – krajowe czy unijne – mają zastosowanie w danym przypadku, zależy od oszacowanej wartości kontraktu. Prawidłowa klasyfikacja zamówienia jest pierwszym i fundamentalnym krokiem w przygotowaniu skutecznej oferty.
Kluczowe zasady Prawa Zamówień Publicznych
Polskie Prawo Zamówień Publicznych (PZP), znowelizowane w 2021 roku w celu pełnej implementacji dyrektyw unijnych, opiera się na fundamentalnych zasadach, które muszą być respektowane w każdym prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia.
Należą do nich:
- Zasada uczciwej konkurencji i równego traktowania. Wszyscy wykonawcy, niezależnie od kraju pochodzenia (w ramach UE i krajów GPA), muszą być traktowani jednakowo. Podmioty zamawiające nie mogą stosować dyskryminujących kryteriów wobec wykonawców.
- Zasada przejrzystości. Postępowanie musi być prowadzone w sposób transparentny. Wszystkie kluczowe dokumenty, takie jak Specyfikacja Warunków Zamówienia (SWZ), są publicznie dostępne, a decyzje zamawiającego muszą być uzasadnione.
- Zasada proporcjonalności. Wymagania stawiane wykonawcom (np. dotyczące doświadczenia czy potencjału finansowego) muszą być adekwatne i proporcjonalne do przedmiotu zamówienia.
- Zasada pisemności i języka polskiego. Postępowanie prowadzone jest w formie pisemnej (w praktyce w formie elektronicznej) i w języku polskim. W związku z tym wykonawcy zagraniczni muszą zadbać o tłumaczenie kluczowych dokumentów.
- Zasada wzajemnego uznawania: Zobowiązuje zamawiających do akceptowania równoważnych dokumentów, certyfikatów i standardów z innych państw członkowskich.

Jak wziąć udział w przetargu w Polsce?
Kto może brać udział w przetargach publicznych?
Udział w postępowaniach jest otwarty dla wszystkich podmiotów, które posiadają zdolność prawną, techniczną i finansową do realizacji zamówienia, w tym dla firm zagranicznych.
Kluczowa zasada niedyskryminacji gwarantuje, że firmy z siedzibą w Unii Europejskiej są traktowane na równi z podmiotami polskimi. Status firm spoza UE może zależeć od umów międzynarodowych, takich jak Porozumienie w sprawie zamówień rządowych (GPA), którego stroną jest UE.
Co za tym idzie, każdy przedsiębiorca, który nie podlega wykluczeniu z postępowania i spełnia warunki określone przez zamawiającego, może złożyć ofertę.
Zamawiający weryfikuje dwie kluczowe kwestie:
- Brak podstaw do wykluczenia. Dotyczy to m.in. braku zaległości podatkowych, niekaralności za określone przestępstwa czy braku poważnych naruszeń w realizacji wcześniejszych umów publicznych.
- Spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Są to pozytywne kryteria, które potwierdzają zdolność wykonawcy do realizacji zamówienia. Mogą dotyczyć:
- Sytuacji ekonomicznej lub finansowej (np. posiadanie określonego ubezpieczenia OC, odpowiedni roczny obrót).
- Zdolności technicznej lub zawodowej (np. wykazanie się doświadczeniem w realizacji podobnych projektów, posiadanie wymaganego sprzętu czy personelu o określonych kwalifikacjach)
Gdzie szukać ogłoszeń o zamówieniach publicznych?
System publikacji ogłoszeń o zamówieniach jest scentralizowany i w pełni cyfrowy. Ogłoszenia publikowane są na dwóch głównych platformach, w zależności od wartości zamówienia:
- Zamówienia o wartości równej lub przekraczającej progi unijne: Wszystkie ogłoszenia o zamówieniach o wysokiej wartości muszą być publikowane w Tenders Electronic Daily (TED). Jest to internetowy suplement do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej i stanowi jednolity, ogólnounijny portal, który zapewnia bezpłatny dostęp do informacji w 24 językach urzędowych UE. Dotyczy to także zamówień sektorowych, np. w zakresie transportu kolejowego.
- Zamówienia o wartości poniżej progów unijnych: Ogłoszenia o zamówieniach krajowych publikowane są w polskim Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP). BZP jest integralną częścią krajowej Platformy e-Zamówienia, która służy nie tylko do publikacji ogłoszeń, ale również do prowadzenia postępowania w formie elektronicznej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
Uwaga! Cyfryzacja i centralizacja platform obniżają bariery w dostępie do informacji o przetargach. Inwestorzy zagraniczni muszą być przygotowani na nawigację w polskojęzycznym interfejsie, zrozumienie specyfiki działania platformy oraz zapewnienie zgodności technicznej, w tym posiadanie odpowiedniego podpisu elektronicznego zgodnego z wymaganiami Urzędu Zamówień Publicznych.
Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ/ESPD)
Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ), po angielsku ESPD, to standardowy formularz w formie oświadczenia własnego, używany w postępowaniach unijnych. Jego celem jest uproszczenie procedur i zmniejszenie biurokracji.

Jak to działa w praktyce? Zamiast składać wraz z ofertą komplet zaświadczeń z urzędów (o niekaralności, braku zaległości w ZUS/US), wykonawca składa jedynie wypełniony formularz JEDZ, w którym oświadcza, że nie podlega wykluczeniu i spełnia warunki udziału.
Dopiero wykonawca, którego oferta zostanie oceniona jako najkorzystniejsza, jest wzywany do przedstawienia właściwych dokumentów potwierdzających te oświadczenia.
Rodzaje i progi postępowań o zamówienie publiczne
Jak wartość zamówienia publicznego wpływa na procedurę?
Wartość zamówienia publicznego (szacowana przez zamawiającego przed wszczęciem procedury) jest kluczowym czynnikiem decydującym o rodzaju postępowania. Podstawowy podział to:
- Zamówienia o wartości poniżej progów unijnych (tzw. postępowania krajowe).
- Zamówienia o wartości równej lub przekraczającej progi unijne (tzw. postępowania unijne).
Postępowania krajowe (poniżej progów UE)
Polska ustawa PZP reguluje wszystkie zamówienia publiczne, których wartość przekracza tzw. próg bagatelności. Obecnie próg ten wynosi 130 000 PLN, jednak na mocy nowelizacji z 25 lipca 2025 r., od 1 stycznia 2026 r. zostanie on podniesiony do 170 000 PLN. Zmiana ta ma na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych związanych z udzielaniem zamówień o niższej wartości.
Podstawowym trybem dla postępowań krajowych jest tryb podstawowy, który może być prowadzony w trzech wariantach:
- Wariant I (bez negocjacji)
Jest to najprostszy i najszybszy wariant. Wykonawcy składają ostateczne oferty w odpowiedzi na ogłoszenie, a zamawiający wybiera najkorzystniejszą z nich na podstawie wcześniej określonych kryteriów oceny, bez prowadzenia negocjacji.
- Wariant II (z opcjonalnymi negocjacjami)
Zamawiający zastrzega w ogłoszeniu o zamówieniu możliwość prowadzenia negocjacji w celu ulepszenia treści ofert. Negocjacje mogą dotyczyć wyłącznie tych elementów oferty, które podlegają ocenie w ramach kryteriów (np. cena, termin realizacji, parametry jakościowe) i nie mogą prowadzić do zmiany kluczowych wymagań określonych w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ). Po zakończeniu negocjacji wykonawcy są zapraszani do złożenia ofert ostatecznych.
- Wariant III (z obligatoryjnymi negocjacjami)
W tym wariancie negocjacje są obowiązkowe. Stosuje się go w przypadku bardziej skomplikowanych zamówień, gdy zamawiający nie jest w stanie precyzyjnie opisać przedmiotu zamówienia na wstępie. Zamiast pełnej SWZ, zamawiający publikuje Opis Potrzeb i Wymagań (OPW). Wykonawcy składają oferty wstępne, które stają się podstawą do negocjacji. Dopiero po ich zakończeniu zamawiający sporządza ostateczną, szczegółową SWZ i zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych przed upływem terminu składania ofert.
Specyfikacja Warunków Zamówienia (SWZ)
Specyfikacja Warunków Zamówienia (SWZ) to podstawowy dokument w każdym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, stanowiący swoistą instrukcję dla wykonawców. Zastąpiła ona wcześniej stosowaną Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ).

SWZ musi zawierać wszystkie informacje niezbędne do przygotowania prawidłowej oferty, w tym m.in.:
- Dane zamawiającego i tryb udzielenia zamówienia.
- Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia.
- Warunki udziału w postępowaniu oraz podstawy wykluczenia wykonawcy.
- Wykaz wymaganych oświadczeń i dokumentów.
- Opis kryteriów oceny ofert wraz z ich wagą.
- Termin składania i otwarcia ofert.
- Projektowane postanowienia umowy lub wzór umowy.
- Pouczenie o środkach ochrony prawnej.
Przepisy regulujące postępowania unijne
Ramy prawne dla zamówień o wysokiej wartości tworzy pakiet dyrektyw unijnych, z których najważniejsze to:
- Dyrektywa 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych (tzw. dyrektywa klasyczna).
- Dyrektywa 2014/25/UE w sprawie zamówień udzielanych przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (tzw. dyrektywa sektorowa).
- Dyrektywa 2014/23/UE w sprawie udzielania koncesji.
Dyrektywy te ustanawiają minimalne standardy, które polska ustawa PZP musi spełniać w odniesieniu do postępowań o wartości przekraczającej progi unijne.
Postępowania unijne
Progi unijne są kwotami określonymi w dyrektywach UE i decydują o tym, czy dane zamówienie podlega zharmonizowanym, bardziej rygorystycznym procedurom unijnym, czy też uproszczonym procedurom krajowym. Przekroczenie progu wartości zamówienia (netto) automatycznie uruchamia obowiązek publikacji ogłoszenia w TED i stosowania procedur opisanych w dyrektywach. Progi te są aktualizowane co dwa lata przez Komisję Europejską.
W przypadku zamówień przekraczających te progi stosuje się bardziej sformalizowane procedury, znane z dyrektyw unijnych. Najpopularniejsze z nich to:
- Przetarg nieograniczony (Open procedure). W odpowiedzi na publiczne ogłoszenie każdy zainteresowany wykonawca może złożyć ofertę.
- Przetarg ograniczony (Restricted procedure). Najpierw wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału. Zamawiający ocenia ich potencjał i zaprasza do składania ofert tylko tych, którzy spełniają warunki.
- Negocjacje z ogłoszeniem. W odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych, prowadzi z nimi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert wstępnych i ofert składanych na etapie negocjacji, po których zakończeniu zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych.
- Dialog konkurencyjny. W odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Zamawiający prowadzi dialog z wykonawcami zaproszonymi do udziału w zakresie zaproponowanych przez nich rozwiązań. Po zakończeniu dialogu zaprasza ich do składania ofert.
- Partnerstwo innowacyjne. W odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych, prowadzi z nimi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert wstępnych i ofert składanych na etapie negocjacji, po których zakończeniu zaprasza do składania ofert na prace badawczo-rozwojowe, których celem jest opracowanie innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych. Następnie dokonuje zakupu dostaw, usług lub robót budowlanych będących wynikiem prac badawczo-rozwojowych, na podstawie których dokonano opracowania innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych pod warunkiem, że odpowiadają one poziomom wydajności i maksymalnym kosztom uzgodnionym między zamawiającym a wykonawcą lub wykonawcami.
- Negocjacje bez ogłoszenia. Zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert.
- Zamówienia z wolnej ręki. zamawiający udziela zamówienia po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą, po spełnieniu przesłanek do zastosowania trybu i to z nim dokonuje zawarcia umowy.
Aktualne progi unijne na lata 2024-2025
Progi są ustalane przez Komisję Europejską i aktualizowane co dwa lata. Na lata 2024-2025 obowiązują następujące wartości (średni kurs 1 EUR = 4,6371 PLN):
| Rodzaj zamówienia | Zamawiający | Wartość w EUR | Równowartość w PLN |
| Roboty budowlane | Wszyscy | 5 538 000 € | 25 680 260 zł |
| Dostawy i usługi (sektor rządowy) | Sektor rządowy | 143 000 € | 663 105 zł |
| Dostawy i usługi (sektor samorządowy) | Sektor samorządowy i pozostali | 221 000 € | 1 024 799 zł |
| Dostawy i usługi (sektorowe) | Wszyscy | 443 000 € | 2 054 235 zł |
Na podstawie oficjalnego kursu przeliczeniowego 1 EUR = 4,6371 PLN na lata 2024-2025.
Udział wykonawców zagranicznych w polskich przetargach (cross-border)
Udział wykonawców zagranicznych w polskich przetargach to dziś nie tylko możliwy, ale coraz częściej bardzo opłacalny kierunek ekspansji. Polska pozostaje jednym z największych rynków publicznych w regionie, a dobrze przygotowany zagraniczny wykonawca może z powodzeniem konkurować z lokalnymi podmiotami.
Język procedury

Jeśli oryginały dokumentów (np. referencje, sprawozdania finansowe) są w innym języku, należy dołączyć ich tłumaczenie przysięgłe na język polski.
Równe traktowanie wykonawców z UE i GPA
Polski rynek jest w pełni otwarty dla wykonawców zagranicznych.
- Wykonawcy z Unii Europejskiej mają pełne prawo do udziału na dokładnie takich samych zasadach jak firmy polskie.
- Wykonawcy z państw-stron Porozumienia o Zamówieniach Rządowych (GPA), czyli takie kraje jak USA, Kanada, Japonia czy Wielka Brytania również mają zapewniony dostęp do polskiego rynku na zasadach wzajemności.
- Wykonawcy z innych państw mogą brać udział w postępowaniach, chyba że umowa międzynarodowa stanowi inaczej. Zamawiający ma jednak prawo odrzucić ich ofertę w określonych przypadkach.
Składanie oferty: Krok po kroku
Proces składania oferty przez wykonawcę zagranicznego można podsumować w następujących krokach:
- Identyfikacja możliwości: Monitorowanie platform TED oraz BZP/e-Zamówienia
- Pobranie i analiza dokumentacji: Dokładne zapoznanie się z treścią SWZ,
- Uzyskanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego (KPE): Zapewnienie zgodności z rozporządzeniem eIDAS.
- Przygotowanie oferty: Sporządzenie wszystkich wymaganych dokumentów, w tym JEDZ (dla postępowań unijnych).
- Tłumaczenia i legalizacja dokumentów: Zlecenie tłumaczeń i, w razie potrzeby, uzyskanie klauzuli Apostille.
- Złożenie oferty: Przesłanie kompletnej oferty za pośrednictwem wyznaczonej platformy elektronicznej przed upływem terminu.

Asystujemy inwestorom zagranicznym na każdym z tych etapów, oferując kompleksową obsługę.
Wspólne składanie ofert (konsorcja)
Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia, tworząc konsorcjum. Jest to popularne rozwiązanie pozwalające połączyć potencjał techniczny, finansowy, doświadczenie lub znajomość lokalnego rynku, zwłaszcza w dużych projektach. Konsorcjum nie tworzy nowego podmiotu prawnego, a jego działanie opiera się na umowie cywilnoprawnej między partnerami.
Kluczowe cechy konsorcjum to:
- Solidarna odpowiedzialność wszystkich członków za należyte wykonanie zamówienia.
- Obowiązek ustanowienia pełnomocnika (lidera), który będzie reprezentował konsorcjum w postępowaniu i w kontaktach z zamawiającym.

Podwykonawstwo
Wykonawca (generalny wykonawca) może powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcom. Należy jednak pamiętać, że:
- Generalny wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność wobec zamawiającego za całość zamówienia, w tym za działania i zaniechania podwykonawców.
- Zamawiający może wymagać, aby wykonawca w ofercie wskazał, które części zamówienia zamierza powierzyć podwykonawcom, a także podał ich nazwy, jeśli są już znane.
- W odniesieniu do kluczowych części zamówienia zamawiający może zastrzec obowiązek osobistego wykonania przez generalnego wykonawcę, wyłączając możliwość podwykonawstwa.
Czym jest kwalifikowany podpis elektroniczny i dlaczego go potrzebuję?
Ponieważ wszystkie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w Polsce prowadzone są w formie elektronicznej, kwalifikowany podpis elektroniczny (KPE) jest obowiązkowy do złożenia ważnej oferty.
Podpis ten musi być zgodny z unijnym rozporządzeniem eIDAS, co oznacza, że kwalifikowany podpis wydany przez certyfikowanego dostawcę w dowolnym państwie członkowskim UE jest w pełni uznawany w Polsce. Dla oferentów z UE jest to znaczące ułatwienie.
Firmy spoza UE muszą upewnić się, że uzyskają podpis zgodny z eIDAS, co jest jednym z pierwszych praktycznych kroków, jakie należy podjąć.
Uznawanie dokumentów urzędowych: Apostille i legalizacja
Aby zagraniczne dokumenty urzędowe (np. odpis z rejestru handlowego, zaświadczenie o niekaralności) były ważne w Polsce, muszą zostać odpowiednio uwierzytelnione. Procedura zależy od kraju pochodzenia dokumentu:
- Państwa-strony Konwencji haskiej z 1961 r.: Dokumenty wymagają uzyskania klauzuli Apostille. Jest to uproszczona, jednoetapowa procedura poświadczenia, dokonywana przez wyznaczony organ w kraju pochodzenia dokumentu.
- Państwa członkowskie UE: Na mocy Rozporządzenia (UE) 2016/1191, wiele standardowych dokumentów urzędowych (np. akty stanu cywilnego, zaświadczenia o niekaralności) jest zwolnionych z wymogu Apostille w obrocie między państwami członkowskimi. Stanowi to znaczące ułatwienie administracyjne, choć nie dotyczy wszystkich dokumentów.
- Pozostałe państwa: Wymagana jest pełna, wieloetapowa legalizacja dokumentu, która zazwyczaj obejmuje poświadczenie przez ministerstwo spraw zagranicznych kraju pochodzenia, a następnie przez polską placówkę konsularną w tym kraju.
Choć prawo dąży do zapewnienia równych szans, wewnętrzne regulacje unijne tworzą naturalną przewagę dla firm z UE, które mogą przygotować ofertę szybciej i niższym kosztem dzięki zwolnieniu z obowiązku uzyskiwania Apostille. Inwestorzy spoza UE muszą uwzględnić dodatkowy czas i koszty związane z legalizacją dokumentów w harmonogramie przygotowania oferty, co stanowi realne wyzwanie konkurencyjne.
Środki ochrony prawnej
Odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO)
Jeśli wykonawca uważa, że zamawiający naruszył przepisy PZP i przez to jego interes w uzyskaniu zamówienia doznał lub może doznać uszczerbku, może wnieść odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) w Warszawie. KIO to wyspecjalizowany organ quasi-sądowy, który rozstrzyga spory w zamówieniach publicznych.
Przykłady naruszeń, które mogą być podstawą odwołania:
- Niezgodny z prawem opis przedmiotu zamówienia
- Wybór oferty, która powinna zostać odrzucona
- Bezprawne odrzucenie oferty wykonawcy
- Naruszenie zasad uczciwej konkurencji

Terminy, koszty i procedura
Terminy na wniesienie odwołania wynoszą:
- W postępowaniach unijnych: 10 dni od dnia, w którym wykonawca dowiedział się o okoliczności stanowiącej podstawę odwołania (np. od dnia otrzymania informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty).
- W postępowaniach krajowych: 5 dni.
Wniesienie odwołania wiąże się z koniecznością uiszczenia wpisu, którego wysokość zależy od wartości i rodzaju zamówienia i waha się od 7 500 PLN do 20 000 PLN. Strona przegrywająca postępowanie co do zasady ponosi jego koszty. Opłata sądowa zaskarżenia orzeczenia KIO do sądu powszechnego wynosi trzykrotność wpisu od odwołania.
Odwołanie wnosi się do Prezesa KIO w formie pisemnej lub elektronicznej (opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym). Kopię odwołania należy przekazać zamawiającemu.
KIO ma obowiązek rozpoznać odwołanie w instrukcyjnym terminie 15 dni od jego otrzymania. Postępowanie obejmuje jawną rozprawę, podczas której strony przedstawiają swoje argumenty i dowody.
KIO wydaje orzeczenie, w którym może uwzględnić odwołanie (nakazując zamawiającemu np. unieważnienie czynności, powtórzenie oceny ofert lub zmianę treści SWZ) lub je oddalić.
Zamówienia publiczne w sektorze obronności i bezpieczeństwa – wprowadzenie
Specyfika i odrębne regulacje
Zamówienia w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa to szczególny obszar rynku. Choć ustawa PZP zawiera dedykowany rozdział regulujący te zamówienia, w praktyce często stosuje się procedury wyłączające jej stosowanie.
Podstawowy interes bezpieczeństwa państwa jako kluczowe wyłączenie
Najważniejszą podstawą prawną dla niestosowania standardowych procedur PZP jest art. 346 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Przepis ten pozwala państwom członkowskim na podejmowanie środków niezbędnych do ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa, które dotyczą produkcji lub handlu bronią, amunicją i materiałami wojennymi.
W praktyce oznacza to, że Ministerstwo Obrony Narodowej i podległe mu jednostki (jak Agencja Uzbrojenia) mogą udzielać zamówień z pominięciem konkurencyjnych trybów PZP, jeśli jest to uzasadnione strategicznym interesem państwa. Takie postępowania są często prowadzone w trybie negocjacji z jednym wykonawcą lub w formie umów międzyrządowych.
Podsumowanie
Zamówienia publiczne pozostają istotnym narzędziem polityki gospodarczej państwa, umożliwiając wykorzystanie środków publicznych w sposób przejrzysty i efektywny. W postępowaniach uczestniczą nie tylko jednostki samorządu terytorialnego i jednostki sektora finansów publicznych, ale również uczelnie oraz wykonawcy świadczący usługi transportowe, dostarczający produkty czy realizujący wykonanie robót budowlanych.
Dla wykonawców kluczowe jest zrozumienie procedur oraz wymogów formalnych – od stosowania środków komunikacji elektronicznej, przez przygotowanie podmiotowych środków dowodowych, aż po prawidłowe zawarcie umowy ramowej. Ostateczny sukces zależy nie tylko od treści oferty, ale także od zgodności z przepisami oraz należytej staranności przy współpracy z instytucjami.

FAQ – Zamówienia Publiczne
Kto może zostać wybranym wykonawcą robót budowlanych w zamówieniu publicznym?
Wybranym wykonawcą robót budowlanych może zostać każdy podmiot, który spełnia warunki udziału w postępowaniu oraz nie podlega wykluczeniu. Może to być osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.
Czy zamówienia mogą być finansowane ze środków przekazanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego?
Tak. Wybrane zamówienia publiczne, zwłaszcza związane z realizacją programów rządowych, mogą być finansowane ze środków przekazanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego i obsługiwane w ramach prowadzonych przez niego funduszy celowych.
Jak złożyć ofertę w zamówieniu publicznym?
Zgodnie z PZP, oferty oraz inne dokumenty w postępowaniu należy składać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, które zapewniają m.in. poufność, integralność i autentyczność informacji.
Kiedy mamy do czynienia z zamówieniem klasycznym, a kiedy z zamawiającym sektorowym lub subsydiowanym?
Zamówienia klasyczne dotyczą jednostek sektora finansów publicznych, takich jak administracja czy uczelnie publiczne. Zamawiający sektorowi to podmioty działające w określonych obszarach (np. energetyka, transport), a zamawiający subsydiowany to podmiot, którego zamówienie finansowane jest w ponad 50% ze środków publicznych i dotyczy np. obiektu budowlanego.
Czym jest termin związania ofertą?
Termin związania ofertą to okres, w którym wykonawca nie może wycofać swojej oferty ani jej zmienić. Jest to kluczowe dla zapewnienia stabilności procedury i umożliwia zamawiającemu ocenę ofert bez ryzyka ich wycofania.
Jak działa dynamiczny system zakupów i kiedy jest stosowany?
Dynamiczny system zakupów jest nowoczesnym narzędziem udzielania zamówień powtarzalnych, prowadzonym w pełni elektronicznie. Stosuje się go głównie w przypadku dostaw lub usług, których parametry są ustalone, a wybór wykonawcy może następować w trybie uproszczonym.
Jakie zamówienia nie są objęte ustawą Prawo zamówień publicznych?
Zamówienia dotyczące wytwarzania szczególnych elementów bezpieczeństwa państwa nie podlegają przepisom ustawy.
Dotyczy to m.in.:
- blankietów dokumentów publicznych,
- znaków akcyzy,
- kart do głosowania,
- a także znaków holograficznych umieszczanych na zaświadczeniach o prawie do głosowania.
Wyłączone są również zamówienia związane z systemami zarządzania dokumentami publicznymi, w tym z układami mikroprocesorowymi i bazami informatycznymi.