Wytyczne ESMA w sprawie reverse solicitation
Kluczowe postanowienia
Rozporządzenie (UE) 2023/1114, znane również jako MiCA, zostało przyjęte przez Parlament Europejski i Radę w dniu 31 maja 2023 r., a następnie opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE w dniu 9 czerwca 2023 r. Rozporządzenie to reguluje rynek kryptoaktywów i przyznaje ESMA uprawnienia do opracowywania standardów technicznych i wytycznych które precyzują jego przepisy.
Wśród obszarów objętych regulacyjnymi standardami technicznymi (RTS) znajduje się kwestia reverse solicitation (tzw. odwróconej inicjatywy” ). Artykuł 61 ust. 3 MiCA upoważnia ESMA do zdefiniowania:
- Okoliczności, w których podmiot z państwa trzeciego jest uznawany za podejmujący działania nakierowane na pozyskanie klientów z siedzibą w UE.
- Środków nadzorczych mających na celu identyfikację i zapobieganie obchodzeniu przepisów MiCA.
ESMA podkreśla, że zgodnie z MiCA świadczenie usług w zakresie kryptoaktywów przez podmioty z krajów trzecich jest ściśle ograniczone do przypadków, w których usługa jest inicjowana wyłącznie przez klienta (wyjątek w ramach tzw. „odwróconej inicjatywy”). Wyłączenie to jest wąsko zdefiniowane, służy raczej jako wyjątek niż reguła i nie można go domniemywać ani wykorzystywać w celu ominięcia wymogów MiCA.
Przegląd ram regulacyjnych
Zgodnie z art. 59 ust. 1 MiCA tylko podmioty upoważnione jako dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów (CASP) lub niektóre podmioty finansowe posiadające zezwolenie w UE (po przeprowadzeniu procedury notyfikacyjnej) mogą oferować usługi w zakresie kryptoaktywów w UE. Ponadto art. 59 ust. 2 stanowi, że autoryzacja jako CASP jest zarezerwowana dla dla podmiotów posiadających siedzibę w państwie członkowskim UE.
W związku z tym dostawcom z państw trzecich zasadniczo zabrania się świadczenia usług związanych z kryptoaktywami w UE. Istnieje jednak wyjątek: gdy to wyłącznie klient z siedzibą w UE niezależnie i autonomiczne inicjuje kontakt w celu zażądania usługi w zakresie krypto-aktywów, wówczas dostawca z państwa trzeciego może spełnić to żądanie bez naruszania wymogów autoryzacyjnych MiCA.
Uzasadnieniem tego wyłączenia jest zapewnienie, że klienci z siedzibą w UE nie będą pozbawieni dostępu do usług oferowanych przez firmy z państw trzecich, jeżeli takie zaangażowanie jest inicjowane wyłącznie przez klienta.
Ponadto art. 61 ust. 2 MiCA zezwala podmiotom z państw trzecich na oferowanie odnośnych kryptoaktywów lub podobnych usług, o które pierwotnie prosił klient, bez naruszania zasad autoryzacji.
Szczegółowe wytyczne dotyczące stosowania art. 61 znajdują się w załączniku III.
Kolejne kroki
Wytyczne przedstawione w załączniku III zostaną przetłumaczone na wszystkie języki urzędowe UE i opublikowane na stronie internetowej ESMA. Publikacja ta będzie początkiem dwumiesięcznego okresu, w którym organy krajowe muszą poinformować ESMA o swoich zamierzeniach w zakresie uzyskania zgodności. Wytyczne zaczną obowiązywać trzy miesiące po opublikowaniu tłumaczeń.
Bądź na bieżąco z regulacjami MiCA i wytycznymi ESMA! Dołącz do naszego newslettera, aby otrzymywać najważniejsze informacje i nie przegapić najnowszych zmian!
Skontaktuj się z nami

65-071 Zielona Góra +48 61 853 56 48kancelaria@dudkowiak.com