Lotnictwo /

Ustawa o danych PNR – nowelizacja 2025

Do Sejmu wpłynął właśnie rządowy projekt nowelizacji ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (PNR). Nowelizacja ma na celu dostosowanie polskich przepisów do prawa unijnego w związku z wyrokiem TSUE C-817/19, wskazującym na nieprawidłową implementację przepisów ustawy PNR, w szczególności w zakresie przekazywania danych PNR podczas lotów wewnątrzunijnych.

Projekt znajduje się na wczesnym etapie procesu legislacyjnego, a termin wejścia w życie przepisów nie jest jeszcze znany. Poniżej przedstawiamy trzy kluczowe zmiany przewidziane w projekcie:

Projekt znajduje się na wczesnym etapie procesu legislacyjnego, a termin wejścia w życie przepisów nie jest jeszcze znany. Poniżej przedstawiamy trzy kluczowe zmiany przewidziane w projekcie: 1. Loty prywatne objęte wprost zakresem ustawy PNR 2. Możliwość przetwarzania danych z lotów wewnątrzunijnych 3. Abolicja kar administracyjnych – umorzenie postępowań i zaniechanie egzekucji

1. Loty prywatne objęte wprost zakresem ustawy PNR

Projekt przewiduje rozszerzenie definicji „lotu PNR” o loty nieodpłatne (czyli np. loty realizowane na rzecz właściciela statku powietrznego). W obecnym stanie prawnym nie było jasne, czy niekomercyjne loty objęte są obowiązkiem przekazywania danych PNR.

2. Możliwość przetwarzania danych z lotów wewnątrzunijnych

Nowelizacja przewiduje doprecyzowanie warunków, w jakich dane dotyczące lotów wewnątrz Unii Europejskiej mogą być przekazywane i przetwarzane. W nowym brzmieniu ustawy przetwarzanie danych PNR z lotów wewnątrzunijnych będzie możliwe tylko w ściśle określonych sytuacjach, takich jak:

  • obowiązywanie jednego z krajowych stopni alarmowych określonych w ustawie o działaniach antyterrorystycznych (w praktyce taki stopień z małymi przerwami obowiązuje w Polsce od początku 2022 roku),
  • zarządzenie wydane przez ministra właściwego ds. wewnętrznych, na wniosek Komendanta Głównego Straży Granicznej,
  • uzyskanie zgody sądu lub prokuratora – np. w ramach toczącego się postępowania przygotowawczego.

Co istotne, przewoźnicy dalej będą przekazywać dane PNR dotyczące lotów, jednak ich przetwarzanie będzie możliwe jedynie po spełnieniu powyższych przesłanek.

3. Abolicja kar administracyjnych – umorzenie postępowań i zaniechanie egzekucji

Projekt ustawy przewiduje długo oczekiwaną abolicję dla przewoźników, wobec których nałożono kar za naruszenie obowiązków przekazywania danych PNR dotyczących lotów wewnątrzunijnych, w ten sposób, że wobec takich przewoźników:

  • nie będą wszczynane nowe postępowania w sprawach administracyjnych kar pieniężnych,
  • wszczęte i niezakończone postępowania zostaną umorzone,
  • nie będą egzekwowane kary nałożone na przewoźników

Abolicja dotyczy przypadków naruszeń związanych z lotami wykonanymi przed dniem wejścia w życie nowelizacji.

Abolicja dotyczy przypadków naruszeń związanych z lotami wykonanymi przed dniem wejścia w życie nowelizacji.

Nasza kancelaria monitoruje dalsze etapy procesu legislacyjnego i pozostaje do dyspozycji w zakresie analizy wpływu nowych przepisów na obowiązki przewoźników. W razie potrzeby nasi prawnicy służą wsparciem we wdrażaniu zmian i minimalizacji ryzyk regulacyjnych.

Autor team leader DKP Legal anna szymielewicz
Skontaktuj się z naszym ekspertem
Napisz wiadomość: info@dudkowiak.com
check full info of team member: Anna Szymielewicz
Może cię także zainteresować:

Skontaktuj się z nami

Flaga Polski.ZIELONA GÓRAPOLSKA
Jana Sobieskiego 2/3
65-071 Zielona Góra
+48 61 853 56 48kancelaria@dudkowiak.com
Flaga Polski.KRAKÓWPOLSKA
Opolska 110
31-355 Kraków
+48 61 853 56 48krakow@dudkowiak.com
Flaga Polski.WARSZAWAPOLSKA
Rondo ONZ 1
00-124 Warszawa
+48 22 300 16 74warszawa@dudkowiak.com
Flaga Polski.POZNAŃPOLSKA
pl. W. Andersa 3
61-894 Poznań
+48 61 853 56 48poznan@dudkowiak.com
Flaga Polski.WARSAWPOLAND
Rondo ONZ 1
00-124 Warsaw
+48 22 300 16 74warszawa@dudkowiak.com