Ustawa o danych PNR – nowelizacja 2025
Do Sejmu wpłynął właśnie rządowy projekt nowelizacji ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (PNR). Nowelizacja ma na celu dostosowanie polskich przepisów do prawa unijnego w związku z wyrokiem TSUE C-817/19, wskazującym na nieprawidłową implementację przepisów ustawy PNR, w szczególności w zakresie przekazywania danych PNR podczas lotów wewnątrzunijnych.
Projekt znajduje się na wczesnym etapie procesu legislacyjnego, a termin wejścia w życie przepisów nie jest jeszcze znany. Poniżej przedstawiamy trzy kluczowe zmiany przewidziane w projekcie:
1. Loty prywatne objęte wprost zakresem ustawy PNR
Projekt przewiduje rozszerzenie definicji „lotu PNR” o loty nieodpłatne (czyli np. loty realizowane na rzecz właściciela statku powietrznego). W obecnym stanie prawnym nie było jasne, czy niekomercyjne loty objęte są obowiązkiem przekazywania danych PNR.
2. Możliwość przetwarzania danych z lotów wewnątrzunijnych
Nowelizacja przewiduje doprecyzowanie warunków, w jakich dane dotyczące lotów wewnątrz Unii Europejskiej mogą być przekazywane i przetwarzane. W nowym brzmieniu ustawy przetwarzanie danych PNR z lotów wewnątrzunijnych będzie możliwe tylko w ściśle określonych sytuacjach, takich jak:
- obowiązywanie jednego z krajowych stopni alarmowych określonych w ustawie o działaniach antyterrorystycznych (w praktyce taki stopień z małymi przerwami obowiązuje w Polsce od początku 2022 roku),
- zarządzenie wydane przez ministra właściwego ds. wewnętrznych, na wniosek Komendanta Głównego Straży Granicznej,
- uzyskanie zgody sądu lub prokuratora – np. w ramach toczącego się postępowania przygotowawczego.
Co istotne, przewoźnicy dalej będą przekazywać dane PNR dotyczące lotów, jednak ich przetwarzanie będzie możliwe jedynie po spełnieniu powyższych przesłanek.
3. Abolicja kar administracyjnych – umorzenie postępowań i zaniechanie egzekucji
Projekt ustawy przewiduje długo oczekiwaną abolicję dla przewoźników, wobec których nałożono kar za naruszenie obowiązków przekazywania danych PNR dotyczących lotów wewnątrzunijnych, w ten sposób, że wobec takich przewoźników:
- nie będą wszczynane nowe postępowania w sprawach administracyjnych kar pieniężnych,
- wszczęte i niezakończone postępowania zostaną umorzone,
- nie będą egzekwowane kary nałożone na przewoźników
Abolicja dotyczy przypadków naruszeń związanych z lotami wykonanymi przed dniem wejścia w życie nowelizacji.
Nasza kancelaria monitoruje dalsze etapy procesu legislacyjnego i pozostaje do dyspozycji w zakresie analizy wpływu nowych przepisów na obowiązki przewoźników. W razie potrzeby nasi prawnicy służą wsparciem we wdrażaniu zmian i minimalizacji ryzyk regulacyjnych.
Skontaktuj się z nami

65-071 Zielona Góra +48 61 853 56 48kancelaria@dudkowiak.com