Uproszczenie sprzedaży odziedziczonego majątku- jakie zmiany w podatku od spadków i darowizn?
Dnia 28 lipca 2025 r. ustawa zmieniająca zasady opodatkowania spadków i darowizn trafiła do Prezydenta. Nowe przepisy znoszą w niektórych przypadkach obowiązek przedstawiania zaświadczenia o uregulowaniu podatku– to koniec jednej z bardziej uciążliwych formalności.

Dlaczego do sprzedaży spadku potrzebne było zaświadczenie z urzędu?
W świetle dotychczasowych przepisów, sprzedaż lub obciążenie rzeczy bądź prawa nabytego w drodze dziedziczenia wymagała od zbywcy przedstawienia notariuszowi zaświadczenia z urzędu skarbowego potwierdzającego brak zaległości w podatku od spadków i darowizn.
Innymi słowy, jeśli ktoś chciał sprzedać lub obciążyć odziedziczony albo podarowany majątek, musiał najpierw uzyskać stosowne zaświadczenie z urzędu skarbowego. Bez tego dokumentu notariusz nie mógł przystąpić do czynności. Cel był prosty: fiskus chciał mieć pewność, że nikt nie pozbędzie się majątku, zanim ureguluje zobowiązania wobec państwa.
Jakie warunki zwalniają z obowiązku przedstawiania zaświadczenia?
W myśl proponowanych zmian, osoby nabywające rzecz lub prawo nie będą już musiały przedstawiać zaświadczenia o niezaleganiu w podatku od spadków i darowizn, jeśli spełniony jest jeden z poniższych warunków:
- nabycie zbywanych lub obciążanych rzeczy lub praw majątkowych nastąpiło na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego.
- nabycie miało miejsce od osoby należącej do najbliższej rodziny.

Projekt nowelizacji ustawy ma na celu znaczące uproszczenie obowiązujących procedur poprzez wyeliminowanie niepotrzebnych i czasochłonnych formalności. Dzięki wprowadzeniu powyższych rozwiązań, proces obrotu majątkiem odziedziczonym lub otrzymanym w darowiźnie stanie się bardziej płynny i przyjazny dla podatników. Rezygnacja z części formalności przyspieszy proces i ograniczy koszty ponoszone przez uczestników obrotu.
Zaświadczenie zbędne, ale kontrola pozostaje
Jednocześnie nowe regulacje nie obniżą poziomu ochrony interesów fiskalnych państwa– odpowiednie zabezpieczenia pozostaną na miejscu, aby zapobiegać uchylaniu się od opodatkowania i zapewnić prawidłowe rozliczenia podatkowe. Podkreślić należy, że notariusz jest płatnikiem podatku od spadków i darowizn m.in. w sytuacji, gdy darowizna została dokonana właśnie w formie aktu notarialnego.
Oznacza to, że bez uiszczenia należnego podatku sporządzenie takiej umowy nie byłoby możliwe. Co więcej, nawet w sytuacjach, gdy notariusz nie występuje jako płatnik podatku, urząd skarbowy posiada pełną informację o zawartej umowie. W rezultacie obowiązek przedstawienia dodatkowego zaświadczenia traci uzasadnienie z punktu widzenia skuteczności nadzoru podatkowego.
Dlaczego majątek sprzed 2007 r. wciąż wymaga zaświadczenia?
Należy zaznaczyć, że zwolnienie z obowiązku przedstawiania zaświadczenia z urzędu skarbowego będzie miało zastosowanie wyłącznie do przypadków zbywania majątku nabytego nieodpłatnie po 1 lipca 2007 r.– czyli od momentu, gdy zaczęło obowiązywać zwolnienie z podatku od spadków i darowizn dla członków najbliższej rodziny. W odniesieniu do majątku uzyskanego przed tą datą, dotychczasowe zasady pozostaną w mocy, a notariusz nadal będzie zobowiązany do żądania zaświadczenia potwierdzającego brak zaległości podatkowych.
Nie masz pewności, czy Twoja sytuacja wymaga zaświadczenia z urzędu skarbowego?
Skontaktuj się z nami, aby ocenić Twoje obowiązki i uniknąć niepotrzebnych formalności.
Skontaktuj się z nami
65-071 Zielona Góra +48 61 853 56 48kancelaria@dudkowiak.com