Przedsiębiorco, przygotuj się na zmiany w 2025!
Koniec roku to czas podsumowań i przygotowywania się do wyzwań biznesowych, które przyniesie kolejny rok. W 2025 roku wprowadzone zostaną istotne zmiany w przepisach, które wymagać będą proaktywnego podejścia przedsiębiorców, w celu dostosowania się do nowych regulacji.
Poniżej przedstawiamy wybrane zmiany, na które warto zwrócić uwagę.
Nowe kody klasyfikacyjne PKD w 2025 r.
Rada Ministrów wprowadza nową Polską Klasyfikację Działalności (PKD 2025), która zastąpi obecnie obowiązującą wersję rozporządzenia dotyczącego PKD 2007. PKD 2025 wprowadzi nowe kody klasyfikacyjne, które będą obowiązywać w dokumentacji, rejestrach urzędowych, systemach informacyjnych oraz rachunkowości. Zmiany te wejdą w życie od dnia 1 stycznia 2025 r.
Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność po wejściu w życie nowych kodów PKD lub dokonujący zmian odpowiednich rejestrach (np. KRS) będą zobowiązani do stosowania nowych kodów.
Natomiast firmy założone przed 1 stycznia 2025 roku mają czas do 31 grudnia 2026 roku na dostosowanie kodów. Po upływie tego okresu, administracja publiczna automatycznie przeklasyfikuje kody PKD, jeżeli przedsiębiorca nie dokona tego samodzielnie. Więcej jednak na ten temat możesz dowiedzieć się z naszego artykułu, znajdującego się tutaj.
Obecnie nie istnieją szczegółowe regulacje dotyczące zasad zmiany kodów PKD. W związku z tym zaleca się przedsiębiorcom, aby po wprowadzeniu nowych przepisów zweryfikowali swoje kody i samodzielnie dostosowali je do standardów PKD 2025. To również dobra okazja do przemyślenia innych aspektów działalności firmy, wprowadzenia zmian organizacyjnych lub przeprowadzenia wewnętrznych optymalizacji.
Zmiany wynikają z konieczności dostosowania polskich przepisów do międzynarodowych standardów. Nowa klasyfikacja pozwoli na precyzyjne monitorowanie działalności gospodarczej oraz ułatwi współpracę na arenie międzynarodowej. Biorąc pod uwagę, że Polska jest coraz częściej wybierana przez zagranicznych inwestorów, dostosowanie kodów PKD do międzynarodowych standardów należy ocenić pozytywnie.
Obowiązkowe e-Doręczenia dla spółek i przedsiębiorców w 2025 r.
Od 2025 roku e-doręczenia będą obowiązkowe dla spółek prawa handlowego oraz jednoosobowych przedsiębiorców, co stanowi istotny krok w kierunku pełnej cyfryzacji kontaktów z administracją publiczną. Nowe rozwiązanie zastąpi tradycyjną korespondencję, wprowadzając nowoczesne standardy komunikacji.
E-doręczenia to usługa umożliwiająca przedsiębiorcom elektroniczne przesyłanie, odbieranie i przechowywanie korespondencji w relacjach z instytucjami publicznymi. Jest to innowacyjne narzędzie, które zapewnia pełną zgodność z obowiązującymi regulacjami prawnymi.
Wskazać przy tym należy, że ramy czasowe wdrażania e-doręczeń różnią się w zależności od daty wpisu do CEiDG lub rejestracji w KRS.
Podmioty rejestrujące działalność w 2025 r., powinny posiadać już skrzynkę do e-doręczeń. Dla takich podmiotów przepisy obowiązywać będą od 1 stycznia 2025 r. Natomiast dla podmiotów zarejestrowanych w KRS przed 2025 r., przepisy te będą obowiązywały od 1 kwietnia 2025 r. Więcej informacji dotyczących e-doręczeń znajdziesz w tym miejscu.
Najważniejszą zaletą e-doręczeń jest uproszczenie i usprawnienie komunikacji z administracją publiczną oraz organami nadzoru. Przedsiębiorcy zyskają pewność, że korespondencja jest zarówno bezpieczna, jak i prawnie wiążąca. Warto jednak mieć na uwadze, że wprowadzenie e-doręczeń może wiązać się z koniecznością dostosowania wewnętrznych procedur obiegu dokumentów, co dla wielu firm może stanowić wyzwanie.
Rok 2025 przyniesie również istotne zmiany w Kodeksie spółek handlowych (KSH). Nowelizacja ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa oraz transparentności obrotu akcjami spółek, których akcje nie są notowane na rynkach regulowanych. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany, które wpłyną na funkcjonowanie spółek akcyjnych.
Zniesienie podziału na akcje imienne i na okaziciela
W związku z poprzednią nowelizacją KSH, podział na akcje imienne i na okaziciela stracił rację bytu, dlatego wraz z planowaną zmianą przepisów, podział ten ma zostać zlikwidowany.
Zwiększenie ilości informacji przekazywanych do Krajowego Rejestru Sądowego
Spółki akcyjne będą zobowiązane do ujawniania w Krajowym Rejestrze Sądowym danych o podmiotach prowadzących rejestry akcjonariuszy lub depozyty papierów wartościowych, a także do zgłaszania sądowi rejestrowemu zawarcia umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy. W przypadku wygaśnięcia takiej umowy podmiot prowadzący rejestr będzie musiał poinformować o tym sąd.
Rozszerzenie kompetencji sądów rejestrowych
Znowelizowane przepisy przewidują powiązanie obowiązku rejestracji akcji z obowiązkiem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, co umożliwi sądom rejestrowym podejmowanie działań nadzorczych w przypadku niedopełnienia obowiązku przez osoby zobowiązane. Sądy rejestrowe będą mogły m.in. nakładać kary pieniężne w tym zakresie.
Nowe zasady dotyczące akcji na rachunkach DLT
Przepisy wprowadzające obowiązek ujawniania w KRS informacji o akcjach zapisanych w technologii rozproszonego rejestru (DLT) wynikają ze zmiany ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Została ona dokonana jako forma dostosowania regulacji polskiego prawa do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie pilotażowego systemu na rzecz infrastruktur rynkowych opartych na technologii rozproszonego rejestru, a także zmian rozporządzeń (UE) nr 600/2014 i (UE) nr 909/2014 oraz dyrektywy 2014/65/UE. Oczekuje się, że poprawi to ochronę akcjonariuszy i zwiększy bezpieczeństwo obrotu.
Czy Twoja firma jest gotowa na 2025 rok?
Nowe przepisy, które wejdą w życie w 2025 roku, mają na celu uproszczenie obowiązków spółek, wzmocnienie nadzoru nad rynkiem akcji oraz zapewnienie większego bezpieczeństwa inwestorom. Planowane zmiany obejmują m.in. nową Polską Klasyfikację Działalności (PKD 2025), obowiązkowe e-Doręczenia oraz dostosowanie przepisów Kodeksu spółek handlowych. To krok w stronę przejrzystości, cyfryzacji oraz lepszego monitorowania gospodarki.
Choć wprowadzenie tych regulacji może wymagać dostosowania procesów wewnętrznych, przyniesie także szanse na rozwój i modernizację firm. Jeśli masz pytania, skontaktuj się z nami, aby przygotować się na nadchodzące zmiany i rozpocząć 2025 rok bez stresu!
Skontaktuj się z nami

65-071 Zielona Góra +48 61 853 56 48kancelaria@dudkowiak.com