Prawo pracy: Podstawowe elementy polityki Compliance w miejscu pracy. Część 1
O „Compliance”, czyli systemie zarządzania zgodnością w miejscu pracy, w kontekście prawa pracy możemy mówić niezależnie od profilu działalności pracodawcy, bowiem wprowadzanie i stosowanie odpowiednich procedur jest niezwykle istotną kwestią. Każdy przezorny pracodawca powinien rozważyć wdrożenie procedur Compliance, nie tylko ze względu na fakt, iż dobrze skonstruowana polityka Compliance wyznacza pewne ramy i normy zachowań pożądanych w miejscu pracy oraz ma na celu minimalizację ryzyka naruszeń w obszarze prawa pracy, ale również dlatego, że posiadanie odpowiednio dobranych procedur zwiększa atrakcyjność pracodawcy w oczach potencjalnych i obecnych pracowników. Dodatkowo jest to element, który może ochronić pracodawcę przed niezasadnymi roszczeniami lub odpowiedzialnością. W niniejszym artykule pragniemy przybliżyć Państwu najważniejsze zagadnienia związane z polityką Compliance w miejscu pracy.
1. Compliance
Compliance w ogólności oznacza zgodność z pewnymi norami, których zobowiązany jest przestrzegać dany podmiot. Pojęcie to winno być rozpatrywane szeroko tj. zarówno jako zgodność z obowiązującymi przepisami prawa, ale także jako zgodność ze standardami pozaprawnymi. Mówiąc o Compliance w prawie pracy należy zwrócić uwagę na jego funkcję zewnętrzną oraz wewnętrzną. Funkcja zewnętrzna Compliance to w szczególności wszelkie procedury mające wpływ na komfort i bezpieczne warunki pracy takie jak np. polityka antymobbingowa i równego traktowania, czy procedura zgłaszania nieprawidłowości lub naruszenia prawa. Natomiast funkcja wewnętrzna Compliance to przede wszystkim usystematyzowanie działań wewnątrz danego podmiotu, które mają doprowadzić do zminimalizowania ryzyka naruszeń prawa pracy i poniesienia różnego rodzaju odpowiedzialności będącej konsekwencją tych naruszeń.
2. Elementy polityki Compliance w miejscu pracy
Dobrze skonstruowana polityka Compliance może, a nawet powinna, obejmować następujące obszary:
- proces rekrutacji i zatrudniania pracowników (uczciwa i przejrzysta rekrutacja, właściwe informowanie kandydatów o jej przebiegu i wynikach, kwestia przechowywania dokumentów, zawarcie odpowiedniej umowy z zatrudnianym pracownikiem i kwestie z tym związane),
- ochrona danych osobowych kandydatów na pracowników oraz pracowników (przestrzeganie przepisów RODO i KP, w szczególności w zakresie: katalogu danych osobowych jakich pracodawca może żądać od kandydata czy pracownika, stosowania monitoringu wizyjnego czy poczty elektronicznej w miejscu pracy, tworzenia procedur korzystania ze sprzętu służbowego),
- akty wewnętrzne wprowadzane przez pracodawcę zgodnie z przepisami prawa (regulamin pracy, regulamin wynagradzania),
- polityka zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (zapobieganie i minimalizacja występowania np. wypadków, awarii, chorób zawodowych oraz procedury postępowania w razie ich wystąpienia, obowiązki informowania o ryzykach, proces pomocy)
- przestrzeganie zasad niedyskryminacji i równego traktowania,
- polityka antymobbingowa,
- procedury związane z whistleblowing`iem (sygnaliści w miejscu pracy).
3. Podsumowanie
Compliance powinno stanowić istotną część każdego przedsiębiorstwa, bowiem posiadanie odpowiednich procedur nie tylko zabezpiecza pracodawcę, ale także zwiększa jego atrakcyjność w oczach pracowników i wpływa na komfort ich pracy oraz bezpieczeństwo. W kolejnych artykułach szczegółowo poruszone zostaną zagadnienia związane ze zjawiskiem whistleblowing`u oraz zapobiegania mobbingowi, bowiem procedury związane z tymi zagadnieniami niewątpliwe są jednymi z głównych elementów dobrze skonstruowanego Compliance.
Skontaktuj się z nami
65-071 Zielona Góra +48 61 853 56 48kancelaria@dudkowiak.com