Praktyczne wnioski dla biznesu ze sprawozdania Generalnego Inspektora Informacji Finansowej za 2023 r.
Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF) opublikował sprawozdanie roczne za 2023 r. Wzrost liczby zgłoszeń, działania podjęte z urzędu oraz aktualizacja krajowej oceny ryzyka to tylko niektóre przykłady, które świadczą o tym, że w dziedzinie AML/CFT (anti-money laundering/combating the financing of terrorism) dużo się w ostatnim roku działo. Materiał stanowi cenną wskazówkę co do praktyk stosowanych przez nadzorcę.
Nie tylko instytucje obowiązane zgłaszają transakcje
Jak podano w sprawozdaniu, w 2023 r. do GIIFu wpłynęło 4746 zawiadomień opisowych o działalności i transakcjach podejrzanych, tzw. SAR-ów (Suspicious Activity Reports).
4381 zgłoszeń pochodziło od instytucji obowiązanych, 357 od jednostek współpracujących, natomiast 8 miało pochodzenie w „innych źródłach”.
Jednostki współpracujące w rozumieniu przepisów AML/CFT to:
- organy administracji rządowej,
- organy jednostek samorządu terytorialnego,
- inne państwowe jednostki organizacyjne,
- Narodowy Bank Polski (NBP),
- Komisja Nadzoru Finansowego (KNF),
- Najwyższa Izba Kontroli (NIK).
Jakkolwiek ogólna liczba zgłoszeń jest o 5% wyższa niż w roku 2022, to w zakresie zgłoszeń pochodzących od jednostek współpracujących wzrost wynosi ponad 70% rok do roku. Wskazuje to na znaczną aktywizację jednostek współpracujących w zakresie notyfikacji transakcji podejrzanych.
Działania nadzorcy
W 2023 r. wszczęto 3443 postępowania analityczne – niemal 60% więcej niż w 2022 r. Efektem tych postępowań było przekazanie organom ścigania 473 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa prania pieniędzy. Wartość majątku, którego dotyczyły zawiadomienia wynosi 9,61 mld zł.
GIIF dokonał blokad 679 rachunków w związku ze zgłoszeniem SAR przez instytucje obowiązane. Środki zgromadzone na tych rachunkach wykazywały łączną wartość ok. 152 mln zł. W porównaniu do roku 2022 nastąpił wzrost o ponad 73% liczby zablokowanych środków.
Nadzorca wstrzymał 52 transakcje, których wartość opiewała na 4,3 mln zł.
GIIF przeprowadził 9 kontroli w 2023 roku. Nie jest to jednak jedyny podmiot nadzorujący działalność instytucji obowiązanych w zakresie AML/CFT. Pozostali nadzorcy również przeprowadzali kontrole:
- Narodowy Bank Polski – 497 kontroli,
- Komisja Nadzoru Finansowego – 19 kontroli,
- Urzędy Celno-Skarbowe – 35 kontroli,
- Ministrowie, wojewodowie i starostowie – 13 kontroli,
- Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo – Kredytowa – 4 kontrole,
- Prezesi Sądów Apelacyjnych – 54 wizytacje.
Znamiennym jest, że w 2023 r. GIIF nie otrzymał żadnego zawiadomienia o nałożeniu przez instytucje obowiązane szczególnych środków ograniczających – zamrożeniu lub nieudostępnieniu wartości majątkowych. W ubiegłym roku po raz pierwszy GIIF wpisał dwie osoby na krajową listę sankcyjną., co zostało wyjaśnione w treści komunikatu nr 66 dostępnego tutaj:
Istotną aktywnością w 2023 r. było opracowanie drugiej krajowej oceny ryzyka.
Wnioski dla instytucji obowiązanych
Z przedstawionych liczb wynika jasno, że nadzór nad rynkiem w zakresie AML/CFT sprawowany jest aktywnie i proporcjonalnie do jego rozwoju. Coraz większa profesjonalizacja instytucji obowiązanych, jak również coraz wyższe wymagania regulacyjne przekładają się na większą liczbę zgłoszeń i podejmowanych czynności. Dane zawarte w sprawozdaniu, a także w opublikowanej pod koniec zeszłego roku Krajowej Ocenie Ryzyka Prania Pieniędzy oraz Finansowania Terroryzmu mogą stanowić istotny wkład w budowanie systemów przeciwdziałania ryzyku prania pieniędzy i finansowania terroryzmu w przedsiębiorstwach i organizacjach będących instytucjami obowiązanymi.
Skontaktuj się z nami
65-071 Zielona Góra +48 61 853 56 48kancelaria@dudkowiak.com