Opony z Chin pod lupą UE – nasza kancelaria broni interesów niezależnego importera przed Komisją Europejską
Zespół naszej kancelarii kierowany przez adwokata Marcin Kręglewskiego (partnera kancelarii),
i adwokat Magdalenę Napierała (senior counsel, adwokat) reprezentuje klienta w trwającym postępowaniu antydumpingowym Komisji Europejskiej (sygn. AD733) dotyczącym importu opon z Chin.
Przedmiot postępowania: opony typu PCR pod lupą UE
Postępowanie AD733 dotyczy importu do Unii Europejskiej nowych opon pneumatycznych z gumy, przeznaczonych do samochodów osobowych, autobusów i ciężarówek, o indeksie nośności nieprzekraczającym 121 – tzw. opon typu PCR.
W przypadku potwierdzenia praktyk dumpingowych, Komisja może nałożyć cła antydumpingowe sięgające nawet kilkudziesięciu, a w skrajnych przypadkach kilkuset procent wartości towaru.

Na obecnym etapie Komisja wysłuchuje stanowisk i argumentów zainteresowanych stron, w tym niezależnych importerów działających na terenie Unii Europejskiej, dla których wprowadzenie ceł będzie wiązać się z koniecznością podwyższenia ceł, a nawet ograniczenia asortymentu.
Stanowisko naszego klienta: niszowe opony nie powinny podlegać cłom
Klient kancelarii jest niezależnym importerem, specjalizującym się w niszowych segmentach rynku,
w tym:
- oponach zapasowych dojazdowych (space-saver tyres),
- oponach do przyczep i lawet o średnicy do 15 cali.
W ocenie naszej klienta powyższe produkty nie powinny zostać objęte cłami antydumpingowymi, gdyż:
- takie opony nie są praktycznie dostępne w sprzedaży na terenie Unii Europejskiej dla dystrybutorów lub hurtowników,
- ich import nie powoduje istotnej szkody dla przemysłu unijnego,
- objęcie ich postępowaniem byłoby nieproporcjonalne i uderzałoby w MŚP, a także klientów detalicznych.
Spotkanie z Komisją Europejską
W dniu 23 czerwca 2025 roku na wniosek naszej kancelarii odbyło się posiedzenie wyjaśniające
z udziałem przedstawicieli Komisji Europejskiej z ramienia Injury Team, naszego klienta oraz prawników naszej kancelarii. Na posiedzeniu przedstawiono argumentację prawną i biznesową przemawiającą za wyłączeniem z dochodzenia antydumpingowego proponowanych przez klienta rodzajów opon.
Komisja Europejska przewiduje możliwość nałożenia ceł tymczasowych w terminie do 21 grudnia 2025 roku. Natomiast ostateczne cła antydumpingowe mogą zostać wprowadzone najpóźniej do dnia
19 czerwca 2026 roku.

Sprawa o szerokim znaczeniu dla rynku MŚP
Rezultaty dochodzenia Komisji Europejskiej w sprawie AD733 mogą spowodować negatywne konsekwencje dla wielu importerów z sektora MŚP, zagrożonych skutkami szerokiego ujęcia produktów w ramach postępowania.
Postępowania handlowe i regulacje antydumpingowe stają się coraz istotniejszym obszarem ryzyka prawnego i kosztowego dla importerów. Nasze doświadczenie w tym zakresie pozwala skutecznie reprezentować interesy przedsiębiorstw w relacjach z instytucjami unijnymi i polskimi.
Jeśli Państwa firma również działa na rynku oponiarskim i obawia się skutków dochodzenia antydumpingowego – zapraszamy do kontaktu.
Skontaktuj się z nami
65-071 Zielona Góra +48 61 853 56 48kancelaria@dudkowiak.com