Nowe zasady AFIR
Napędzając przyszłość elektromobilności w UE
Wejście w życie przepisów AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), czyli Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych to historyczny moment, który może zrewolucjonizować cały sektor e-mobility w Unii Europejskiej.
AFIR jest uważany za jedno z najważniejszych narzędzi regulacyjnych, które w nadchodzących latach znacząco przyspieszy rozwój ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w państwach członkowskich UE. W konsekwencji wpłynie to na tempo wzrostu całego sektora zeroemisyjnego transportu.
Podnoszenie poprzeczki: Ambitne cele AFIR dla krajów UE
Rozporządzenie AFIR nakłada na wszystkie kraje UE szereg ambitnych, bezpośrednio wiążących obowiązków. Jednym z najważniejszych jest konieczność dostosowania łącznej mocy stacji ładowania do liczby zarejestrowanych samochodów elektrycznych.
W Polsce oznacza to konieczność zwiększenia mocy infrastruktury o prawie połowę w ciągu mniej niż dwóch lat. To ogromne wyzwanie, które wymaga pełnej mobilizacji wszystkich kluczowych interesariuszy, dokładnego planowania oraz inwestycji.
Dylemat e-mobilności w Polsce: Braki w infrastrukturze ładowania
Według danych z końca 2023 roku, na dziesięć samochodów w pełni elektrycznych przypadał w Polsce tylko jeden punkt ładowania. Ten niedobór infrastruktury staje się coraz bardziej palący, szczególnie w kontekście rosnącej popularności pojazdów elektrycznych i nowych regulacji prawnych. Jasna staje się potrzeba szybkiej i efektywnej elektryfikacji parkingów, co jest kluczowe dla przyszłego rozwoju elektromobilności.
Jakie są kluczowe cele i wyzwania AFIR?
Jednym z najważniejszych wymogów AFIR jest konieczność instalacji stref ładowania o mocy co najmniej 400 kW wzdłuż sieci bazowej TEN-T co 60 km, a do 2027 roku moc tych stacji ma wzrosnąć do 600 kW. Ponadto, nowe regulacje nakładają na operatorów obowiązek umożliwienia płatności ad hoc, co uprości korzystanie z infrastruktury ładowania dla użytkowników pojazdów elektrycznych.
Rozporządzenie przewiduje również ambitne cele w obszarze infrastruktury dla elektrycznych pojazdów ciężkich (eHDV). Do końca 2027 roku wzdłuż połowy sieci TEN-T w Polsce mają powstać strefy ładowania o mocy co najmniej 2800 kW każda. Obecnie w Polsce istnieje tylko jedna lokalizacja dedykowana dla eHDV, co pokazuje skalę wyzwań, jakie stoją przed naszym krajem.
Jak skutecznie planować elektryfikację parkingów?
Efektywne planowanie infrastruktury ładowania jest kluczowe, szczególnie w przypadku budynków niemieszkalnych. Inwestorzy powinni rozważyć planowanie docelowej infrastruktury ładowania już na etapie budowy lub przebudowy budynku. Taki sposób działania może znacząco obniżyć koszty i zwiększyć atrakcyjność obiektów dla potencjalnych najemców.
W nowoczesnych rozwiązaniach coraz częściej stosuje się systemy dynamicznego zarządzania mocą, które umożliwiają instalację ładowarek o nominalnej mocy przekraczającej standardowe możliwości przyłączeniowe budynku. Takie podejście, popularne w krajach skandynawskich, w Wielkiej Brytanii czy Niemczech, pozwala na bardziej elastyczne i efektywne zarządzanie energią.
Zasady e-mobilności w Polsce: Co musisz wiedzieć?
Na poziomie krajowym przepisy wynikające z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych zobowiązują właścicieli i zarządców budynków niemieszkalnych z ponad 20 miejscami parkingowymi do zainstalowania przynajmniej jednego punktu ładowania do końca 2024 roku.
W przypadku nowych budynków lub modernizacji istniejących, wymóg ten wzrasta do jednego punktu ładowania na każde 10 miejsc postojowych. Obowiązek ten nie obejmuje jednak budynków należących do małych lub średnich przedsiębiorstw.
Od teorii do praktyki: Wdrażanie unijnych regulacji dotyczących e-mobilności
Od kwietnia 2024 roku, we wszystkich krajach Unii Europejskiej istnieje już obowiązek zapewnienia możliwości ładowania ad hoc w ogólnodostępnych punktach ładowania. Oznacza to, że użytkownicy pojazdów elektrycznych mogą korzystać z tych punktów bez konieczności rejestrowania się u operatora, a płatności są możliwe kartą lub kodem QR.
Przygotowywane są również zmiany do unijnej dyrektywy EPBD, które mogą wprowadzić jeszcze większe inwestycje w infrastrukturę eMobility. Nowe budynki niemieszkalne z ponad 5 miejscami parkingowymi będą musiały mieć zainstalowany co najmniej jeden punkt ładowania na każde 5 miejsc parkingowych oraz odpowiednie okablowanie dla co najmniej 50% miejsc parkingowych.
Wpływ AFIR: Jak przemysł i rząd dostosują się do zmian?
Realizacja celów wyznaczonych przez AFIR wymaga ścisłej współpracy pomiędzy sektorem publicznym a prywatnym. Administracja państwowa musi wspierać inicjatywy związane z rozwojem infrastruktury ładowania, podczas gdy przemysł powinien inwestować w nowoczesne technologie i rozwiązania, które umożliwią realizację tych ambitnych planów. Kluczowe będzie również uproszczenie procedur związanych z przyłączaniem stacji ładowania do sieci energetycznej, co obecnie stanowi istotną barierę w rozwoju infrastruktury.
Rozporządzenie AFIR to nie tylko wyzwanie, ale i szansa na rozwój elektromobilności w Polsce i całej Unii Europejskiej. Realizacja tych ambitnych celów przyczyni się do transformacji sektora transportu, czyniąc go bardziej ekologicznym i zrównoważonym. Dla Polski, będącej kluczowym krajem tranzytowym w UE, rozwój infrastruktury ładowania i elektrycznych pojazdów ciężkich staje się nie tylko koniecznością, ale i strategicznym priorytetem na najbliższe lata.
FAQ- AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation)
W jaki sposób rozporządzenie AFIR wpływa na charakterystykę energetyczną budynków w UE?
Rozporządzenie AFIR ma bezpośredni wpływ na charakterystykę energetyczną budynków poprzez ustanowienie wymogów dotyczących instalacji infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, która ma kluczowe znaczenie dla zrównoważonej mobilności. Jest to zgodne z szerszymi celami poprawy efektywności energetycznej i zmniejszenia zależności od paliw kopalnych w istniejących i nowych budynkach UE.
Jakie są wymogi dotyczące płatności za ładowanie pojazdów elektrycznych w ramach AFIR?
AFIR wymaga, aby wszystkie publicznie dostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych oferowały opcje płatności ad hoc, w tym płatności kartą i kody QR. Zapewnia to użytkownikom pojazdów elektrycznych dostęp do infrastruktury ładowania bez wcześniejszej rejestracji, ułatwiając korzystanie z punktów ładowania w całej UE.
Jakie wyzwania stoją przed Polską w zakresie spełnienia wymogów infrastrukturalnych AFIR?
Polska stoi przed poważnymi wyzwaniami związanymi ze spełnieniem wymogów AFIR, w szczególności w zakresie zwiększenia pojemności stacji ładowania. Przy obecnym niedoborze infrastruktury Polska musi szybko zwiększyć swoją zdolność ładowania, aby dostosować się do rosnącej liczby zarejestrowanych pojazdów elektrycznych i osiągnąć ambitne cele UE.
Jak AFIR wpływa na planowanie nowych projektów budowlanych?
AFIR wpływa na planowanie nowych budynków, podkreślając potrzebę wczesnego uwzględnienia infrastruktury ładowania. Deweloperzy są zachęcani do integracji tych urządzeń na etapie budowy lub przebudowy, co może obniżyć przyszłe koszty i zapewnić zgodność z przepisami UE dotyczącymi zrównoważonej mobilności i efektywności energetycznej.
W jaki sposób przepisy AFIR odnoszą się do szerszych celów renowacji budynków i poprawy charakterystyki energetycznej w państwach członkowskich UE?
Przepisy rozporządzenia AFIR są ściśle powiązane z szerszymi celami renowacji budynków i poprawy charakterystyki energetycznej w państwach członkowskich UE. Nakazując instalację infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, AFIR wspiera krajowe plany renowacji budynków i dążenie do budynków o zerowej emisji.
Środki te są zgodne z dyrektywą w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, która kładzie nacisk na głęboką renowację i wykorzystanie systemów energii odnawialnej w istniejących budynkach. Zgodność z tymi przepisami ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów w zakresie efektywności energetycznej i zmniejszenia zależności od paliw kopalnych w całej UE.
Aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje na temat wpływu AFIR na projekty budowlane lub wskazówki dotyczące zgodności z tymi przepisami, skontaktuj się z naszymi ekspertami prawnymi już dziś.
Skontaktuj się z nami
65-071 Zielona Góra +48 61 853 56 48kancelaria@dudkowiak.com