Bankowość i usługi płatnicze /

Nowe wytyczne ESMA: koniec z obchodzeniem zasady reverse solicitation?

26 lutego 2025 roku Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) opublikował oficjalne tłumaczenie wytycznych dotyczących sytuacji, w których firma z państwa trzeciego prowadzi akwizycję wśród klientów mających siedzibę lub przebywających w Unii Europejskiej.

Dokument ten obejmuje również praktyki nadzorcze mające na celu wykrywanie i zapobieganie obchodzeniu wyłączenia dotyczącego odwrotnego pozyskiwania (reverse solicitation) na podstawie rozporządzenia MiCAR.

Czym jest reverse solicitation według MiCAR?

Zgodnie z art. 61 MiCAR, firma z państwa trzeciego może świadczyć usługę w zakresie kryptoaktywów bez uzyskania zezwolenia, jeżeli klient z UE samodzielnie i z własnej inicjatywy nawiąże kontakt z dostawcą w celu skorzystania z usługi w zakresie kryptoaktywów.

W takim przypadku firma z państwa trzeciego może świadczyć daną usługę bez licencji, przy czym zwolnienie obejmuje również wszelkie działania ściśle związane z realizacją tej konkretnej usługi.

Jednakże, przepis ten zawiera istotne ograniczenie. Jeżeli firma z państwa trzeciego (lub podmiot działający w jej imieniu lub mający z nią powiązania) prowadzi jakiekolwiek działania marketingowe, promocyjne lub reklamowe skierowane do klientów lub potencjalnych klientów w UE – niezależnie od formy przekazu – nie można uznać, że usługa została zainicjowana wyłącznie przez klienta. 

Jeżeli firma z państwa trzeciego (lub podmiot działający w jej imieniu lub mający z nią powiązania) prowadzi jakiekolwiek działania marketingowe, promocyjne lub reklamowe skierowane do klientów lub potencjalnych klientów w UE – niezależnie od formy przekazu – nie można uznać, że usługa została zainicjowana wyłącznie przez klienta.

Dodatkowo skorzystanie przez klienta z wyjątku z własnej inicjatywy nie daje firmie z państwa trzeciego prawa do świadczenia wobec tego klienta nowych kategorii usług ani obrotu nowymi rodzajami kryptoaktywów. Zwolnienie ma charakter incydentalny i ograniczony wyłącznie do zakresu pierwotnie zainicjowanego przez klienta.

Gdzie kończy się inicjatywa klienta, a zaczyna akwizycja?

Promowanie, reklamowanie lub oferowanie usług klientom z UE – niezależnie od kanału (np. reklama online, social media, targi, e-mail, influencerzy, kampanie afiliacyjne) – może zostać uznane za akwizycję, a nie działanie z wyłącznej inicjatywy klienta. Ponadto ESMA podkreśla, że wyłączna inicjatywa klienta stanowi bardzo wąski wyjątek i należy ostrożnie podchodzić do jego interpretacji.

ESMA podkreśla, że wyłączna inicjatywa klienta stanowi bardzo wąski wyjątek i należy ostrożnie podchodzić do jego interpretacji.

Reverse solicitation to wyjątek, nie strategia

Wytyczne szczegółowo określają, co może zostać uznane za akwizycję. Podkreślają on również, że wyjątek ma charakter incydentalny, nie może być nadużywany i nie pozwala na oferowanie nowych usług ani rodzajów kryptoaktywów. Nasza kancelaria wspiera klientów w bezpiecznym poruszaniu się w ramach MiCAR i ocenie zgodności Twojego modelu biznesowego. Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz działać legalnie na rynku UE i uniknąć niepotrzebnego ryzyka.

Autor team leader DKP Legal Mateusz Bałuta
check full info of team member: Mateusz Bałuta

Skontaktuj się z nami

Flaga Polski.ZIELONA GÓRAPOLSKA
Jana Sobieskiego 2/3
65-071 Zielona Góra
+48 61 853 56 48kancelaria@dudkowiak.com
Flaga Polski.KRAKÓWPOLSKA
Opolska 110
31-355 Kraków
+48 61 853 56 48krakow@dudkowiak.com
Flaga Polski.WARSZAWAPOLSKA
Rondo ONZ 1
00-124 Warszawa
+48 22 300 16 74warszawa@dudkowiak.com
Flaga Polski.POZNAŃPOLSKA
pl. W. Andersa 3
61-894 Poznań
+48 61 853 56 48poznan@dudkowiak.com
Flaga Polski.WARSAWPOLAND
Rondo ONZ 1
00-124 Warsaw
+48 22 300 16 74warszawa@dudkowiak.com