Nadchodzą zmiany w stawce kilometrówki
Stawka kilometrówki, czyli inaczej mówiąc przelicznik służący do obliczenia zwrotu kosztów za korzystanie z auta prywatnego do celów służbowych, nie była podwyższana od kilkunastu lat. Od dawna w społeczeństwie podnoszone są więc głosy, że stawki są niedostosowane do obecnych realiów i poziomu cen w Polsce. Przy wysokim i stale rosnącym poziomie inflacji, a także znacznym wzroście cen paliwa, problem ten stał się szczególnie aktualny, co zaowocowało projektem zmian stawek kilometrówki.
Projekt zmian rozporządzenia
Minister Infrastruktury przygotował propozycję rozporządzenia, które ma zmienić obecne rozporządzenie w sprawie używania samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy w celu realizacji przez pracownika czynności służbowych. Projekt nowego rozporządzenia powstał dopiero w październiku 2022 r. i nie został jeszcze oficjalnie uchwalony, ale dzięki niemu możemy się dowiedzieć jakich zmian w stawkach kilometrówki możemy się spodziewać.
Kilometrówka wzrośnie nawet kilkukrotnie
Obecne stawki kilometrówki obowiązują od 2007 r., a więc aż od 15 lat. Śmiało można więc powiedzieć, że przyszedł czas na ich zmianę. Planowane w rozporządzeniu zmiany w stawkach przedstawiają się następująco:
RODZAJ POJAZDU |
OBECNA STAWKA (od 2007 R.) |
PROJEKTOWANA STAWKA |
Samochód o pojemności skokowej silnika do 900cm3 |
0,5214 zł za km |
0,89 zł za km |
Samochód o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 |
0,8358 zł za km |
1,038 zł za km |
Motocykl |
0,2302 zł za km |
0,69 zł za km |
Motorower |
0,1382 zł za km |
0,42 zł za km |
Powyższe zestawienie wskazuje na to, że stawki znacznie wzrosną. W przypadku pojazdów jednośladowych możemy zauważyć, że stawka wzrośnie nawet kilkukrotnie. Zmiany mają dostosować stawkę do obecnych cen paliw oraz innych dóbr i usług.
Pojazdy elektryczne wciąż nieuregulowane
Mimo wielu głosów podnoszonych w społeczeństwie, projektowane zmiany, podobnie jak obecnie obowiązujące rozporządzenie, nie przewidują regulacji dotyczących korzystania przez pracowników z pojazdów zasilanego energią elektryczną. Wobec tego ustalenie stawek za korzystanie z tych pojazdów pozostanie w dalszym ciągu poza regulacją, co może okazać się problematyczne w stosunkach pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Jednocześnie jednak, limit kilometrówki nie będzie obowiązywał właścicieli pojazdów elektrycznych, co oznacza, że ustalone stawki będą mogły być wyższe niż te wskazane w rozporządzeniu.
Krótki termin na wejście w życie
Projekt nowego rozporządzenia zakłada szybki termin wejścia w życie nowego rozporządzenia. Zmiany stawek mają wejść w życie w pierwszym dniu miesiąca następującego po miesiącu, w którym opublikowane zostanie zmienione rozporządzenie. Specjaliści z zakresu prawa pracy z naszej Kancelarii podkreślają jednak, że zmiany są obecnie na etapie projektu, więc na ostateczną wysokość stawek trzeba będzie jeszcze poczekać.
Skontaktuj się z nami
65-071 Zielona Góra +48 61 853 56 48kancelaria@dudkowiak.com