ESMA przedstawia obowiązki dotyczące white paper kryptoaktywów dopuszczonych do obrotu przed wejściem w życie MiCA
Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) opublikował dnia 14 października 2025 r. w ramach kolejnej sesji Q&A poświęconych rozporządzeniu w sprawie rynków kryptoaktywów (MiCA) odpowiedź na pytanie dotyczące obowiązków emitentów i dostawców usług w zakresie kryptoaktywów (CASP) wobec dokumentów informacyjnych (tzw. white paperów).

Przedstawione ESMA pytanie dotyczyło sprecyzowania obowiązków oferentów, osób ubiegających się o dopuszczenie do obrotu, operatorów platform obrotu i innych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów (wymienionych w treści art. 66 ust. 3 MiCA), w odniesieniu do white paper kryptoaktywów (lecz innych niż ART i EMT), które zostały dopuszczone do obrotu przed dniem 30 grudnia 2024 r. (tj. sprzed wejścia w życie rozporządzenia MiCA).
Ograniczone obowiązki emisyjne
ESMA w odpowiedzi wskazała, że w odniesieniu do kryptoaktywów objętych II Tytułem MiCA wprowadzonych do obrotu przed dniem 30 grudnia 2024 r. obowiązki emitentów są ograniczone względem analogicznych obowiązków przewidzianych dla tych kryptoaktywów już po wejściu w życie MiCA.

Podmioty te nie są zobligowane do sporządzania white paper, lecz mają obowiązek stosować się do zasad dotyczących zasad marketingu, określonych treścią art. 7 i 9 MiCA. Tym samym materiały promocyjne kryptoaktywów dopuszczonych do obrotu przed wejściem w życie MiCA muszą być jasne, rzetelne i niewprowadzające w błąd.
Obowiązki operatorów platform obrotu
Z kolei operatorzy platform obrotu kryptoaktywami na podstawie art. 143 ust. 2 lit b) MiCA są zobowiązani aby zapewnić do dnia 31 grudnia 2027 r., że dla kryptoaktywów objętych II Tytułem MiCA dopuszczonych do obrotu przed dniem 30 grudnia 2024 r. powstaną odpowiednie white paper– zgodne z wymogami przewidzianymi art. 6, 8, 9 i 12 MiCA.
Jeśli taki dokument już istnieje i został zarejestrowany, operator ma obowiązek opublikować odnośnik (np. umieścić hiperlink) prowadzący do pliku.
Pozostali dostawcy usług CASP
Pozostałe podmioty wymienione w treści art. 66 ust. 3 MiCA również muszą opublikować linki do istniejących dokumentów informacyjnych, jeśli są dostępne. Co istotne, na co zwróciła uwagę ESMA, podmioty te nie są zobowiązane do zapewnienia ich przygotowania w przypadku, gdy nie zostały opracowane.
Możliwe przypadki braku dokumentów informacyjnych dot. kryptoaktywów
Finalnie, ESMA odnotowała, że jeśli dane kryptoaktywo nie jest notowane na platformie obrotu, może się zdarzyć, że nigdy nie powstanie dla tego aktywa white paper, nawet po dniu 31 grudnia 2027 r.
Masz wątpliwości dotyczące white paper?
Zapewniamy analizę dokumentów dotyczących dopuszczenia do obrotu tokenów.
Skontaktuj się z nami, by omówić wszelkie wątpliwości.
Skontaktuj się z nami
65-071 Zielona Góra +48 61 853 56 48kancelaria@dudkowiak.com