Bankowość i usługi płatnicze /

EBA ujawnia wyniki przeglądów AML/CFT – co wykazał najnowszy raport?

13 grudnia 2024 roku European Banking Authority (EBA) opublikowała wyniki czwartej rundy przeglądów dotyczących ogólnego podejścia organów nadzoru (NCA) do przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML/CFT) w sektorze bankowym. Ocenie poddano wszystkie właściwe organy kontrolne AML/CFT w 30 państwach członkowskich Unii Europejskiej (UE) oraz na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Przegląd objął analizę działań nadzorczych z ostatnich trzech lat.

Ocenie poddano wszystkie właściwe organy kontrolne AML/CFT w 30 państwach członkowskich Unii Europejskiej (UE) oraz na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Przegląd objął analizę działań nadzorczych z ostatnich trzech lat.

Skupiono się głównie na tym, jak poszczególne NCAs wdrażają podejście oparte na ryzyku zgodnie z międzynarodowymi standardami, dyrektywą (UE) 2015/849 oraz wytycznymi zarówno EBA, jak i pozostałych europejskich organów nadzoru. Raport skupia się także na wzajemnej współpracy między organami nadzoru AML/CFT oraz skuteczności identyfikacji i oceny ryzyk związanych z ML/TF.

Podstawa prawna – jakie przepisy regulują nadzór EBA nad AML/CFT?

Podstawę prawną corocznych przeglądów EBA stanowią artykuły 1, 8(1), 9a oraz 29(1) i (2) rozporządzenia Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r.

Nakładają one na EBA obowiązek zapewnienia skutecznych i spójnych praktyk nadzorczych, wspierania jednolitego stosowania prawa Unii oraz zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego UE do celów prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. W tym celu EBA ma prawo przeprowadzać cykliczne przeglądy, badać potencjalne naruszenia prawa unijnego, jak również wydawać konkretne zalecenia naprawcze skierowane do poszczególnych organów.

Co ujawnił raport? Kluczowe wnioski i niedociągnięcia

Wyniki raportu wskazują, że podmioty obowiązane poczyniły znaczące postępy we wdrażaniu podejścia opartego na analizie ryzyka w zakresie AML/CFT. Raport EBA wskazuje dobre praktyki w poszczególnych obszarach kontroli, jednocześnie identyfikując kwestie wymagające działań naprawczych:

  • Mankamenty w przyjętej metodologii oceny ryzyka na poziomie jednostkowym i sektorowym.

Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły głównie doboru czynników ryzyka. Organ podkreślił, że w niektórych przypadkach organy koncentrowały się wyłącznie na wybranych kategoriach ryzyka, np. dotyczących określonego typu klientów lub oferowanych produktów, pomijając inne istotne czynniki, takie jak ryzyko geograficzne czy kanały dystrybucji.

  • Brak efektywnego korzystania z posiadanych uprawnień kontrolnych oraz narzędzi nadzorczych.

Większość organów nie posiadała przejrzystego systemu wyboru i stosowania środków nadzorczych oraz administracyjnych (w tym sposobu naliczania kar administracyjnych). EBA wskazała na brak jasnych procedur w tym zakresie. Według organu, nadzór AML/CFT oraz zastosowane środki kontrolne powinny być proporcjonalne do poziomu ryzyka ML/TF przyjętego w danej instytucji. To oznacza że podmioty o wyższym poziomie ryzyka powinny podlegać częstszym i bardziej szczegółowym kontrolom, z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi nadzorczych (kontrole w siedzibie jednostki, czynności nadzorcze podejmowane w trybie zdalnym, kontrole ad hoc itd.)

  • Brak wzajemnej współpracy NCA oraz poszczególnych organów krajowych.

Wiele kontrolowanych organów nie wprowadziło skutecznych mechanizmów współpracy z NCAs państw trzecich, oraz możliwości podejmowania przez nie wspólnych działań kontrolnych. EBA zwróciła również uwagę na braki w zakresie wzajemnej współpracy krajowych organów nadzorczych. Dotyczy to w szczególności współpracy z organami sektora finansowego oraz podatkowego. Zgodnie z zaleceniami EBA, organy powinny regularnie publikować wytyczne i rekomendacje służące ujednoliceniu standardów AML/CFT przyjętych zarówno na poziomie krajowym i międzynarodowym.

  • Rozbieżności w przyjętych kryteriach ryzyka ML/TF.

Organ zwrócił uwagę na różnice w identyfikacji i zarządzaniu ryzykiem ML/TF między poszczególnymi NCAs. EBA wskazała również na konieczność wyraźnego rozgraniczenia przez instytucje ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu wraz z uwzględnieniem indywidualnych czynników ryzyka odrębnie dla każdej z tych kategorii.

  • Braki w przyjętych procedurach szkoleniowych i wdrożeniowych dla pracowników.

Wytyczne EBA wskazane w raporcie dotyczyły również przyjęcia przez instytucje jednoznacznej strategii szkoleniowej i wdrożeniowej dla pracowników. Organ wskazał na potrzebę wprowadzenia przez organy jasnych i przejrzystych procedur wewnętrznych dotyczących szkoleń pracowników oraz procesu ich onboardingu. Szkolenia powinny być prowadzone systematycznie zarówno dla nowych, jak i doświadczonych pracowników.

Co ujawnił raport? Kluczowe wnioski i niedociągnięcia Wyniki raportu wskazują, że podmioty obowiązane poczyniły znaczące postępy we wdrażaniu podejścia opartego na analizie ryzyka w zakresie AML/CFT. Raport EBA wskazuje dobre praktyki w poszczególnych obszarach kontroli, jednocześnie identyfikując kwestie wymagające działań naprawczych: Mankamenty w przyjętej metodologii oceny ryzyka na poziomie jednostkowym i sektorowym. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły głównie doboru czynników ryzyka. Organ podkreślił, że w niektórych przypadkach organy koncentrowały się wyłącznie na wybranych kategoriach ryzyka, np. dotyczących określonego typu klientów lub oferowanych produktów, pomijając inne istotne czynniki, takie jak ryzyko geograficzne czy kanały dystrybucji. Brak efektywnego korzystania z posiadanych uprawnień kontrolnych oraz narzędzi nadzorczych. Większość organów nie posiadała przejrzystego systemu wyboru i stosowania środków nadzorczych oraz administracyjnych (w tym sposobu naliczania kar administracyjnych). EBA wskazała na brak jasnych procedur w tym zakresie. Według organu, nadzór AML/CFT oraz zastosowane środki kontrolne powinny być proporcjonalne do poziomu ryzyka ML/TF przyjętego w danej instytucji. To oznacza że podmioty o wyższym poziomie ryzyka powinny podlegać częstszym i bardziej szczegółowym kontrolom, z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi nadzorczych (kontrole w siedzibie jednostki, czynności nadzorcze podejmowane w trybie zdalnym, kontrole ad hoc itd.) Brak wzajemnej współpracy NCA oraz poszczególnych organów krajowych. Wiele kontrolowanych organów nie wprowadziło skutecznych mechanizmów współpracy z NCAs państw trzecich, oraz możliwości podejmowania przez nie wspólnych działań kontrolnych. EBA zwróciła również uwagę na braki w zakresie wzajemnej współpracy krajowych organów nadzorczych. Dotyczy to w szczególności współpracy z organami sektora finansowego oraz podatkowego. Zgodnie z zaleceniami EBA, organy powinny regularnie publikować wytyczne i rekomendacje służące ujednoliceniu standardów AML/CFT przyjętych zarówno na poziomie krajowym i międzynarodowym. Rozbieżności w przyjętych kryteriach ryzyka ML/TF. Organ zwrócił uwagę na różnice w identyfikacji i zarządzaniu ryzykiem ML/TF między poszczególnymi NCAs. EBA wskazała również na konieczność wyraźnego rozgraniczenia przez instytucje ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu wraz z uwzględnieniem indywidualnych czynników ryzyka odrębnie dla każdej z tych kategorii. Braki w przyjętych procedurach szkoleniowych i wdrożeniowych dla pracowników. Wytyczne EBA wskazane w raporcie dotyczyły również przyjęcia przez instytucje jednoznacznej strategii szkoleniowej i wdrożeniowej dla pracowników. Organ wskazał na potrzebę wprowadzenia przez organy jasnych i przejrzystych procedur wewnętrznych dotyczących szkoleń pracowników oraz procesu ich onboardingu. Szkolenia powinny być prowadzone systematycznie zarówno dla nowych, jak i doświadczonych pracowników.

Co dalej? Zalecenia i kierunek zmian

Mimo zidentyfikowanych niedociągnięć, EBA zawarła w najnowszym raporcie szereg cennych wytycznych. Podkreśliła tym samym znaczący postęp w zakresie nadzoru AML/CFT oraz aktywną postawę kontrolowanych organów w odpowiedzi na zalecenia pokontrolne. Rekomendacje i wytyczne EBA zawarte w raporcie służyć mają wzmocnieniu i ujednoliceniu system AML/CFT, zapewniając przez to spójne i skuteczne funkcjonowanie organów nadzorczych na terenie UE i EOG.

Masz pytania odnośnie wytycznych EBA? Skonsultuj się z naszymi ekspertami i upewnij się, że Twoje procedury spełniają europejskie standardy!

Autor team leader DKP Legal Anna Kryń
check full info of team member: Anna Kryń

Skontaktuj się z nami

Flaga Polski.ZIELONA GÓRAPOLSKA
Jana Sobieskiego 2/3
65-071 Zielona Góra
+48 61 853 56 48kancelaria@dudkowiak.com
Flaga Polski.KRAKÓWPOLSKA
Opolska 110
31-355 Kraków
+48 61 853 56 48krakow@dudkowiak.com
Flaga Polski.WARSZAWAPOLSKA
Rondo ONZ 1
00-124 Warszawa
+48 22 300 16 74warszawa@dudkowiak.com
Flaga Polski.POZNAŃPOLSKA
pl. W. Andersa 3
61-894 Poznań
+48 61 853 56 48poznan@dudkowiak.com
Flaga Polski.WARSAWPOLAND
Rondo ONZ 1
00-124 Warsaw
+48 22 300 16 74warszawa@dudkowiak.com