Działalność crowdfundingowa a zezwolenie KNF
Od 29 lipca 2022 roku prowadzenie platformy crowdfundingowej wymaga uzyskania zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego oraz podlega jej nadzorowi. Prowadzenie działalności bez wymaganego zezwolenia jest zagrożone karą w postaci grzywny do 5 mln złotych.
Crowdfunding
Finansowanie społeczne, czyli alternatywny sposób gromadzenia kapitału dla przedsiębiorstw typu start-up oraz małych i średnich przedsiębiorstw rozwija się dość dynamicznie na rynku krajowym, jak i wspólnotowym. Unia Europejska dostrzegając rosnącą skalę crowdfundingu wprowadziła Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych (ECSP). Od 10 listopada 2021 roku jest ono stosowane bezpośrednio w państwach członkowskich UE oraz stanowi główny akt o zasięgu unijnym, który kompleksowo reguluje tematykę finansowania społecznego projektów biznesowych i umożliwia jego transgraniczne funkcjonowanie.
Crowdfunding w Polsce
Do tej pory prowadzenie platform crowdfundingowych (crowdfundingu inwestycyjnego lub pożyczkowego) odbywało się co do zasady w ramach swobody działalności gospodarczej – tj. nie istniał obowiązek uzyskania zezwolenia właściwych krajowych organów. Zapisy Rozporządzenia ECSP zmieniły reżim prawny w ten sposób, że działalność ta stała się działalnością regulowaną, wymagającą zezwolenia oraz podlegającą nadzorowi. W Polsce, proces licencyjny i nadzór nad platformami sprawuje od końca lipca 2022 roku Komisja Nadzoru Finansowego (KNF).
Udzielenie zezwolenia podlega opłacie w wysokości nie większej niż równowartość 4.500 euro. Co więcej, prowadzenie działalności crowdfundingowej wiąże się dodatkowo z obowiązkiem wnoszenia rocznych opłat na pokrycie kosztów nadzoru sprawowanego przez KNF.
Proces licencyjny
Proces uzyskania zezwolenia może przypominać przykładowo wniosek o uzyskanie licencji krajowej instytucji płatniczej. Jest zatem dość złożony z punku widzenia dokumentacji, jaką należy przedstawić Komisji Nadzoru Finansowego.
Wraz z wnioskiem należy bowiem przedłożyć m.in.:
- program działania określający rodzaje usług finansowania społecznościowego, w tym miejsce i sposób udostępniania ofert finansowania społecznościowego,
- opis zasad zarządzania i mechanizmów kontroli wewnętrznej, w tym procedurę zarządzania ryzykiem i procedurę księgową,
- opis systemów, zasobów i procedur na potrzeby kontroli i ochrony systemów przetwarzania danych,
- opis ryzyk operacyjnych potencjalnego dostawcy usług finansowania społecznościowego,
- opis ostrożnościowych środków ochrony,
- opis planu ciągłości działania,
- dane identyfikacyjne osób fizycznych odpowiedzialnych za zarządzanie potencjalnym dostawcą usług finansowania społecznościowego,
- opis zasad dotyczących outsourcingu,
- opis procedur rozpatrywania skarg klientów,
- potwierdzenie tego, czy potencjalny dostawca usług finansowania społecznościowego zamierza świadczyć usługi płatnicze samodzielnie lub za pośrednictwem osoby trzeciej,
- opis stosowanych przez potencjalnego dostawcę usług finansowania społecznościowego procedur służących weryfikacji kompletności, prawidłowości i jasności informacji zawartych w arkuszu kluczowych informacji inwestycyjnych,
- opis stosowanych przez potencjalnego dostawcę usług finansowania społecznościowego procedur w odniesieniu do limitów inwestycyjnych dla inwestorów niedoświadczonych.
Zgodnie z rozporządzeniem ECSP platformy crowdfundingowe mogą kontynuować świadczenie usług finansowania społecznościowego do 10 listopada 2022 roku lub do czasu uzyskania zezwolenia – w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Pytania lub wątpliwości – skontaktuj się z naszą Kancelarią
W razie pytań lub wątpliwości zachęcamy do kontaktu z naszą Kancelarią. Zapytania można kierować: info@dudkowiak.com
Skontaktuj się z nami
65-071 Zielona Góra +48 61 853 56 48kancelaria@dudkowiak.com