Czy platformy kryptowalut są zgodne z prawem w Polsce?
Definicja wirtualnej waluty obejmująca m. in. kryptowaluty została wprowadzona do polskiego systemu prawnego w ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej ustawa AML), która weszła w życie dnia 13 lipca 2018 r. Od 2019 r. ta sama definicja jest stosowana w przepisach dotyczących podatku dochodowego.
Zgodnie z art. 2.1.12 ustawy AML, podmioty prowadzące działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie: (i) wymiany między wirtualnymi walutami i środkami płatniczymi, (ii) wymiany między wirtualnymi walutami, (iii) pośrednictwa w wymianie o których mowa w literze (i) lub (ii) oraz (iv) prowadzenie rachunków stanowiących zbiór utrzymywany w formie elektronicznej, identyfikujący dane umożliwiające osobom uprawnionym korzystanie z jednostek waluty wirtualnej, w tym prowadzenie transakcji ich wymiany, uważane są za podmioty zobowiązane w rozumieniu polskiej ustawy AML, ze wszystkimi tego konsekwencjami (procedura KYC – Know Your customer, analiza SAR – Suspicious Activity Report, itp.).
Zgodnie z oświadczeniem KNF-u z dnia 6 czerwca 2018 r. odnoszącym się do działalności platform kryptowalut w Polsce:
- jako, że w polskim systemie prawnym nie istnieją przepisy zabraniające prowadzenia platform kryptowalut, należy zakładać, że działalność platform kryptowalut oraz handel kryptowalutami nie będą zabronione. W związku z tym działanie platform kryptowalut jest zgodne z prawem, jednakże:
- operacje w obrębie platform kryptowalut muszą być zgodne z ustawą AML / CFT,
- platformy kryptowalut winny zwracać szczególną uwagę na zobowiązania dotyczące środków KYC / CDD – Customer Due Diligence / zabezpieczeń finansowych, w szczególności, za każdym razem powinny ustalić źródło środków finansowania. Jeżeli spełnienie takich obowiązków nie jest możliwe (Art. 41.1 ustawy AML), platforma kryptowalut powinna: (i) nie prowadzić żadnych relacji biznesowych, (ii) nie przeprowadzać transakcji okazjonalnych, (iii) nie przeprowadzać transakcji za pośrednictwem konta bankowego, (iv) zakończyć stosunki handlowe,
- obsługa platform kryptowalut może wymagać uzyskania licencji dostawcy usług płatniczych (PSD2), w szczególności w zakresie: (i) prowadzenia rachunków płatniczych (portfeli wirtualnych) oraz (ii) wykonywania transakcji płatniczych, zgodnie z ustawą o usługach płatniczych,
- KNF wprowadził program typu „piaskownica” o nazwie „Innovation Hub”, który może być wykorzystywany przez platformy kryptowalut do określania odpowiednich przepisów prawa, a także do konstruowania operacji w taki sposób, aby były zgodne z prawem.
Zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią, która oferuje usługi w zakresie:
- strukturyzowania podmiotów z branży FinTech / kryptowalut,
- przygotowania dokumentacji AML / CFT i wdrożenie przepisów AML / CFT u podmiotów zobowiązanych,
- uzyskania licencji operatora PSD2 / dostawcy usług płatniczych zarówno dla zwykłej (dużej) instytucji płatniczej, jak i małej instytucji płatniczej,
- reprezentacji przed KNF-em.
Skontaktuj się z nami
65-071 Zielona Góra +48 61 853 56 48kancelaria@dudkowiak.com