Bankowość i usługi płatnicze /

Co dalej z ustawą o rynku kryptoaktywów? Pierwsze posiedzenie podkomisji ds. instytucji finansowych po wakacjach

W wyniku pierwszego czytania projektu ustawy o rynku kryptoaktywów w Sejmie, które odbyło się 23 lipca 2025 r., dokument został skierowany do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych, o czym pisaliśmy tutaj. Po przerwie wakacyjnej prace legislacyjne zostały wznowione, a 9 września odbyło się pierwsze posiedzenie, w toku którego omawiano każdy artykuł ustawy.

Czy projekt ustawy ulegnie istotnym zmianom?

Dotychczasowy kształt aktu prawnego zostanie najprawdopodobniej znacząco zmodyfikowany. Na posiedzeniu podkomisji przegłosowano wiele poprawek dotyczących nie tylko aspektów redakcyjnych, ale również istotnych z punktu widzenia praktyki rynku.

Zmiany obejmą m.in.

  • obszar opłat za nadzór nad rynkiem.
  • prowadzenie rejestru domen oferujących usługi niezgodnie z MiCA, zasady wymiany walut online.
  • stosowanie sankcji za nieprzestrzeganie ustawy.

Zmiany obejmą m.in. •obszar opłat za nadzór nad rynkiem. •prowadzenie rejestru domen oferujących usługi niezgodnie z MiCA, zasady wymiany walut online. •stosowanie sankcji za nieprzestrzeganie ustawy.

Okres przejściowy- nowe podejście

W toku debaty zadecydowano o odejściu od rozwiązań obecnie znajdujących się w projekcie ustawy przewidujących dwa okresy przejściowe, wynoszące 4 lub 9 miesięcy liczone od wejścia w życie ustawy o rynku kryptoaktywów (na podstawie art. 162-163 projektu ustawy, szczegóły przedstawiliśmy w maju).

Członkowie podkomisji parlamentarnej biorący udział w obradach zgodzili się zmienić okres przejściowy poprzez wskazanie konkretnej daty granicznej- 1 lipca 2026 r. (pokrywającej się w pełni z końcem okresu przejściowego wskazanego w art. 143 ust. 3 MiCA).

Obowiązek potwierdzenia kompletności wniosku przez regulatora a możliwość zastosowania okresu przejściowego

Na posiedzeniu podkomisji sejmowej podniesiono również problem istotny dla podmiotów wpisanych do rejestru VASP (rejestru działalności związanej z walutami wirtualnymi), które zamierzają korzystać z okresu przejściowego.

Dyskusję wywołał warunek skuteczności skorzystania z 9 miesięcznego okresu przejściowego polegający na uzyskaniu potwierdzenia kompletności złożonego wniosku przez KNF. W dużym skrócie VASP będzie mógł skorzystać z tego okresu, jeżeli w ciągu 3 miesięcy podmiot ten złoży kompletny wniosek o uzyskanie zezwolenia CASP, a kompletność zostanie potwierdzona przez regulatora (docelowo przez Komisję Nadzoru Finansowego). Krytycy proponowanej regulacji podkreślali, że nakaz ten nie znajduje uzasadnienia w treści MiCA, ponadto termin „kompletność wniosku” nie został nigdzie wyjaśniony, co może prowadzić do uznaniowego podejścia regulatora wobec otrzymanego wniosku o uzyskanie zezwolenia. Nie wykluczono złożenia poprawek wobec tekstu ustawy.

Wymiana walut online

Kolejnym tematem dyskutowanym na posiedzeniu komisji były projektowane rozwiązania istotnie zmieniające prowadzenia działalności w zakresie wymiany walut online, o których pisaliśmy tutaj.

Na podkomisji sejmowej zadecydowano o utrzymaniu przyjętego kierunku zmian legislacyjnych sprowadzających się do możliwości wymiany walut jedynie przez dostawcę usług płatniczych świadczącego usługę otwarcia i prowadzenia rachunku płatniczego (art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o usługach płatniczych). Zapowiedziano jednocześnie dalsze doprecyzowanie przepisów – wymiana walut będzie mogła następować wyłącznie za pośrednictwem rachunku płatniczego uprzednio utworzonego dla klienta dla wykonania wymiany walut.

Na podkomisji sejmowej zadecydowano o utrzymaniu przyjętego kierunku zmian legislacyjnych sprowadzających się do możliwości wymiany walut jedynie przez dostawcę usług płatniczych świadczącego usługę otwarcia i prowadzenia rachunku płatniczego.

Jakie będą następne kroki?

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych zostanie przedstawione w parlamencie najpewniej jeszcze w tym tygodniu. Wówczas będzie znany całokształt poprawek oraz przyjęty dalszy harmonogram prac legislacyjnych nad ustawą, co pozwoli na oszacowanie terminu wejścia w życie tego aktu.

Będziemy na bieżąco monitorować przebieg prac legislacyjnych i informować o dalszych etapach procesu oraz ich praktycznych konsekwencjach dla uczestników rynku kryptoaktywów.
Zapisz się do newslettera i nie przegap żadnej aktualizacji!

Autor team leader D&P Legal Mateusz Bałuta
check full info of team member: Mateusz Bałuta

Skontaktuj się z nami

Flaga Polski.ZIELONA GÓRAPOLSKA
Jana Sobieskiego 2/3
65-071 Zielona Góra
+48 61 853 56 48kancelaria@dudkowiak.com
Flaga Polski.KRAKÓWPOLSKA
Opolska 110
31-355 Kraków
+48 61 853 56 48krakow@dudkowiak.com
Flaga Polski.WARSZAWAPOLSKA
Rondo ONZ 1
00-124 Warszawa
+48 22 300 16 74warszawa@dudkowiak.com
Flaga Polski.POZNAŃPOLSKA
pl. W. Andersa 3
61-894 Poznań
+48 61 853 56 48poznan@dudkowiak.com
Flaga Polski.WARSAWPOLAND
Rondo ONZ 1
00-124 Warsaw
+48 22 300 16 74warszawa@dudkowiak.com